Insurans Haram, Pilihlah Takaful Yang Halal

Insurans Haram, Pilihlah Takaful Yang Halal

Semalam seorang telemarketer Melayu dari bank ‘sotong’ telefon saya, nak menjual produk insurans. Saya yakin ramai yang dapat cold call sebegini yang memberi khabar gembira, kononnya kita terpilih untuk berpeluang mendapatkan produk insurans yang ‘limited’. Kita di’paksa’ mendengarnya berceloteh tentang kelebihan produk dan akhirnya secara halus membuat trial close dengan meminta keizinan untuk deduct direct akaun bank.

Awalnya saya hendak putuskan sahaja talian kerana sudah lali dengan jualan insurans dari bank. Namun di Wasiyyah Shoppe, kami selalu diingatkan tentang kewajipan mengikhlaskan niat dan bekerja untuk mendaulatkan hukum Syariah. Setiap usaha kita itu dakwah mengajak masyarakat ke arah mengamalkan Syariat Islam.

Kesal rasanya apabila seorang Melayu Islam masih tegar menjual insurans, dalam keadaan bersepah sudah produk Takaful yang halal. Maka saya teguhkan diri melayan telemarketer itu dengan niat hendak menegurnya tentang kesalahan menjual insurans.

Beberapa hari lepas seorang prospek bertanya tentang pewarisan, selain harta lain, beliau mempunyai polisi insurans dan polisi Takaful. Saya maklumkan bahawa insurans itu haram hukumnya, yang halal diambil dan diwariskan hanyalah nilai premium yang dibayar. Tiada khilaf tentang pengharaman insurans, dan ada Fatwa Kebangsaan yang memutuskan.

Fatwa Kebangsaan Haramnya Insurans Konvensional

Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-16 yang bersidang pada 15-16 Feb 1979 telah membincangkan mengenai insurans. Persidangan telah memutuskan bahawa insuran nyawa sebagaimana yang dikendalikan oleh kebanyakan syarikat insuran yang ada pada hari ini adalah haram dan sebagai suatu muamalah yang fasad kerana aqadnya tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam iaitu:

  1. Mengandungi gharar (ketidak-tentuan) 
  2. Mengandungi unsur judi. 
  3. Mengandungi muamalah riba.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-80 yang bersidang pada 1 – 3 Februari 2008 telah membincangkan Kajian Hukum Insurans Am. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum ke atas Insurans Am adalah tidak diharuskan oleh Islam.

Malah mempromosikan insurans juga haram hukumnya.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-89 yang bersidang pada 14 – 16 Disember 2009 telah membincangkan Hukum Mempromosikan Produk Insurans Konvensional Menurut Perspektif Syariah. 

Muzakarah berpandangan bahawa sistem takaful berlandaskan syariah sedang pesat berkembang dan memerlukan sokongan umat Islam dalam usaha untuk memartabatkan sistem muamalat Islam. Sehubungan itu, Muzakarah memutuskan bahawa orang Islam adalah dilarang mempromosikan produk insurans konvensional yang jelas berasaskan sistem riba. 

Status Pampasan Polisi Insurans

Dalam muzakarah kali Ke-94 yang bersidang pada 20 -22 April 2011, telah diputuskan:

Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa insurans konvensional adalah suatu muamalah yang tidak patuh syariah kerana mempunyai elemen-elemen yang bercanggah dengan prinsip teras Islam.      

Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa pampasan polisi insurans konvensional yang diterima oleh ahli waris adalah dikira sebagai harta tidak patuh syariah.     

Dalam hal ini, jumlah bayaran pokok pembeli polisi ketika hayat sahaja dikategorikan sebagai harta peninggalan si mati yang perlu diagihkan secara sistem faraid. Manakala baki pampasan polisi insurans konvensional tersebut tidak boleh diwarisi oleh ahli waris secara sistem faraid serta wajib dilupuskan dengan diserahkan sama ada kepada pihak Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-Negeri atau didermakan untuk tujuan kebajikan termasuklah kepada golongan fakir dan miskin.   

Jika terdapat ahli waris pembeli polisi, contohnya isteri atau anak-anak pembeli polisi dikategorikan sebagai golongan fakir dan miskin, maka hukumnya adalah harus bagi ahli waris tersebut untuk mengambil wang pampasan polisi insurans konvensional tersebut dengan jumlah sekadar keperluan sebagai fakir dan miskin setelah disahkan oleh pihak berkuasa atau Jawatankuasa Kariah kawasan berkenaan. Baki wang pampasan polisi tersebut perlulah dilupuskan mengikut cara yang telah dinyatakan dalam perkara di atas.

Perbezaan Asas Antara Insurans dan Takaful

Perbezaan insurans dengan Takaful bukan hanya setakat perbezaan istilah. Ia berbeza dari sudut konsep asas yang digunakan. Insurans haram kerana ada unsur riba, maisir dan gharar. Syarikat untung bila kurang claim, rugi bila terlalu banyak claim. Gharar kerana ketidaktentuan jika akan ada claim.

Takaful halal kerana akadnya tabarru’ dan para peserta polisi bekerjasama dalam melindungi satu sama lain. Apabila ada peserta yang sakit, kos claim akan dikeluarkan dari tabung Tabarru’. Bila claim kurang dari kutipan sumbangan peserta, surplus akan diberikan semula kepada peserta.

Itu perbezaan secara ringkas.

Namun ada dalam kalangan agen Melayu Islam yang menjual dan meng’halal’kan insurans dengan menggunakan alasannya. Samada sengaja atau memang jahil. Berikut antara alasan mereka yang memang TIDAK BETUL sama sekali:

Yang pertama, polisi insurans berkait pelaburan (investment-linked) halal atas alasan ia dilaburkan di kaunter Syariah.

Kedua, polisi insurans medical standalone halal dengan beralasan ia tidak ada unsur pelaburan – maka tiada langsung bahagian premium yang dilabur ke kaunter tidak patuh syariah.

Macam mana nak counter? Mudah saja.

Samada ia polisi berkait pelaburan mahupun medical standalone, asalkan ianya produk syarikat insurans, maka kedua-duanya HARAM kerana premium yang dibayar oleh peserta ditadbir dengan menggunakan konsep insurans.

Saya syarahkan perbezaan ini kepada telemarketer tersebut. Setelah tergamam tak tahu nak respons bagaimana, ini last resort respons yang diberi olehnya..

“Ikutlah NAWAITU kita. Kita nak lindungi keluarga kita dengan mengambil insurans ni”

Wahai adikku telemarketer sesama Islam, nawaitu tak menghalalkan cara. Nak lindung keluarga ambillah produk Takaful. Dah ada 11 syarikat Takaful di Malaysia, kenapa masih nak jual insurans?

Bagi prospek pewarisan, surrender sajalah polisi insurans itu. Nak rugi di dunia atau rugi di akhirat?

I’ve done my part untuk menyedarkan. Alhamdulillah, dan perlu terus lagi usaha. Tapi jangan tanya saya tentang polisi Takaful. Saya sudah tidak lagi terikat sebagai agen syarikat Takaful.

Tapi tidaklah fully tinggalkan Takaful. Dengan Wasiyyah Shoppe, saya mempromosikan produk Takaful Amanah.

Apa bezanya tu?

Whatsapp saya Ansari 019-749 8210 ๐Ÿ™‚

Hibah, Wasiat dan Pewarisan Kepada Anak Angkat

Hibah, Wasiat dan Pewarisan Kepada Anak Angkat

Anak angkat seringkali dijaga dan dipelihara seperti menatang minyak yang penuh. Ibubapa angkat menjaga mereka sepertimana seorang anak kandung dipelihara; Makan minum semuanya dijaga rapi, keperluan hidup dipenuhi sebaiknya, lebih-lebih lagi jika anak itu diambil untuk dipelihara sejak bayi lagi. Apabila bayi itu merengek di tengah malam, ibu bapa penjaga tak dapat nak tidur untuk meredakannya sehingga kembali nyenyak. Lama kelamaan akan terbit naluri keibuan dan sukar untuk dipisahkan umpama hubungan kandung.

Antara maqasid syariah dalam Islam ialah memelihara nasab keturunan dan jalur darah kekeluargaan. Walaupun penjagaan anak ini merupakan usaha terpuji, isu dan batasan hubungan antara keduanya perlu dipatuhi dan diamati agar tidak melangkaui ajaran Islam. Antara isu yang sering dibangkitkan dalam masyarakat ialah isu pewarisan anak angkat, menjadi wali nikah dan meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ kepada ayah angkat.

Anak Angkat di Zaman Nabi

Rasulullah juga pernah mengambil anak angkat, iaitu Zaid ibn Harithah, yang juga sahabat Nabi yang sama-sama berjuang untuk Islam. Zaid adalah seorang bekas hamba milik isteri baginda, Khadijah binti Khuwailid. Rasulullah sangat rapat dengan Zaid sehingga penduduk Mekah mem’bin’kan Zaid dengan Muhammad. Namun Allah menegur penggunaan ‘bin’ tersebut dengan turunnya ayat Al-Ahzab:5

โ€œPanggilah mereka (anak angkat itu) dengan berโ€binโ€kan kepada bapa mereka sendiri; Cara itulah yang lebih adil di sisi Allah. Dalam pada itu, jika kamu tidak mengetahui bapa mereka, maka panggilah mereka sebagai saudara kamu yang seugama dan sebagai โ€œmaulaโ€ kamu. Dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu melakukannya. Dan (ingatlah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.โ€

Al-Ahzab:5

Selain itu, Rasulullah juga telah mengahwini bekas isteri Zaid, iaitu Zainab binti Jahsy. Peristiwa ini menangkis adat Jahiliyyah yang menganggap anak angkat sebagai anak sendiri; dengan berlakunya peristiwa ini, maka jelas tiada halangan untuk Rasulullah atau sesiapa pun mengahwini bekas isteri anak angkat. Ini kerana hukumnya tidak sama dengan mengahwini bekas isteri anak kandung.

โ€œDan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: โ€œJangan ceraikan isterimu (Zainab) itu dan bertaqwalah kepada Allahโ€, sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan nyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah lebih patut engkau takuti (melanggar perintah-Nya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri anak angkat mereka, apabila anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.

AL-Ahzab:37

Hukum Pewarisan Anak Angkat

Antara batasan dalam hubungan ialah yang bersangkutan dengan pewarisan harta pusaka. Seseorang itu boleh mewarisi dan mewariskan hartanya kepada orang lain apabila berlakunya perkahwinan, pertalian darah dan perhambaan. Pendaftaran yang sah di Jabatan Pendaftaran Negara bukanlah tiket untuk membolehkan pewarisan berlaku. Sekiranya ibu bapa angkat meninggal, anak angkat tidak boleh menuntut walau sesen pun pusaka mereka, walaupun telah lama tinggal bersama dan berkhidmat menjaga mereka ketika sakit.

Begitu juga sebaliknya.

Sekiranya anak angkat itu meninggal dahulu, ibubapa dan keluarga kandungnya adalah waris yang berhak mendapatkan hak Faraid, meskipun mereka tidak pernah datang menjenguk. Sekiranya kemunculan semula mereka hanya kerana nak menuntut hak, maka tiada yang dapat menghalang. Kerana dari segi hukum Syariah, mereka memang ada hak, walaupun mereka sebelumnya gagal menunaikan tanggungjawab sebagai ibubapa kandung menjaga anak mereka.

Oleh sedemikian, keluarga yang mempunyai anak angkat adalah antara golongan kritikal yang perlu membuat perancangan harta untuk pewarisan. Kebajikan anak akan terjejas sekiranya ibubapa angkat meninggal dahulu dan menyebabkannya hilang tempat pergantungan sumber kewangan, fasiliti dan tempat berteduh. Adik beradik angkat yang merupakan anak kandung mereka mungkin enggan untuk menyerahkan sebahagian hak mereka kepada kepada anak angkat itu, kerana statusnya yang kekal sebagai ‘orang luar’.

Sebagaimana kita tidak boleh menduga pakcik berkopiah akan berkeras apabila menuntut harta pusaka, lebih kritikal lagi bagi anak angkat yang sememangnya tidak layak mendapat sebarang bahagian pusaka.

Wasiat Atau Hibah?

Bagi merancang pewarisan, ada dua pilihan iaitu untuk membuat wasiat atau hibah.

i) Wasiat. Anak angkat bukan waris Faraid, maka tiada halangan untuk meletakkannya sebagai penerima dalam surat wasiat. Hadnya tertakluk kepada batasan umum wasiat, iaitu terhad kepada 1/3 harta setelah ditolak peruntukan hutang, kos kebumi dan sebagainya. Untuk harta tak alih, kurang isu untuk membahagikan 1/3 harta. Tetapi jika hasratnya untuk memastikan anak angkat ada tempat berteduh, maka agak sukar untuk mewasiatkan 1/3 daripada nilai rumah, yang tertakluk juga kepada penyusutan harta pusaka apabila digunakan untuk membayar hutang tinggalan arwah.

ii) Hibah. Hibah tiada had; boleh diberikan kepada sesiapa sahaja dan tiada had berapa banyak yang hendak diberikan. Maka ini adalah solusi yang baik jika hendak memastikan anak angkat akan dapat rumah sebagai tempat berteduh. Hibah terlaksana semasa hidup, maka ia tidak tertakluk kepada penyusutan harta pusaka berikutan penyelesaian hutang. Harta yang dihibah diasingkan daripada pusaka dan Faraid. Ini bermakna waris Faraid tidak berhak menuntut hak ke atas harta yang dihibah. Namun begitu, ada sedikit cabaran dari segi prosedur tuntutan Hibah di Malaysia amnya dan khasnya untuk penerima bukan waris qadim seperti anak angkat. Isu ini telah dikenalpasti oleh Wasiyyah Shoppe dan ada penyelesaiannya dalam produk yang ditawarkan.

Untuk mendaftar Hibah Anak Angkat, boleh Whatsapp terus ke saya, Ansari di 019-749 8210 atau KLIK SINI.

Pendaftaran Pengangkatan Anak

Undang-undang Malaysia tidak mensyaratkan pengambilan anak angkat didaftarkan. Namun begitu, anak yang tidak didaftarkan akan mengalami kesukaran untuk melengkapkan urusan rasmi seperti mendaftar sekolah, permohonan kad pengenalan, passport. Malah penjaga tersebut juga tidak boleh mengambil polisi Takaful bagi melindungi anak itu kerana sijil pengangkatan diperlukan untuk mendaftar polisi.

Proses pendaftaran pengangkatan de facto memerlukan mereka yang berhasrat agar memelihara anak tersebut selama sekurang-kurangnya 2 tahun sebelum boleh didaftarkan sebagai anak angkat di Jabatan Pendaftaran Negara secara sah.

Tempoh 2 tahun itu bermula di saat ibu bapa kandung menyerahkan anak mereka kepada ibu bapa angkat melalui Surat Keizinan Berkanun. Setelah cukup tempoh,mereka boleh memohon untuk mendapatkan sijil pengangkatan yang akan dikeluarkan oleh JPN. Pengiktirafan sijil pengangkatan ini penting untuk melindungi hak ibu bapa dan anak angkat; contohnya apabila ibu bapa kandung berhasrat untuk mengambil semula jagaan anak mereka, walaupun setelah bertahun-tahun lamanya anak tersebut telah diserahkan kepada orang lain untuk dijaga. Dengan adanya sijil ini, pengangkatan itu sudah muktamad dan tindakan mereka salah dari segi undang-undang sivil.

Wakaf Dengan Menggunakan Hibah

Wakaf Dengan Menggunakan Hibah

Wakaf adalah satu instrumen yang digunakan untuk mendapatkan pahala jariah yang berpanjangan sehingga selepas mati. Berbeza dengan sedekah, harta yang diwakafkan perlulah bersifat kekal, di mana pahala orang mewakaf akan mengalir kepadanya selagimana harta yang diwakafkan itu memberi manfaat kepada orang lain. Pahala sedekah pula diperoleh hanya apabila amalan sedekah itu dibuat.

Wakaf juga disebut sebagai sedekah jariah sepertimana sabda Rasulullah SAW:


ุฅุฐูŽุง ู…ูŽุงุชูŽ ุงู„ุฅูู†ู’ุณูŽุงู†ู ุงู†ู’ู‚ูŽุทูŽุนูŽ ุนูŽู…ูŽู„ูู‡ู ุฅู„ุงูŽู‘ ู…ูู†ู’ ุซูŽู„ุงูŽุซู : ุตูŽุฏูŽู‚ูŽุฉู ุฌูŽุงุฑููŠูŽุฉู ุŒ ุฃูŽูˆู’ ุนูู„ู’ู…ู ูŠูู†ู’ุชูŽููŽุนู ุจูู‡ู ุŒ ุฃูŽูˆู’ ูˆูŽู„ูŽุฏู ุตูŽุงู„ูุญู ูŠูŽุฏู’ุนููˆ ู„ูŽู‡ู
Maksudnya: Jika mati seorang manusia itu akan terputuslah catitan amalannya melainkan pada tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan anak soleh yang mendoakan baginya kebaikan.

Harta yang dikumpul dengan jerit lelah itu hanya menjadi milik kita apabila kita beroleh manfaat daripada harta itu. Manfaat boleh datang dalam pelbagai bentuk, samada dalam bentuk material duniawi ataupun ukhrawi iaitu ganjaran pahala. Nikmat manfaat harta dalam bentuk material duniawi hanya boleh kita dapatkan selagi mana kita hidup di dunia. Bila ajal datang, kita tidak dikuburkan bersama-sama dengan kereta mewah dan emas perak.

Jika harta kemewahan itu dikuburkan sekali dengan jasad sekalipun, ia perlu dikeluarkan semula. Kerana hak harta itu secara syariahnya sudah berpindah milik kepada waris Faraid yang masih hidup.

Wakaf An Nur

Awal minggu ini kami didatangi oleh wakil daripada Wakaf an-Nur yang ditubuhkan oleh Johor Corporation. Wakaf an-Nur adalah satu entiti wakaf korporat yang melabur banyak dalam pembangunan bandar baharu seperti Bandar Dato’ Onn dan fasiliti seperti klinik, hospital wakaf, hartanah, masjid dan penganjuran program komuniti.

Infomasi tentang penubuhan Wakaf an-Nur ini ada dicatat dalam Buku tulisan arwah Tan Sri Ali Hashim, “Khalifah Ganti Superman”. Review buku tersebut ada saya tuliskan di link tersebut pada tahun lalu.

JCorp telah mewakafkan saham bernilai RM258.01 juta mengikut nilai aset bersih, yang terdiri daripada saham syarikat Kulim, KPJ Healthcare, Johor Land dan TPM Management. Saham tersebut telah diwakaf dan didaftarkan atas nama Waqaf An-Nur Corporation Bhd (WANCorp), iaitu syarikat di bawah jaminan JCorp yang bertindak selaku mutawali bagi saham dan aset JCorp yang telah diwakafkan.

Wakaf Korporat berbeza dengan wakaf konvensional yang diurus oleh pihak berkuasa agama negeri. Dalam Wakaf Korporat, WANCorp mengurus aset wakaf kerana pengurusan korporat MAIJ tidak berupaya. Namun kepentingan MAIJ masih terpelihara dengan wakilnya dilantik menjadi ahli lembaga pengarah WANCorp. 5% dividen disumbang kepada MAIJ, 25% untuk program fisabilillah dan kebajikan, selebihnya 70% dilaburkan semula untuk manfaat berterusan.

Menurut wakil yang hadir, sebelum ini tawaran untuk turut serta dalam progam wakaf mereka hanya dibuka untuk internal sahaja. Setelah bertahun-tahun beroperasi dan melebarkan sayap, Wakaf an-Nur sudah bersedia untuk membuka penyertaan dari pihak luar. Atas sebab itu, agensi kami menjadi rakan strategik kepada Wakaf an-Nur untuk mempromosikan wakaf kepada umat Islam.

Istimewanya Wakaf an-Nur kerana ia ditubuhkan oleh badan konglemerat JCorp yang berpengalaman luas melabur dan mendapat keuntungan yang tinggi. Maka harta yang diwakafkan berpotensi untuk memberi ROI yang berbaloi dan dapat diluaskan kepada lebih ramai penerima dan kemudahan yang pelbagai.

Hibah Wakaf

Sebagai rakan strategik, penawaran kami ialah menyediakan dokumen Hibah bagi potential customer yang ingin mewakafkan harta selepas beliau meninggal dunia.

Harta tersebut akan disalurkan kepada wakaf an-Nur dan dimanfaatkan kepada masyarakat yang memerlukan. InsyaAllah kami pun mengharapkan pahala iaitu melalui membuka ruang kepada anda untuk beramal jariah dengan menyalurkan harta wakaf ke institusi yang berpotenti tinggi.

Bila Last Boleh Buat Hibah?

Bila Last Boleh Buat Hibah?


Bila menyebut tentang syarat untuk memohon perlindungan Takaful, kebanyakan masyarakat sudah tahu bahawa polisi Takaful hanya boleh diambil semasa masih sihat sahaja. Jika sudah sakit, syarikat berhak menolak permohonan sekiranya dinilai sakit itu sudah kronik dan tidak ‘economically feasible’ untuk dilindungi. Jangan salahkan syarikat kerana ia bersangkut paut juga dengan tabung tabarru’ sumbangan peserta-peserta Takaful yang lain.

Persoalan sama juga timbul untuk Hibah. Berbeza dengan Takaful, soalan ‘bila last boleh buat Hibah’ ini jarang timbul kerana umumnya masyarakat masih belum benar-benar memahami tentang konsep Hibah. Maka itulah peranan kami sebagai perunding Wasiyyah Shoppe, iaitu untuk memahamkan masyarakat mengenai Hibah agar mereka menyegerakan penyediaan dokumen Hibah sebelum hilang kelayakan.

Bagi kebanyakan orang, apa yang difahami dengan Hibah ialah ia bermaksud hadiah, dan harta yang dihadiahkan itu diberi oleh pemilik harta semasa hidup. Jika pemilik sudah meninggal, maka tiada lagi ruang untuk Hibah kerana harta tersebut kini menjadi harta pusaka dan tertakluk kepada pembahagian Faraid.

Pendek kata, Hibah itu adalah perancangan harta semasa hidup.

Sebenarnya masih ada syarat lain yang menentukan keadaan di mana Hibah sudah tidak lagi boleh dibuat atas sebab-sebab yang tertentu.

Keadaan ini disebut sebagai ‘Marad al-Maut’.

Marad al-Mawt

Ringkasnya, Marad al-Mawt bermaksud ‘sakit yang membawa kepada kematian’. Sukar untuk membuat senarai kondisi penyakit-penyakit yang dihidapi, tetapi secara umumnya seperti berikut:

  • Penyakit itu membawa kepada kematian
  • Pesakit mati dalam tempoh kurang setahun akibat penyakit tersebut, atau selepas setahun dalam keadaan penyakit bertambah serius.
  • Penyakit itu boleh melupakan pesakit itu daripada kepentingan yang bersifat keduniaan.

Untuk mudah memahami, antara contoh Marad al-Mawt ialah kanser kronik tahap empat, terlantar dalam vegetative state dan sebagainya.

Hibah Semasa Marad al-Mawt

Sekiranya Hibah dibuat dalam keadaan pemilik harta Marad al-Mawt, kesannya amatlah besar terhadap waris yang sepatutnya menjadi penerima Hibah. Hibah yang dibuat itu boleh ditolak dan taraf dokumen tersebut samalah seperti pemberian Wasiat dan tertakluk kepada hukum Wasiat iaitu:

  • Maksimum 1/3 daripada harta
  • Penerima bukan dalam kalangan waris, melainkan mendapat persetujuan waris-waris yang lain.

Kesimpulan

Masyarakat kita memang suka bertangguh, terutamanya apabila melibatkan perancangan harta dan kewangan. Malangnya, masa terakhir untuk Hibah tidak berada di bawah kawalan kita. Sakit dan mati itu termasuk dalam ilmu dan rahsia Allah. Dan bila ia tiba, hilang sudah kelayakan untuk Hibah. Yang ada cuma wasiat, atau pusaka.

Buatlah Hibah, agar waris tidak Hiba. Whatasapp saya Ansari, 019-749 8210 untuk details

Siapa Yang Berhak Dapat Pampasan Takaful Syarikat

Siapa Yang Berhak Dapat Pampasan Takaful Syarikat

Bagi para graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian universiti, kriteria yang selalu menjadi prioriti ketika memilih tempat kerja yang ideal ialah gaji yang ditawarkan. Gaji yang diberi mestilah tinggi dan kompetitif. Bonus tahunan pun biasanya boleh dapat berbulan-bulan. Tetapi sebenarnya ada benefit lain yang sama pentingnya, namun seringkali tidak diberi perhatian. Benefit itu ialah perlindungan Takaful yang dibayar oleh syarikat bagi melindungi pekerja-pekerja syarikat. Secara umumnya, perlindungan Takaful ini merangkumi benefit Medical dan pampasan berbentuk wang yang diberi kepada pekerja tersebut atau waris-warisnya.

Secara ringkas, perlindungan Medical syarikat adalah corporate plan, maka benefit yang diperoleh tidak sama dengan pelan personal Medical Card. Lazimnya pelan Medical Card syarikat ada kelebihan dari segi ia turut cover outpatient atau klinik. Namun, coverage untuk inpatient, iaitu untuk kes warded atau pembedahan kebiasaannya jauh lebih rendah berbanding personal plan dan biasanya memberi perlindungan secara berkelompok, bukan secara individu.

Rasanya saya perlu betulkan sedikit pernyataan di atas. Ramai yang peka tentang coverage Medical yang diberi oleh syarikat untuk klinik sebab ia lebih biasa digunakan. Tetapi tak ramai yang tahu atau ambil berat polisi yang syarikat ambil untuk Medical inpatient.

Dan lebih kritikal lagi apabila lebih ramai lagi yang tidak tahu jika syarikat ada mencarum polisi Takaful untuk pekerjanya yang memberi pampasan wang apabila berlaku kematian, hilang upaya kekal atau sakit kritikal. Inilah fokus artikel kali ini.

Takaful..atau insurans?

Apabila berlaku kematian, perkara yang biasanya dilakukan oleh waris ialah mengumpulkan kesemua harta dan aset yang di bawah nama arwah. Segala dokumen harta diselidik, termasuklah sebarang polisi insurans atau Takaful yang diambil oleh arwah atau diberi oleh syarikat…walaupun semasa masa hidupnya, arwah tidak pernah tahu tentang benefit yang itu.

Apabila syarikat berhubung dengan waris tentang bayaran pampasan kematian arwah, perkara pertama yang perlu dipastikan ialah adakah pampasan itu datangnya dari polisi insurans atau Takaful. Bunyinya seperti sama, tetapi sebetulnya bezanya ibarat langit dan bumi. Halal dan Haram. Malangnya masih ada orang Islam di negara kita yang tidak faham, dengan mudahnya masih mengambil insurans walaupun dah banyak pilihan plan Takaful.

Sekiranya didapati syarikat pampasan itu dibayar dari polisi insurans, maka ia termasuk dalam harta tak patuh syariat. Sebagai seorang Islam yang taat, harta pampasan itu tak wajar diambil walaupun nilai pampasannya sangat tinggi. Selanjutnya boleh baca Insurans Konvensional Boleh Hibah?

Pampasan Takaful Syarikat

Jika pampasan itu hasil dari sumbangan Takaful dan akad yang dimeterai ialah Hibah (bukannya Wasi), maka pampasan itu adalah Halal. Majlis Penasihat Syariah Bank Negara juga telah memutuskan bahawa pembayaran manfaat takaful tidak akan menjadi sebahagian daripada harta pusaka dan tidak tertakluk kepada hutang peserta takaful yang meninggal dunia.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia dalam Muzakarah kali ke-49 pada 19 Sempter 2000 telah membincangkan dan memutuskan isu Wang Pampasan Kematian Pekerja Yang Dianugerahkan Oleh Kerajaan Atau Syarikat Swasta bahawa wang pampasan yang diperolehi dari kematian pekerja, wang pampasan melalui tuntutan mahkamah, wang SOCSO dan seumpamanya tidak dianggap harta pusaka. 

Siapa Yang Berhak Terima Pampasan Takaful Syarikat?

Polisi Takaful personal yang dibayar sendiri lebih straight forward – pampasan itu akan diberikan kepada peneriama Hibah yang telah diletakkan semasa mendaftar polisi Takaful. Dalam keadaan polisi Takaful ini disediakan oleh syarikat sebagai benefit pekerja, pihak syarikat berhak untuk memberikan wang pampasan tersebut mengikut cara dan kepada siapa yang difikirkan layak. Sekiranya terdapat perjanjian antara pekerja dan pihak syarikat berhubung penama atau waris yang akan menerima pampasan tersebut, maka hendaklah dihormati perjanjian tersebut dan diberikan kepada penama. Sekiranya penama atau waris itu enggan menerima dan mencadangkan nama orang lain, pihak syarikat sewajarnya mengambil kira dan menghormati cadangan tersebut dengan memberikan wang tersebut kepada nama yang dicadangkan.

Maka, syarikat yang mencarum yang berhak menentukan kepada siapa pampasan tersebut diberikan.

balu ditinggal

Jika anda bergantung harap kepada pampasan Takaful syarikat untuk kelangsungan hidup waris, wajarlah untuk anda semak siapakah penerima yang telah diletak dalam rekod syarikat. Tapi jangan lupa, perindungan itu hanya berkuatkuasa selama mana anda kekal sebagai pekerja syarikat. Sekiranya anda berhenti atau diberhentikan, perindungan itu pun terhenti secara automatik. Makanya, jika anda mahu lebih secure, ambillah plan polisi Takaful personal – kadangkala ia dipanggil sebagai Hibah Takaful.

Rujukan: Muftiwp


Info Penting Skim Pencen Sektor Awam

Info Penting Skim Pencen Sektor Awam

Di Malaysia, ada sekitar 1.6 juta pekerja yang berkhidmat dalam sektor awam atau menjadi staf kerajaan. Mereka boleh memilih untuk mencarum dalam KWSP atau mengambil skim pencen. Kedua-dua skim ini bertujuan untuk membina dana persaraan yang menjadi punca pendapatan selepas mereka bersara kelak.

Bagi mereka yang mengambil pencen, berikut adalah maklumat penting yang perlu diketahui untuk perancangan harta. Ada yang berkait tentang wasiat atau hibah pencen, cukai, faedah wang persaraan kepada waris, dan siapa yang boleh menerima manfaat persaraan jika pesara meninggal dunia.

Adakah pencen boleh difaraidkan / diwasiatkan?

Tidak โ€“ pencen tidak boleh diwasiatkan atau difaraidkan kerana ia bukan harta pusaka.

(Punca kuasa โ€“ Seksyen 19, Akta Pencen 1980 (Akta 227) dan Muzakarah JawatanKuasa Fatwa Kali ke-21 (12 September 1988))

Adakah faedah persaraan boleh dicukaikan?

Ganjaran โ€“ tidak dicukaikan
GCR โ€“ tidak dicukaikan
Pencen โ€“ Diterima mulai usia 55 tahun tidak dicukaikan, sebelum umur 55 tahun boleh dicukaikan

(Punca Kuasa โ€“ Seksyen 127, Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53) dan Jadual 6 Akta 53)

Apa yang boleh dipotong dari faedah persaraan?

Hutang-hutang kerajaan, tuntutan nafkah atas perintah mahkamah dan potongan insolvensi bagi kes kebangkrapan.

(Punca kuasa โ€“ seksyen 19, Akta Pencen 1980 (Akta 227))

Pesara atau penerima pencen dipenjarakan, adakah pencen dihentikan?

Tidak โ€“ penerima pencen tidak layak menerima pencen sehinggalah mendapat pengampunan. Walau bagaimanapun, Elaun Tanggungan boleh dipertimbangkan kepada tanggungan yang layak.

(Punca kuasa โ€“ Seksyen 21 Akta Pencen 1980 (Akta 227))

Ada bezakah antara pesara Persekutuan dengan pesara Badan Berkanun / Kuasa Tempatan?

Ya โ€“ Terdapat beza di antara pesara Persekutuan dengan pesara Badan Berkanun / Kuasa Tempatan. Ia termasuklah tanggungan GCR dan faedah perbuatan (faedah GCR dan perubatan bagi Badan Berkanun / Kuasa Tempatan ditanggung oleh Badan Berkanun / Kuasa Tempatan itu sendiri)

Pesara berkahwin dalam persaraan, adakah pasangan layak terima pencen terbitan?

Ya โ€“ tetapi hanya setakat baki tempoh 20 tahun dari tarikh persaraan pesara sahaja. Setelah tamat tempoh 20 tahun dari tarikh persaraan pesara, pasangan dikahwini dalam persaaan termasuklah anak hasil perkahwinan tersebut hilang kelayakan menerima pencen terbitan.

(Punca Kuasa โ€“ Seksyen 15 , Akta Pencen 1980 (Akta 227))

Adakah anak layak terima pencen terbitan?

Ya โ€“ bagi anak di bawah 21 tahun ketika kematian pesara, layak terima sehingga 21 tahun dan boleh dilanjutkan sekiranya melanjutkan pengajian sehingga menuju ke arah ijazah pertama. Anak yang sudah mencapai 21 tahun semasa kematian pegawai/pesara tidak layak, kecuali anak cacat [OKU otak, anggota atau mental (teruk)]

(Punca kuasa โ€“ Seksyen 16, Akta Pencen 1980 (Akta 227))

Jika suami iaitu pesara, meninggal dunia, isterinya akan menerima pencen terbitan. Bagaimana jika kemudian isterinya itu berkahwin dengan suami baharu, adakah pencen terbitannya masih terus diberikan?

Ya, pencen terbitan dibayar kepada pasangan sepanjang hayat pasangan (balu/duda) dengan syarat, perkahwinan mereka dahulu berlaku semasa pegawai masih sedang berkhidmat. Walau bagaimanapun, pasangan pesara itu sudah tidak layak lagi menikmati kemudahan perubatan atas kapasiti pasangan pesara, kecuali suami baharunya itu juga merupakan pegawai awam atau pesara.

Adakah benar terdapat anggota/pesara yang menerima pencen penuh iaitu kadar pencennya sama seperti gajinya yang terakhir sebelum bersara?

Tidak benar sama sekali. Semua anggota berpencen hanya layak menerima pencen maksimum sebanyak 60% daripada gaji akhirnya sahaja.

Dengan cerita tiada lagi kenaikan pencen selepas PRU14, betul kah?

Tidak mungkin berlaku. Kenaikan pencen sebanyak sebanyak 2% telah diperkenalkan sejak tahun 2013 dan masih diteruskan pada tahun 2019 dan tahun-tahun mendatang.

Disclaimer: Info di atas adalah C&P dari sebaran whatsapp. Saya tidak verified kesahihan info, tetapi menurutnya disusun oleh JPA