Insurans Haram, Pilihlah Takaful Yang Halal

Insurans Haram, Pilihlah Takaful Yang Halal

Semalam seorang telemarketer Melayu dari bank ‘sotong’ telefon saya, nak menjual produk insurans. Saya yakin ramai yang dapat cold call sebegini yang memberi khabar gembira, kononnya kita terpilih untuk berpeluang mendapatkan produk insurans yang ‘limited’. Kita di’paksa’ mendengarnya berceloteh tentang kelebihan produk dan akhirnya secara halus membuat trial close dengan meminta keizinan untuk deduct direct akaun bank.

Awalnya saya hendak putuskan sahaja talian kerana sudah lali dengan jualan insurans dari bank. Namun di Wasiyyah Shoppe, kami selalu diingatkan tentang kewajipan mengikhlaskan niat dan bekerja untuk mendaulatkan hukum Syariah. Setiap usaha kita itu dakwah mengajak masyarakat ke arah mengamalkan Syariat Islam.

Kesal rasanya apabila seorang Melayu Islam masih tegar menjual insurans, dalam keadaan bersepah sudah produk Takaful yang halal. Maka saya teguhkan diri melayan telemarketer itu dengan niat hendak menegurnya tentang kesalahan menjual insurans.

Beberapa hari lepas seorang prospek bertanya tentang pewarisan, selain harta lain, beliau mempunyai polisi insurans dan polisi Takaful. Saya maklumkan bahawa insurans itu haram hukumnya, yang halal diambil dan diwariskan hanyalah nilai premium yang dibayar. Tiada khilaf tentang pengharaman insurans, dan ada Fatwa Kebangsaan yang memutuskan.

Fatwa Kebangsaan Haramnya Insurans Konvensional

Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-16 yang bersidang pada 15-16 Feb 1979 telah membincangkan mengenai insurans. Persidangan telah memutuskan bahawa insuran nyawa sebagaimana yang dikendalikan oleh kebanyakan syarikat insuran yang ada pada hari ini adalah haram dan sebagai suatu muamalah yang fasad kerana aqadnya tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam iaitu:

  1. Mengandungi gharar (ketidak-tentuan) 
  2. Mengandungi unsur judi. 
  3. Mengandungi muamalah riba.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-80 yang bersidang pada 1 – 3 Februari 2008 telah membincangkan Kajian Hukum Insurans Am. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum ke atas Insurans Am adalah tidak diharuskan oleh Islam.

Malah mempromosikan insurans juga haram hukumnya.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-89 yang bersidang pada 14 – 16 Disember 2009 telah membincangkan Hukum Mempromosikan Produk Insurans Konvensional Menurut Perspektif Syariah. 

Muzakarah berpandangan bahawa sistem takaful berlandaskan syariah sedang pesat berkembang dan memerlukan sokongan umat Islam dalam usaha untuk memartabatkan sistem muamalat Islam. Sehubungan itu, Muzakarah memutuskan bahawa orang Islam adalah dilarang mempromosikan produk insurans konvensional yang jelas berasaskan sistem riba. 

Status Pampasan Polisi Insurans

Dalam muzakarah kali Ke-94 yang bersidang pada 20 -22 April 2011, telah diputuskan:

Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa insurans konvensional adalah suatu muamalah yang tidak patuh syariah kerana mempunyai elemen-elemen yang bercanggah dengan prinsip teras Islam.      

Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa pampasan polisi insurans konvensional yang diterima oleh ahli waris adalah dikira sebagai harta tidak patuh syariah.     

Dalam hal ini, jumlah bayaran pokok pembeli polisi ketika hayat sahaja dikategorikan sebagai harta peninggalan si mati yang perlu diagihkan secara sistem faraid. Manakala baki pampasan polisi insurans konvensional tersebut tidak boleh diwarisi oleh ahli waris secara sistem faraid serta wajib dilupuskan dengan diserahkan sama ada kepada pihak Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-Negeri atau didermakan untuk tujuan kebajikan termasuklah kepada golongan fakir dan miskin.   

Jika terdapat ahli waris pembeli polisi, contohnya isteri atau anak-anak pembeli polisi dikategorikan sebagai golongan fakir dan miskin, maka hukumnya adalah harus bagi ahli waris tersebut untuk mengambil wang pampasan polisi insurans konvensional tersebut dengan jumlah sekadar keperluan sebagai fakir dan miskin setelah disahkan oleh pihak berkuasa atau Jawatankuasa Kariah kawasan berkenaan. Baki wang pampasan polisi tersebut perlulah dilupuskan mengikut cara yang telah dinyatakan dalam perkara di atas.

Perbezaan Asas Antara Insurans dan Takaful

Perbezaan insurans dengan Takaful bukan hanya setakat perbezaan istilah. Ia berbeza dari sudut konsep asas yang digunakan. Insurans haram kerana ada unsur riba, maisir dan gharar. Syarikat untung bila kurang claim, rugi bila terlalu banyak claim. Gharar kerana ketidaktentuan jika akan ada claim.

Takaful halal kerana akadnya tabarru’ dan para peserta polisi bekerjasama dalam melindungi satu sama lain. Apabila ada peserta yang sakit, kos claim akan dikeluarkan dari tabung Tabarru’. Bila claim kurang dari kutipan sumbangan peserta, surplus akan diberikan semula kepada peserta.

Itu perbezaan secara ringkas.

Namun ada dalam kalangan agen Melayu Islam yang menjual dan meng’halal’kan insurans dengan menggunakan alasannya. Samada sengaja atau memang jahil. Berikut antara alasan mereka yang memang TIDAK BETUL sama sekali:

Yang pertama, polisi insurans berkait pelaburan (investment-linked) halal atas alasan ia dilaburkan di kaunter Syariah.

Kedua, polisi insurans medical standalone halal dengan beralasan ia tidak ada unsur pelaburan – maka tiada langsung bahagian premium yang dilabur ke kaunter tidak patuh syariah.

Macam mana nak counter? Mudah saja.

Samada ia polisi berkait pelaburan mahupun medical standalone, asalkan ianya produk syarikat insurans, maka kedua-duanya HARAM kerana premium yang dibayar oleh peserta ditadbir dengan menggunakan konsep insurans.

Saya syarahkan perbezaan ini kepada telemarketer tersebut. Setelah tergamam tak tahu nak respons bagaimana, ini last resort respons yang diberi olehnya..

“Ikutlah NAWAITU kita. Kita nak lindungi keluarga kita dengan mengambil insurans ni”

Wahai adikku telemarketer sesama Islam, nawaitu tak menghalalkan cara. Nak lindung keluarga ambillah produk Takaful. Dah ada 11 syarikat Takaful di Malaysia, kenapa masih nak jual insurans?

Bagi prospek pewarisan, surrender sajalah polisi insurans itu. Nak rugi di dunia atau rugi di akhirat?

I’ve done my part untuk menyedarkan. Alhamdulillah, dan perlu terus lagi usaha. Tapi jangan tanya saya tentang polisi Takaful. Saya sudah tidak lagi terikat sebagai agen syarikat Takaful.

Tapi tidaklah fully tinggalkan Takaful. Dengan Wasiyyah Shoppe, saya mempromosikan produk Takaful Amanah.

Apa bezanya tu?

Whatsapp saya Ansari 019-749 8210 ๐Ÿ™‚

Adakah Sah Menggunakan Wali Hakim Untuk Nikah di Thailand?

Adakah Sah Menggunakan Wali Hakim Untuk Nikah di Thailand?

Perkahwinan di Thailand seringkali dikaitkan dengan nikah sindiket atau nikah lari kerana tidak mendapat persetujuan yang berkenaan. Bagi yang hendak berpoligami, memang ini pilihan yang popular. Namun, janganlah terlalu mengikut nafsu sehingga memandang mudah hukum agama yang bersangkut paut dengan munakahat. Implikasinya sangat besar.

Jika pernikahan itu dibuktikan tidak sah, perkahwinan itu wajib dibubarkan. Pasangan itu sebenarnya dengan tidak disedari hidup dalam penzinaan; benih anak yang lahir tidak sah taraf, tidak boleh di’bin’kan dan tidak waris mewarisi kepada ‘ayah’nya. Antara komponen utama yang menjadi isu kesahan pernikahan di Thailand ialah wali yang mengijabkabulkan pasangan.

Secara asasnya, wali terdiri daripada:

  • Wali Nasab (keturunan) iaitu wali mujbir, wali aqrab dan wali ab’ad
  • Wali Hakim

Wali Nasab ialah wali yang mempunyai jalur keturunan dan pertalian darah dengan pasangan perempuan. Untuk mengakadnikahkan pasangan, ada tertib turutan bagi individu yang layak menjadi wali. Contohnya jika bapa tiada, datuk berhak menjadi wali. Dan seterusnya..:

  • Bapa Kandung.
  • Datuk Sebelah Bapa Ke Atas.
  • Adik Beradik Lelaki Seibu-sebapa.
  • Adik Beradik Lelaki Sebapa.
  • Anak Saudara Lelaki Seibu-sebapa.
  • Anak Saudara Lelaki Sebapa.
  • Anak Lelaki Kepada Anak Saudara Lelaki Seibu-sebapa.
  • Anak Lelaki Kepada Anak Saudara Lelaki Sebapa.
  • Bapa Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa.
  • Bapa Saudara Sebelah Bapa Sebapa.
  • Datuk Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa Dengan Datuknya.
  • Datuk Saudara Sebelah Bapa Sebapa Dengan Datuknya.
  • Moyang Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa Dengan Moyangnya.
  • Moyang Saudara Sebelah Bapa Sebapa Dengan Moyangnya.
  • Anak Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa (Sepupu lelaki).
  • Anak Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Sebapa (Sepupu lelaki).
  • Cucu Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa.
  • Cucu Lelaki Bapa Saudara Sebelah Bapa Sebapa.
  • Anak Datuk Saudara Sebelah Bapa Seibu-sebapa Dengan Datuknya.
  • Anak Datuk Saudara Sebelah Bapa Sebapa Dengan Datuknya.
  • Wali Hakim.

Menurut mazhab Syafie, wali mujbir terdiri daripada bapa kandung dan datuk sebelah bapa ke atas. Wali mujbir mempunyai kuasa untuk mengahwinkan anak atau cucu perempuannya yang masih dara TANPA perlu meminta izinnya.

“Perempuan janda lebih berhak pada dirinya daripada walinya dan perempuan perawan atau dara dikahwinkan oleh bapanya”.

(Riwayat Darul-Qutni)

Wali aqrab dan wali ab’ad merujuk kepada dekat dan jauhnya hubungan bakal pengantin perempuan dengan wali berkenaan, mengikut tertib wali di atas. Wali yang aqrab (dekat) lebih utama untuk menjadi wali nikah berbanding wali ab’ad. Sekiranya wali ab’ad yang menikahkan pengantin sedangkan adanya wali aqrab yang layak, dikhuatiri pernikahan itu boleh menjadi fasad (rosak).

Dalam kes Ismail bin Abdul Majid lawan Aris Fadilah dan Insun bt Abdul Majid (1990, Jld. V, II, JH) di Mahkamah Syariah, Kuala Kangsar, Perak, Yang Arif Hakim Amran bin Satar telah memutuskan perkahwinan yang diwalikan oleh wali abโ€™ad sedangkan wali aqrab masih ada maka perkahwinan itu tidak sah.

Pernikahan rakyat Malaysia di Thailand kebanyakannya menggunakan wali hakim, bukan wali nasab. Maka di sini timbul persoalan; adakah sah perkahwinan menggunakan wali hakim sedangkan wali nasab masih hidup?

Syarat Dibolehkan Mengguna Wali Hakim

nikah

Wali nasab diutamakan untuk melangsungkan pernikahan. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu, pasangan boleh dinikahkan menggunakan wali hakim. Ini berdasarkan hadis berikut:

ุงู„ุณูู„ู’ุทูŽุงู†ู ูˆูŽู„ููŠูู‘ ู…ูŽู†ู’ ู„ุงูŽ ูˆูŽู„ููŠูŽู‘ ู„ูŽู‡ู

โ€œSultan wali bagi orang yang tiada wali.โ€

Berdasarkan hadis di atas, Sultan atau pemerintah yang berautoriti menjadi wali bagi mereka yang tiada wali. Sultan dan pemerintah sibuk dengan pelbagai tugasan yang lain, maka wali hakim dilantik dan diberi tauliah untuk menggalas tugas perwalian bagi mewakili mereka.

Antara sebab menggunakan wali hakim ialah:

  • Tiada wali nasab seperti saudara baru memeluk Islam
  • Anak tidak sah taraf iaitu anak luar nikah
  • Anak angkat yang asalnya dari luar nikah. Jika melalui pernikahan yang sah, maka wali nasab ialah bapa kandungnya dan seterusnya.
  • Wali tidak cukup syarat. Wali aqrab atau ab’ad yang tidak waras, tidak cukup umur dan sebagainya. Ada perselisihan tentang wali yang fasik.
  • Wali enggan. Fuqaha sependapat bahawa wali tidak boleh enggan untuk menikahkan perempuan yang dalam kewaliannya, tidak boleh menyakitinya atau melarangnya berkahwin walhal pilihan perempuan itu memenuhi kehendak syarak
  • Wali Aqab menunaikan Haji atau Umrah. Dalam kitab Minhaj Talibin dinyatakan jika wali aqrab menunaikan haji atau umrah maka hak walinya terlucut dan hak wali itu juga tidak berpindah kepada wali abโ€™ad, tetapi hak wali itu berpindah kepada wali hakim.

“Orang yang ihram haji atau umrah tidak boleh mengahwinkan orang dan juga tidak boleh berkahwin”. (Riwayat Muslim)

Nikah sindiket lazimnya menggunakan wali nikah yang tidak mempunyai tauliah daripada Majlis Agama di Thailand, maka dikhuatiri pernikahan tersebut tidak sah mengikut syariat Islam. Sekiranya wali nikah yang sah digunapakai, maka isu pentadbiran seperti mendaftar di konsulat Malaysia di Thailand perlu dilakukan bagi membolehkan pendaftaran nikah dilaksanakan di Malaysia. Ini penting bagi memudahkan urusan seperti pewarisan dan pengiktirafan waris dikenalpasti.

Fatwa Kebangsaan Berkaitan Nikah Thailand

Nikah di Thailand juga dipanggil sebagai nikah lari. Lari kerana pasangan tersebut dinikahkan dengan tidak menggunakan wali nasab yang terdekat.

Mengikut Mazhab Syafiโ€™e, sekiranya wali aqrab ghaib atau berada jauh dan tiada walinya maka yang menjadi wali ialah wali hakim di negerinya, bukan wali abโ€™ad. Ini berdasarkan wali yang ghaib atau berada jauh itu pada prinsipnya tetap berhak menjadi wali tetapi kerana sukar melaksanakan perwaliannya, maka haknya diganti oleh wali hakim.

Perkahwinan yang dilakukan di dalam kawasan di mana wali mujbir kepada perempuan bermastautin hendaklah dilakukan dengan izin daripadanya. Namun, jika perempuan tersebut keluar daripada kawasan tersebut sejauh dua marhalah maka perkahwinan tersebut sah walaupun tanpa mendapatkan persetujuan wali.

Oleh yang demikian, pernikahan di Thailand dengan menggunakan wali hakim adalah sah sekiranya kedudukan wali aqrab dengan lokasi pernikahan adalah jauh, tidak kurang dari dua marhalah. Syarat lebih lanjut ada dijelaskan dalam Fatwa Kebangsaan.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Julai 2002 telah membincangkan Perkahwinan Lari Meninggalkan Wali Lebih Dua Marhalah Mengikut Mazhab Al-Syafie.

Muzakarah telah memutuskan bahawa perkahwinan yang dilakukan oleh jurunikah yang diiktiraf oleh pihak berkuasa bagi pasangan yang berjauhan dari wali lebih dari dua marhalah adalah sah menurut mazhab Al-Syafie.

Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum pernikahan di luar negara adalah sah dengan syarat:

1. Pernikahan itu mengikut rukun nikah.

2. Pernikahan itu melebihi dua marhalah.

3. Tiada keputusan mahkamah yang menghalang perempuan itu berkahwin atas alasan syarak di tempat dia bermastautin.

4. Pernikahan itu dilakukan oleh wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan dan diakad nikahkan di wilayah berkenaan di mana ia ditauliahkan sebagai wali hakim.

Mendaftar Perkahwinan di Malaysia

Seksyen 31 (2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan bahawa pasangan yang berkahwin di luar negara tetapi sudah kembali ke Malaysia perlu mendaftarkan perkahwinan mereka di Malaysia.

Walaupun perkahwinan yang dilangsungkan memenuhi rukun nikah, kegagalan untuk mendaftar pernikahan di Malaysia boleh membawa kesan yang besar dalam isu pentadbiran. Pendaftaran sijil lahir anak memerlukan surat nikah yang berdaftar. Tanpa sijil lahir, pelbagai kebajikan anak tidak dapat dipenuhi seperti mendaftar persekolahan dan sebagaianya.

Dalam pewarisan, perkahwinan perlu didaftarkan bagi membolehkan waris dikenalpasti. Sekiranya pasangan meninggal dunia tanpa sempat didaftarkan, maka isunya akan menjadi rumit.

Bagi lelaki yang berpoligami dan bernikah secara rahsia di Thailand, pewarisannya akan menjadi bercelaru sekiranya tidak dimaklumkan semasa hidup. Isteri baru yang tidak berdaftar akan melalui pengalaman perit menuntut hak Faraid apabila isteri lama menafikan arwah suaminya ada bernikah yang lain. Tanpa dokumen pernikahan yang didaftarkan di Malaysia, sukar untuk isteri baru itu membuktikannya sebagai isteri yang sah di sisi undang-undang negara dan menuntut hak sebagai pewaris.

Sumber:

i) https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/2670-irsyad-al-fatwa-siri-ke-256-nikah-siam-tanpa-wali-mujbir

ii) http://www.muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2733-al-kafi-879-nikah-tanpa-berwalikan-bapa

iii) http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2092-al-kafi-498-wali-enggan

iv) http://tayibah.com/eIslam/wali.php

v) http://www.sppim.gov.my/pdf/panduan/fatwa_munakahat-2013.pdf

Hibah, Wasiat dan Pewarisan Kepada Anak Angkat

Hibah, Wasiat dan Pewarisan Kepada Anak Angkat

Anak angkat seringkali dijaga dan dipelihara seperti menatang minyak yang penuh. Ibubapa angkat menjaga mereka sepertimana seorang anak kandung dipelihara; Makan minum semuanya dijaga rapi, keperluan hidup dipenuhi sebaiknya, lebih-lebih lagi jika anak itu diambil untuk dipelihara sejak bayi lagi. Apabila bayi itu merengek di tengah malam, ibu bapa penjaga tak dapat nak tidur untuk meredakannya sehingga kembali nyenyak. Lama kelamaan akan terbit naluri keibuan dan sukar untuk dipisahkan umpama hubungan kandung.

Antara maqasid syariah dalam Islam ialah memelihara nasab keturunan dan jalur darah kekeluargaan. Walaupun penjagaan anak ini merupakan usaha terpuji, isu dan batasan hubungan antara keduanya perlu dipatuhi dan diamati agar tidak melangkaui ajaran Islam. Antara isu yang sering dibangkitkan dalam masyarakat ialah isu pewarisan anak angkat, menjadi wali nikah dan meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ kepada ayah angkat.

Anak Angkat di Zaman Nabi

Rasulullah juga pernah mengambil anak angkat, iaitu Zaid ibn Harithah, yang juga sahabat Nabi yang sama-sama berjuang untuk Islam. Zaid adalah seorang bekas hamba milik isteri baginda, Khadijah binti Khuwailid. Rasulullah sangat rapat dengan Zaid sehingga penduduk Mekah mem’bin’kan Zaid dengan Muhammad. Namun Allah menegur penggunaan ‘bin’ tersebut dengan turunnya ayat Al-Ahzab:5

โ€œPanggilah mereka (anak angkat itu) dengan berโ€binโ€kan kepada bapa mereka sendiri; Cara itulah yang lebih adil di sisi Allah. Dalam pada itu, jika kamu tidak mengetahui bapa mereka, maka panggilah mereka sebagai saudara kamu yang seugama dan sebagai โ€œmaulaโ€ kamu. Dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu melakukannya. Dan (ingatlah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.โ€

Al-Ahzab:5

Selain itu, Rasulullah juga telah mengahwini bekas isteri Zaid, iaitu Zainab binti Jahsy. Peristiwa ini menangkis adat Jahiliyyah yang menganggap anak angkat sebagai anak sendiri; dengan berlakunya peristiwa ini, maka jelas tiada halangan untuk Rasulullah atau sesiapa pun mengahwini bekas isteri anak angkat. Ini kerana hukumnya tidak sama dengan mengahwini bekas isteri anak kandung.

โ€œDan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: โ€œJangan ceraikan isterimu (Zainab) itu dan bertaqwalah kepada Allahโ€, sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan nyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah lebih patut engkau takuti (melanggar perintah-Nya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri anak angkat mereka, apabila anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.

AL-Ahzab:37

Hukum Pewarisan Anak Angkat

Antara batasan dalam hubungan ialah yang bersangkutan dengan pewarisan harta pusaka. Seseorang itu boleh mewarisi dan mewariskan hartanya kepada orang lain apabila berlakunya perkahwinan, pertalian darah dan perhambaan. Pendaftaran yang sah di Jabatan Pendaftaran Negara bukanlah tiket untuk membolehkan pewarisan berlaku. Sekiranya ibu bapa angkat meninggal, anak angkat tidak boleh menuntut walau sesen pun pusaka mereka, walaupun telah lama tinggal bersama dan berkhidmat menjaga mereka ketika sakit.

Begitu juga sebaliknya.

Sekiranya anak angkat itu meninggal dahulu, ibubapa dan keluarga kandungnya adalah waris yang berhak mendapatkan hak Faraid, meskipun mereka tidak pernah datang menjenguk. Sekiranya kemunculan semula mereka hanya kerana nak menuntut hak, maka tiada yang dapat menghalang. Kerana dari segi hukum Syariah, mereka memang ada hak, walaupun mereka sebelumnya gagal menunaikan tanggungjawab sebagai ibubapa kandung menjaga anak mereka.

Oleh sedemikian, keluarga yang mempunyai anak angkat adalah antara golongan kritikal yang perlu membuat perancangan harta untuk pewarisan. Kebajikan anak akan terjejas sekiranya ibubapa angkat meninggal dahulu dan menyebabkannya hilang tempat pergantungan sumber kewangan, fasiliti dan tempat berteduh. Adik beradik angkat yang merupakan anak kandung mereka mungkin enggan untuk menyerahkan sebahagian hak mereka kepada kepada anak angkat itu, kerana statusnya yang kekal sebagai ‘orang luar’.

Sebagaimana kita tidak boleh menduga pakcik berkopiah akan berkeras apabila menuntut harta pusaka, lebih kritikal lagi bagi anak angkat yang sememangnya tidak layak mendapat sebarang bahagian pusaka.

Wasiat Atau Hibah?

Bagi merancang pewarisan, ada dua pilihan iaitu untuk membuat wasiat atau hibah.

i) Wasiat. Anak angkat bukan waris Faraid, maka tiada halangan untuk meletakkannya sebagai penerima dalam surat wasiat. Hadnya tertakluk kepada batasan umum wasiat, iaitu terhad kepada 1/3 harta setelah ditolak peruntukan hutang, kos kebumi dan sebagainya. Untuk harta tak alih, kurang isu untuk membahagikan 1/3 harta. Tetapi jika hasratnya untuk memastikan anak angkat ada tempat berteduh, maka agak sukar untuk mewasiatkan 1/3 daripada nilai rumah, yang tertakluk juga kepada penyusutan harta pusaka apabila digunakan untuk membayar hutang tinggalan arwah.

ii) Hibah. Hibah tiada had; boleh diberikan kepada sesiapa sahaja dan tiada had berapa banyak yang hendak diberikan. Maka ini adalah solusi yang baik jika hendak memastikan anak angkat akan dapat rumah sebagai tempat berteduh. Hibah terlaksana semasa hidup, maka ia tidak tertakluk kepada penyusutan harta pusaka berikutan penyelesaian hutang. Harta yang dihibah diasingkan daripada pusaka dan Faraid. Ini bermakna waris Faraid tidak berhak menuntut hak ke atas harta yang dihibah. Namun begitu, ada sedikit cabaran dari segi prosedur tuntutan Hibah di Malaysia amnya dan khasnya untuk penerima bukan waris qadim seperti anak angkat. Isu ini telah dikenalpasti oleh Wasiyyah Shoppe dan ada penyelesaiannya dalam produk yang ditawarkan.

Untuk mendaftar Hibah Anak Angkat, boleh Whatsapp terus ke saya, Ansari di 019-749 8210 atau KLIK SINI.

Pendaftaran Pengangkatan Anak

Undang-undang Malaysia tidak mensyaratkan pengambilan anak angkat didaftarkan. Namun begitu, anak yang tidak didaftarkan akan mengalami kesukaran untuk melengkapkan urusan rasmi seperti mendaftar sekolah, permohonan kad pengenalan, passport. Malah penjaga tersebut juga tidak boleh mengambil polisi Takaful bagi melindungi anak itu kerana sijil pengangkatan diperlukan untuk mendaftar polisi.

Proses pendaftaran pengangkatan de facto memerlukan mereka yang berhasrat agar memelihara anak tersebut selama sekurang-kurangnya 2 tahun sebelum boleh didaftarkan sebagai anak angkat di Jabatan Pendaftaran Negara secara sah.

Tempoh 2 tahun itu bermula di saat ibu bapa kandung menyerahkan anak mereka kepada ibu bapa angkat melalui Surat Keizinan Berkanun. Setelah cukup tempoh,mereka boleh memohon untuk mendapatkan sijil pengangkatan yang akan dikeluarkan oleh JPN. Pengiktirafan sijil pengangkatan ini penting untuk melindungi hak ibu bapa dan anak angkat; contohnya apabila ibu bapa kandung berhasrat untuk mengambil semula jagaan anak mereka, walaupun setelah bertahun-tahun lamanya anak tersebut telah diserahkan kepada orang lain untuk dijaga. Dengan adanya sijil ini, pengangkatan itu sudah muktamad dan tindakan mereka salah dari segi undang-undang sivil.

Wakaf Dengan Menggunakan Hibah

Wakaf Dengan Menggunakan Hibah

Wakaf adalah satu instrumen yang digunakan untuk mendapatkan pahala jariah yang berpanjangan sehingga selepas mati. Berbeza dengan sedekah, harta yang diwakafkan perlulah bersifat kekal, di mana pahala orang mewakaf akan mengalir kepadanya selagimana harta yang diwakafkan itu memberi manfaat kepada orang lain. Pahala sedekah pula diperoleh hanya apabila amalan sedekah itu dibuat.

Wakaf juga disebut sebagai sedekah jariah sepertimana sabda Rasulullah SAW:


ุฅุฐูŽุง ู…ูŽุงุชูŽ ุงู„ุฅูู†ู’ุณูŽุงู†ู ุงู†ู’ู‚ูŽุทูŽุนูŽ ุนูŽู…ูŽู„ูู‡ู ุฅู„ุงูŽู‘ ู…ูู†ู’ ุซูŽู„ุงูŽุซู : ุตูŽุฏูŽู‚ูŽุฉู ุฌูŽุงุฑููŠูŽุฉู ุŒ ุฃูŽูˆู’ ุนูู„ู’ู…ู ูŠูู†ู’ุชูŽููŽุนู ุจูู‡ู ุŒ ุฃูŽูˆู’ ูˆูŽู„ูŽุฏู ุตูŽุงู„ูุญู ูŠูŽุฏู’ุนููˆ ู„ูŽู‡ู
Maksudnya: Jika mati seorang manusia itu akan terputuslah catitan amalannya melainkan pada tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan anak soleh yang mendoakan baginya kebaikan.

Harta yang dikumpul dengan jerit lelah itu hanya menjadi milik kita apabila kita beroleh manfaat daripada harta itu. Manfaat boleh datang dalam pelbagai bentuk, samada dalam bentuk material duniawi ataupun ukhrawi iaitu ganjaran pahala. Nikmat manfaat harta dalam bentuk material duniawi hanya boleh kita dapatkan selagi mana kita hidup di dunia. Bila ajal datang, kita tidak dikuburkan bersama-sama dengan kereta mewah dan emas perak.

Jika harta kemewahan itu dikuburkan sekali dengan jasad sekalipun, ia perlu dikeluarkan semula. Kerana hak harta itu secara syariahnya sudah berpindah milik kepada waris Faraid yang masih hidup.

Wakaf An Nur

Awal minggu ini kami didatangi oleh wakil daripada Wakaf an-Nur yang ditubuhkan oleh Johor Corporation. Wakaf an-Nur adalah satu entiti wakaf korporat yang melabur banyak dalam pembangunan bandar baharu seperti Bandar Dato’ Onn dan fasiliti seperti klinik, hospital wakaf, hartanah, masjid dan penganjuran program komuniti.

Infomasi tentang penubuhan Wakaf an-Nur ini ada dicatat dalam Buku tulisan arwah Tan Sri Ali Hashim, “Khalifah Ganti Superman”. Review buku tersebut ada saya tuliskan di link tersebut pada tahun lalu.

JCorp telah mewakafkan saham bernilai RM258.01 juta mengikut nilai aset bersih, yang terdiri daripada saham syarikat Kulim, KPJ Healthcare, Johor Land dan TPM Management. Saham tersebut telah diwakaf dan didaftarkan atas nama Waqaf An-Nur Corporation Bhd (WANCorp), iaitu syarikat di bawah jaminan JCorp yang bertindak selaku mutawali bagi saham dan aset JCorp yang telah diwakafkan.

Wakaf Korporat berbeza dengan wakaf konvensional yang diurus oleh pihak berkuasa agama negeri. Dalam Wakaf Korporat, WANCorp mengurus aset wakaf kerana pengurusan korporat MAIJ tidak berupaya. Namun kepentingan MAIJ masih terpelihara dengan wakilnya dilantik menjadi ahli lembaga pengarah WANCorp. 5% dividen disumbang kepada MAIJ, 25% untuk program fisabilillah dan kebajikan, selebihnya 70% dilaburkan semula untuk manfaat berterusan.

Menurut wakil yang hadir, sebelum ini tawaran untuk turut serta dalam progam wakaf mereka hanya dibuka untuk internal sahaja. Setelah bertahun-tahun beroperasi dan melebarkan sayap, Wakaf an-Nur sudah bersedia untuk membuka penyertaan dari pihak luar. Atas sebab itu, agensi kami menjadi rakan strategik kepada Wakaf an-Nur untuk mempromosikan wakaf kepada umat Islam.

Istimewanya Wakaf an-Nur kerana ia ditubuhkan oleh badan konglemerat JCorp yang berpengalaman luas melabur dan mendapat keuntungan yang tinggi. Maka harta yang diwakafkan berpotensi untuk memberi ROI yang berbaloi dan dapat diluaskan kepada lebih ramai penerima dan kemudahan yang pelbagai.

Hibah Wakaf

Sebagai rakan strategik, penawaran kami ialah menyediakan dokumen Hibah bagi potential customer yang ingin mewakafkan harta selepas beliau meninggal dunia.

Harta tersebut akan disalurkan kepada wakaf an-Nur dan dimanfaatkan kepada masyarakat yang memerlukan. InsyaAllah kami pun mengharapkan pahala iaitu melalui membuka ruang kepada anda untuk beramal jariah dengan menyalurkan harta wakaf ke institusi yang berpotenti tinggi.

Jangan Jadi Seperti Prospek Ini

Jangan Jadi Seperti Prospek Ini

Sama ada kita ini penjual atau perunding, saban hari tugasan ini memerlukan kita untuk berkomunikasi dengan prospek. Lebih ramai prospek yang ditemui, lebih tinggi peluang untuk menukar ‘prospek’ tersebut kepada ‘pelanggan’. Dalam bahasa bisnes, proses ini dinamakan closing rate.

Seorang penjual/perunding sentiasa mensasarkan untuk mendapat closing rate yang tinggi kerana..

Well, itulah sumber pendapatan kami vs usaha/learning cost/operational cost sebagai seorang penjual/perunding. Ada pelbagai kos yang perlu ditanggung seperti kos pembelajaran seperti yuran seminar (continuous learning itu pilihan perunding), kos perjalanan, toll, kos marketing dan sebagainya. Kos yang terlibat ini kurang menjadi perhatian pelanggan, sepertimana dalam kerjaya servis2 yang lain juga lah. Maka tanpa closing, efeknya kuranglah bajet untuk bertemu prospek, dan berkuranglah hidangan di atas meja makan keluarga.

Oleh itu, by hook or by crook nak hidup perlulah dicari jalan untuk closing. Namun itu tak menjadikan kami desperate untuk close kes.

Seorang perunding akan men’diagnose’ keperluan pelanggan dan menawarkan solusi yang bersesuaian. Untuk sampai ke tahap itu, perunding perlu menyiapkan diri dengan pelbagai ilmu teknikal produk, prosedur dan akta undang-undang. Bila perunding sudah mantap dengan pengetahuan prosedur dan teknikaliti, barulah nasihatnya ada nilai. Bukan sahaja menuruti kemahuan pelanggan yang hendak buat Hibah, kerana barangkali pelanggan hanya ada limited knowledge dalam bidang pewarisan ini.

Berapa Kos Hibah?

Saya dah banyak ber’Whatsapp’ dengan potential customer, dan soalan tentang kos servis seperti Hibah di awal-awal perbincangan memang tak asing lagi. Memang dah biasa, perkara pertama yang ditanya dan menjadi concern ialah harga. Dah tahu harga, terus krik krik.. sebab apa tu?

Malah ramai penjual online di Facebook juga yang tidak letak harga.

Bagi pembeli yang tidak pernah menjual, ada yang bengang kerana perlu PM penjual dulu untuk tahu harganya. Tapi bagi penjual online, tidak meletakkan harga itu adalah taktiknya untuk menjual dengan jayanya. Pelanggan perlu PM penjual dahulu, dan ruang itulah yang digunakan untuk penjual membina rapport dan mengenalpasti keperluan pelanggan. Seterusnya penjual akan menapis atau qualify pelanggan yang sesuai dengan produk/servis yang dijual dan mengetengahkan nilai dan manfaatnya. Bila nilai produk sudah jelas di mata pelanggan, barulah pelanggan boleh buat informed decision untuk teruskan dengan pembelian.

Boleh bandingkan nilai yang diperoleh dengan wang RM yang dibayar.

Qualify Pelanggan

Langkah ‘qualify’ customer ini adalah langkah penting untuk mendapatkan info lanjut tentang pelanggan; keperluan dan kemampuannya. Lazimnya ia dilakukan melalui soalan-soalan yang akan merungkai situasi potential customer itu dan hasrat yang hendak dicapai melalui Hibah; adakah beliau perlu untuk Hibah? Dan jika ya, apakah plan yang terbaik untuknya? Dan sebelum itu, siapa waris Faraid?

Perlu diingatkan, bidang pewarisan adalah bidang yang kompleks kerana berhubungkait dengan undang-undang yang menaungi aset tersebut. Untuk umat Islam, pewarisan ini tertakluk kepada bidangkuasa Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah. Jika tak mahir, mungkin ada lompong dalam perancangan yang dibuat!

Hibah bukanlah solusi plug-and-play yang boleh selesai untuk segala permasalahan. Sebab itu adanya Perunding untuk BERUNDING!

Elakkan Bersikap Seperti Prospek Ini

Dalam banyak-banyak prospek yang saya berhubung, yang ini yang paling rare. Baru nak start enjin, dah dihantuk ke dinding!

Mungkin prospek ini seorang yang kaya, dan mempunyai reputasi tinggi di tempat kerja. Tapi ketahuilah… kita ni nak berbincang tentang pewarisan, yang berkait rapat dengan kematian. Sepatutnya itu menjadikan kita lebih merendah diri dan hormat menghormati.

Qualify pelanggan bermaksud perunding juga berhak memilih pelanggan yang senang untuk berurusan. It’s not a one way street, di mana customer always right dan berhak mengarah perunding untuk mengikut kemahuan sendiri.

Atas dasar itu, saya memilih untuk disqualify potential customer di atas kerana respons nya yang kurang rasional. Bukan atas sebab saya arrogant ya.

Saya mementingkan ‘mutual respect’. Dari respect inilah lahirnya trust. Seorang perunding bukanlah pihak inferior yang harus menurut saja kata dan arahan potential customer. Perunding adalah advisor dalam bidang expertise yang khusus.

Ketengahkan Nilai Produk/Servis

Antara sebab seorang perunding tidak meletakkan harga siap-siap ialah untuk membuka ruang baginya mengetengahkan nilai produk itu, versus harga yang ditawarkan.

Sebabnya simple. Harga itu bersifat relatif. Contohnya mudah saja. Kenapa perlu beli kereta BMW jika tujuannya adalah untuk bergerak dari point A ke point B? Jika hanya harga yang kita nampak, bukankah Kancil ‘legend’ dah mencukupi untuk kita capai tujuan itu? Nilai yang diberi oleh BMW ialah status di mata masyarakat, dan untuk mendapatkan nilai itu, RM yang tinggi perlu dibayar. Jika pembeli tidak mengejar nilai status itu, maka BMW akan jadi ‘mahal’ buatnya.

Kancil ‘legend’ yang viral baru-baru ini

Hibah yang disediakan oleh Wasiyyah Shoppe boleh jadi mahal, dan boleh juga jadi murah di mata pelanggan. Relatif juga. Ia menjadi murah bila pelanggan faham bahawa produk dan servis yang diambil memenuhi keperluannya dan merupakan solusi kepada permasalahan dan kerisauannya.

Yakni jika pelanggan itu meninggal dahulu, semua keperluan pewarisan untuk waris yang ditinggalkan dah taken care.

Tapi jika pelanggan enggan bekerjasama , maka boleh jadi solusi yang diberi tak menyelesaikan masalah sehingga selesai.

Apa Yang Nak Disampaikan Sebenarnya?

Kerjaya perunding sama seperti doktor. Perlu kenalpasti keperluan, diagnose dan barulah tawarkan solusi. Saya tidak beri anda menu dengan harganya macam itu saja. Kalau itu yang anda mahukan, bolehlah ke farmasi beli ubat sendiri tanpa rujuk nasihat pharmacist.

Silap beli ubat, tanggung sendiri ๐Ÿ˜€