Nilai Sebuah Hasil Seni Iaitu Pisang Yang Ditampal ke Dinding

Nilai Sebuah Hasil Seni Iaitu Pisang Yang Ditampal ke Dinding

Kecoh apabila seorang pengunjung galeri di Miami bertindak drastik dan dengan beraninya memakan hasil seni yang dipertontonkan kepada khalayak yang datang. Hasil seni itu yang berupa pisang yang dilekatkan ke dinding galeri diambil dan dimakannya dengan senang hati. Mujur saja dia dilepaskan tanpa dikenakan hukuman. Namun peristiwa ini menarik, kerana pengunjung itu seakan meluahkan satu sindiran terhadap hasil seni tersebut.

Memang tiada yang special tentang hasil seni itu dari pandangan kita. Mungkin ada nilai abstrak yang menjadi simbolik kepada mesej yang nak disampaikan. Tetapi dari segi praktikalnya, kita tidak memerlukan seorang artis Itali, Maurizio Cattelan untuk menghasilkan sebuah artwork yang terlalu simple itu. Sehinggakan pisang asal boleh ditukar dengan pisang yang baru, oleh sesiapa pun!

Namun mustahil untuk kita hasilkan artwork yang sama dan berjaya menjualnya pada harga super ultra premium US$120,000 (RM499,000). Malah bagi percuma pun tak laku. Yang menjadikannya begitu mahal ialah idea di sebalik hasil seni tersebut. Dan mahalnya idea itu terletak pada sijil keasliannya (certificate of authenticity) iaitu berkait dengan Cattelan, artis yang menghasilkan idea tersebut.

Dan atas sebab itulah pengunjung yang nakal itu tidak dikenakan sebarang tindakan. Kerana pisang itu memang akan ditukar ganti pun. Nilai hasil seni itu iaitu ideanya tidak terjejas.

Sekiranya hasil seni ini hendak dihibahkan, maka yang dihibah ialah sijil keaslian tersebut. Pisang akan rosak, manakala duct tape mungkin akan menjadi kurang lekat setelah berpindah-pindah tempat dan sekian lama, maka akhirnya tiada material asal yang tinggal. Adakah selepas itu nilainya akan jatuh?

Ia hanya releven jika artwork itu boleh mendapatkan pembeli seterusnya. Ada ke?

Buat Jenis Hibah Mutlak Atau Bersyarat? – Part 1

Buat Jenis Hibah Mutlak Atau Bersyarat? – Part 1

Hibah adalah pemberian harta kepada penerima hibah semasa hidupnya, tanpa balasan, dan dilakukan atas dasar kasih sayang. Harta yang dihibah mestilah dimiliki sempurna oleh pemberi hibah sepenuhnya; tidak terikat dengan pinjaman bank, cagaran atau bentuk sekatan lain. Ini adalah definisi biasa hibah yang kita fahami.   

Jika diikutkan definisi hibah ini, rumah yang masih dalam pinjaman TIDAK BOLEH dihibahkan. Namun begitu, majoriti rumah yang dimiliki di Malaysia adalah rumah bercagar yang terikat dengan pinjaman. Dan majoriti harta beku yang kini telah mencecah RM70,000,000,000 (bilion) adalah harta tak alih iaitu rumah atau tanah. Lebih dukacita, sebahagian besar harta beku adalah harta warisan umat Islam yang tidak diuruskan pusakanya mengikut prosedur yang telah ditetapkan.Waris rugi, ekonomi umat Islam secara keseluruhannya pun rugi.

harta umat islam beku

Antara punca banyaknya harta beku itu ialah kerana harta tersebut tidak dirancang cara pembahagiannya semasa hidup. Seterusnya berlaku perebutan harta, waris tidak tahu Faraid dan bertangguh menguruskan pusaka. Kaedah yang berkesan untuk membahagikan harta KEPADA WARIS ialah menggunakan kaedah hibah.

 

Hibah Mutlak

Banyak syarikat yang menggunakan Hibah Mutlak, berbanding Hibah Bersyarat (langsung tidak bermakna hibah mutlak lebih baik ya). Lain syarikat, lain kaedah yang digunakan untuk melaksanakan hibah ini. Disebabkan ia berkait dengan undang-undang, setiap kaedah yang digunakan akan membawa implikasi yang berbeza-beza kepada harta yang dihibah dan penerimanya.

Harta yang boleh dihibah mutlak hanyalah HARTA YANG TIDAK BERCAGAR, iaitu yang telah dilangsaikan bayaran ansuran pinjaman atau dibeli secara tunai. Geran rumah tersebut jelas tertera nama pemilik dan tiada sekatan atau kaveat yang tertulis dalam geran. 

Kaedah paling asas hibah mutlak ialah menggunakan Borang 14A tanpa adanya dokumen hibah. Selain itu, ada syarikat yang menyediakan dokumen hibah mutlak terlebih dahulu dan disusuli dengan Borang 14A. Ada juga yang menggunakan jalan Mahkamah Sivil iaitu menyediakan deklarasi hibah bersama-sama dengan Surat Kuasa Wakil.

Kesan Hibah Mutlak

Kesan utama hibah mutlak ialah pemilikan harta berpindah milik daripada pemilik harta kepada penerima serta merta (ada perbezaan bagi deklarasi hibah Surat Kuasa Wakil). Ini menepati elemen sempurna milik (tiada hutang) dan harta yang dihibah telah dipindahmilik bukan sahaja secara syarie (hibah), malah dari segi undang-undang (borang 14A). Maka ada yang menyokong penuh hibah mutlak secara Borang 14A kerana hak penerima sudah secure apabila harta itu telah dipindahmilik ke atas namanya. Hibah ini sangat sukar untuk dipertikaikan lagi.

Namun adakah nasib PEMBERI hibah itu secure setelah harta diagihkan?

Setelah proses sempurna, adakah sebarang jaminan bahawa penerima hibah itu contohnya si anak masih kekal perangai baiknya, sikapnya dan ketaatan kepada pemberinya, si ibubapa?

Apabila rumah sudah menjadi miliknya, si anak berkuasa penuh ke atas harta tersebut. Tiada halangan untuknya menjual rumah itu untuk mendapatkan habuan wang segera. Malah ada kes ibubapa dihalau setela rumah dipindahmilik.

Niat baik ibubapa untuk menghadiahkan harta kepada anak berubah menjadi tragedi apabila silap menggunakan instrumen. Kita sebenarnya boleh mengawal risiko ini dengan menggunakan Hibah Bersyarat.

 

Hibah Mutlak Menggunakan Borang 14A

Contoh Hibah Mutlak ialah membuat pindahmilik rumah menggunakan Borang 14A Kanun Tanah Negara, iaitu proses yang sama seperti menjual beli rumah.

pindahmilik rumah

 

Tetapi ini adalah hibah, maka niat ia ditukar nama ialah atas dasar kasih sayang pemilik harta kepada penerima. Dalam borang 14A ini, untuk ruangan balasan boleh diletakkan balasan ‘kasih sayang’. Ini adalah sebab balasan yang diterima dari segi undang-undang.

 

balasan kasih sayang

Duti Setem Pindahmilik

Asasnya, sebarang bentuk pindahmilik akan dikenakan duti setem. Namun begitu, pihak kerajaan telah memberikan pengecualian dan diskaun duti setem untuk pindahmilik kasih sayang. Tetapi, bukan sebarang hubungan kasih sayang ya. Jika anda dah terfikir nak menggunakan alasan kasih sayang untuk lari dari membayar duti, ada berita buruk. Hanya pindahmilik berikut yang boleh mendapat diskaun duti setem:

Diskaun 50%:

  • Ibu/bapa kepada anak
  • Anak kepada ibu/bapa

Diskaun 100% atau pengecualian duti setem:

  • Suami kepada isteri
  • Isteri kepada suami

Selain daripada hubungan di atas, duti setem penuh dikenakan. Maka jika pindahmilik dilakukan antara adik beradik, maka tiada diskaun diberikan ke atas duti setem. Begitu juga jika hibah ditujukan kepada bekas isteri – duti setem penuh dikenakan kerana hubungan suami isteri sudah terbubar.

 

Hibah Mutlak Menggunakan Surat Kuasa Wakil

Ada syarikat yang membuat deklarasi hibah bagi menetapkan arahan hibah dan digandingkan bersama dengan Surat Kuasa Wakil. Ini berbeza dengan kaedah hibah mutlak Borang 14A di atas. Kaedah ini menggunakan jalan Mahkamah Sivil, dan tidak melibatkan Mahkamah Syariah. Apabila pemberi itu telah menandatangani Surat Kuasa Wakil, atau Power of Attorney, bermakna dia sudah menyerahkan hak kuasa kepada syarikat itu untuk bertindak menjalankan urusan ke atas harta yang telah dihibah.

Sepertimana hibah mutlak, pemilik asal telah kehilangan kuasa ke atas harta tersebut. Tiada transaksi boleh dilakukan ke atas harta itu oleh pemberi mahupun penerima hibah kerana harta itu kini telah tertakluk di bawah kuasa syarikat. Sebarang tindakan memerlukan persetujuan syarikat, kerana kuasa mengurus sudahpun diturunkan sepenuhnya kepada syarikat.

Sudah tentu, antara isu besar yang perlu dititikberat ialah pindahmilik ini akan melibatkan duti setem penuh. Ini adalah antara kos tinggi yang perlu ditanggung.

Deklarasi hibah mengandungi arahan yang perlu dilaksanakan oleh syarikat. Ambil perhatian tentang kos perlaksanaan yang akan dicaj oleh syarikat apabila pemberi hibah meninggal kelak. Ia semestinya tidak sedikit. 

 

Hibah Bersyarat

Perbincangan tentang hibah bersyarat lebih panjang. Ada khilaf dalam kalangan pendapat ulama, namun Wasiyyah Shoppe telah berjaya merungkai permasalahan ini dan akhirnya menghasilkan solusi dokumen hibah bersyarat yang telah diiktiraf oleh para hakim Mahkamah Syariah di Malaysia.

Untuk mengelakkan jadi berjela-jela, lebih sesuai rasanya dihuraikan di Part 2. Nantikan…

 

Statistik Bankrap di Malaysia. Punca Utama Dari Personal Loan

Statistik Bankrap di Malaysia. Punca Utama Dari Personal Loan

Melalui data yang diperolehi daripada Jabatan Insolvensi Malaysia dari tahun 2014 sehingga 2018, terdapat 95,105 kes kebankrapan yang ditadbir. Kebanyakan kes berlaku di Selangor, dan sebahagian besar di Kuala Lumpur dan Johor Bharu. Dari segi umur, 35% adalah dalam kalangan umur 35-44 tahun dan sekitar 25% masing-masing yang berumur 25-34 tahun dan 45-54 tahun. Sekitar 13% daripada golongan warga emas, mereka yang pada tahap umur sebegini sepatutnya sudah mempunyai tabungan yang banyak untuk bersara. Tetapi berada dalam kalangan mereka yang muflis. Sadis, kan?

Hampir 70% adalah lelaki, berbanding perempuan. Sebanyak 55% yang bankrap adalah Melayu, 27% Cina manakala 12% India. Jika tanpa berfikir panjang, kita akan terus menghentam Melayu kerana membentuk majoriti mereka yang muflis – timbullah dakwaan yang Melayu boros dan tidak pandai merancang kewangan, tidak seperti orang Cina.

Tapi itu sebenarnya penghentaman yang tidak adil, samberono sangat. Sebetulnya kita kena bandingkan peratusan itu dengan bilangan populasi mengikut bangsa. Bumiputera (bukan Melayu sahaja, tetapi majoriti) merangkumi 69% populasi penduduk Malaysia, 23% Cina dan India 7%. Bila dibandingkan kedua statistik ini, barulah kita nampak… boros ni tak mengira bangsa. Serupa sahaja Melayu, Cina mahupun India.

 

Macam Mana Boleh Bankrap?

Tanda tanya yang menjadi persoalan utama ialah, sebab bankrap. Hampir 28% berpunca daripada pinjaman peribadi manakala 25% akibat dari sewa beli kenderaan. Pinjaman peribadi ni meluas kegunaannya, ada kala ia digunakan untuk tujuan ‘biar papa asal bergaya’, seperti mengadakan perkahwinan grand atau membuat renovasi rumah. Adakalanya ia diguna ke arah positif iaitu membina profil aset seperti membeli rumah lelong.

Oh, berkaitan membeli aset rumah. Sebanyak 14% muflis kerana pinjaman perumahan. Ini mungkin dalam kes rumah yang tidak dapat dibayar ansurannya dilelong pada bidaan rendah, dan hasilnya tidak dapat menampung baki pinjaman perumahan kepada bank pemiutang. Maka rumah terlepas dari genggaman, pemiliknya pula bankrap.

Bagi yang bankrap kerana tak mampu membayar ansuran kereta, memang jelas. Mampu kancil, tapi beli Mustang.

Hampir 10% muflis kerana hutang kad kredit. Interest kad kredit sangat tinggi, sekitar 18% p.a. Bila hutang dah banyak, berganda naiknya sebab interest. Mula lah gali lubang kambus lubang. Penjamin sosial atau guarantor, golongan teraniaya merangkumi 5% yang muflis. Menariknya, ada juga yang bankrap kerana biasiswa/pinjaman pelajaran, cuma tak banyak lah, iaitu 0.06%. Mereka ni menyesal tak agaknya belajar dulu?

 

Isytihar Bankrap/Muflis?

Seseorang itu hanya boleh diisytiharkan bankrap melalui Perintah Mahkamah. Pemiutang boleh memohon Penghutang dibankrapkan jika hutangnya melebihi RM50,000. Kadar minimum kebankrapan ini sebenarnya telah dinaikkan, di mana sebelum ini nilai tersebut hanyalah RM30,000.

Selain itu, kita juga boleh memohon untuk membankrapkan diri sendiri. Kenapa sendiri nak cari pasal? Sebabnya untuk melindungi diri dari tuntutan pemiutang yang berlebihan.

langsai hutang

 

Tetapi, bankrap ini adalah jalan terakhir, sebab banyak kekangan yang dihadapi oleh individu muflis.

Menurut Seksyen 8 Akta Insolvensi 1967, orang yang telah diisytihar bankrap akan hilang kelayakan menguruskan hartanya. Dia tidak dibenarkan untuk memindahmilik hartanya kepada pihak ketiga selepas dikenakan Perintah Kebankrapan. Semua transaksi atau urusan berkaitan asetnya terletak hak kepada Ketua Pengarah Insolvensi (KPI). Semua akaun simpanan akan ditutup melainkan dengan kebenaran KPI dan dia hanya boleh menggunakan kad kreditnya dengan amaun tidak melebihi RM1,000. Bankrap juga tidak dibenarkan membuat pembayaran terus kepada pemiutang.

Dari segi perlindungan terhadap pemiutang, pemiutang tidak bercagar tidak ada kuasa untuk menguruskan harta anda dan mereka memerlukan kebenaran mahkamah jika hendak meneruskan tindakan undang-undang. Selain memfailkan saman, mereka juga perlu memfailkan bukti hutang mereka.

Walau bagaimanapun, pemiutang yang bercagar boleh menyita dan menghasilkan harta anda di bawah Seksyen 8(2) Akta Kebankrapan 1967 yang mana harta itu akan dihasilkan dalam tempoh 6 bulan dari tarikh Perintah Penerimaan. Hasil jualan tersebut akan digunakan untuk membayar hutang yang lain sekiranya hasil jualan tersebut mempunyai lebihan.

 

Sekatan Lain Untuk Bankrap

Seorang bankrap tidak dibenarkan meninggalkan negara kecuali mendapat kebenaran bertulis daripada KPI ataupun Mahkamah.

Bankrap juga hilang kelayakan daripada:
(a) Memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen;
(b) Memegang jawatan sebagai penjawat awam (tertakluk kepada tindakan tatatertib Jabatan/KPI);
(c) Memegang sebarang jawatan dalam mana-mana badan berkanun, koperasi berdaftar atau organisasi;
(d) Mengamalkan profesion tertentu;
(e) Menjalankan perniagaan secara persendirian atau perkongisan atau menubuhkan syarikat;
(f) Bekerja dalam perniagaan saudara;
(g) Mengekalkan apa-apa tindakan tanpa sanksi KPI selain daripada tindakan untuk ganti rugi dalam kecederaan kepada orang lain;
(h) Meninggalkan Malaysia sebelum/tanpa kebenaran KPI atau Mahkamah;
(i)Pencen dan ganjaran lain yang diterima oleh bankrap hendaklah terletak hak kepada Ketua Pengarah Insolvensi untuk dibahagikan kepada pemiutang. Walau bagaimanapun, Ketua Pengarah Insolvensi mempunyai budi bicara untuk menentukan berapa jumlah pencen dan ganjaran yang boleh diberikan kepada bankrap.   
(j) Menguatkuasakan haknya di bawah undang-undang tertentu

 

Membuang Status Bankrap

Ada tiga cara untuk menamatkan status kebankrapannya iaitu:


(a) Membuat permohonan pembatalan ke mahkamah dengan alasan hutang telah dijelaskan sepenuhnya / tidak sepatutnya diisytiharkan bankrap;


(b) Membuat permohonan pelepasan ke mahkamah pada bila-bila masa tertakluk kepada syarat yang dikenakan oleh mahkamah. MdI perlu mengemukakan laporan kes yang menyatakan kelakuan dan kerjasama bankrap kepada Jabatan;


(c) Membuat permohonan pelepasan kepada KPI untuk pelepasan melalui Sijil Ketua Pengarah Insolvensi di bawah Seksyen 33A Akta Kebankrapan 1967. Permohonan hanya boleh dibuat sekiranya pentadbiran kes kebankrapan telah dijalankan selama lima tahun selain memenuhi kriteria dan syarat-syarat yang lain.

 

 

 
 
Kenapa WSB Melabur Untuk Penyelidikan Hibah Harta Bercagar?

Kenapa WSB Melabur Untuk Penyelidikan Hibah Harta Bercagar?

Apabila saya berjumpa dengan prospek dan membuat presentation tentang hibah, saya gemar menekankan tentang usaha Wasiyyah Shoppe yang telah mengeluarkan geran kepada universiti tempatan untuk menjalankan penyelidikan hibah harta bercagar. Saya ingin prospek beroleh perspektif sepertimana yang saya yakini bahawa syarikat ini serius dalam memastikan produk servis yang ditawarkan 100% Patuh Syariah dan efektif apabila nak dilaksanakan nanti.

Bermaksud, dokumen yang disediakan tidak mengandungi klausa yang bercanggah dengan undang-undang sivil maupun syariah. Dan juga berkesan dan efektif. 

Bercakap tentang keberkesanan dokumen yang dibuat… anda jangan terkejut, masih ada syarikat pusaka yang mempromosi wasiat 1/3 kepada waris. Wasiat ini hanya terpakai jika waris lain bersetuju. Berkesankah dokumen itu, atau hanya mengharapkan takdir menyebelahi? 

Dalam membuat perancangan harta, objektif akhir ialah untuk memastikan dokumen atau solusi yang diambil akan terlaksana. Tambahan lagi sebagai orang Islam, kita juga mesti memastikan solusi tersebut selari dengan hukum syariah.

Kembali semula kepada cerita geran penyelidikan… kebanyakan prospek tiada reaksi bila saya tekankan point itu, unimpressed!

Namun, sebenarnya reaksi itu sudah saya expect. Kerana prospek tidak arif dengan teknikaliti dalam industri ini, lebih-lebih mengenai khilaf pendapat berkenaan hibah harta yang masih dalam pinjaman. Disebab kurang faham, maka ada yang memilih peguam, instead of Wasiyyah Shoppe untuk menyediakan dokumen hibah kerana dikatakan lebih ‘murah’, walaupun tiada rekod dokumen hibahnya berkesan. Jika dokumen hibah tersebut gagal meyakinkan hakim, maka harta itu akan kembali kepada pembahagian secara Faraid.

Apa jua kesannya, waris lah yang akan menanggung.

Yang majoriti kita tidak difahami ialah hibah penuh dengan ilmu teknikal. Saya sendiri pun curious nak tau apa yang dibincangkan dalam penyelidikan ini. Berikut saya serahkan kepada CEO Wasiyyah Shoppe, En. Ariffin untuk terangkan dalam statusnya ini..

————————————

PENYELIDIKAN ILMIAH HIBAH HARTA BERCAGAR.

Soalan di pm kepada saya selepas panjang lebar penerangan berkaitan HIBAH HARTA BERCAGAR saya semalam.

“Kenapa Wasiyyah Shoppe Bhd berani memperkenalkan HIBAH HARTA BERCAGAR sedangkan ada individu tertentu kata hibah harta bercagar berisiko menjadi tidak sah?”

Di Wasiyyah Shoppe Berhad kami berani memperkenalkan hibah harta bercagar kerana sebelum memperkenalkan hibah harta bercagar secara agresif, penyelidikan ilmiah telah pun dibuat.

Saya bukan penyelidik. Saya tiada disiplin & kelayakan sebagai penyelidik. Saya hanya seorang ‘practitioner’ yang mahu memberikan solusi kepada masyarakat yang banyak menghadapi masalah dalam urusan harta2 yang masih bercagar / dalam pinjaman bank.

Jadi apa yang kami buat ? Wasiyyah Shoppe Berhad memberi geran penyelidikan kepada sekumpulan penyelidik dari UKM yang kami tahu memang berkepakaran dan berpengetahuan luas di dalam bidang fiqh mawarith . Kami perlu pastikan bahawa apa sahaja yang ingin kami lakukan mestilah patuh syariah( Syariah compliance )

Merekalah yang bertanggungjawab mengkaji pelbagai kitab dari ulama2 tersohor yang diyakini kemantapan pandangannya dan meliputi semua pandangan ahlus sunnah wal jamaah ( Bukan pandangan Shafie sahaja ).

Di saat kesimpulan peribadi individu tertentu hanya menjurus kepada pembacaan kitab terpilih secara sekerat2 yang hanya menjurus kepada apa yang ingin diketahui sahaja atau perbualan dengan individu2 tertentu sahaja, disiplin ilmu penyelidikan ilmiah membawa kumpulan penyelidik ( beberapa orang, bukan seorang sahaja ) kepada pembacaan kitab2 secara menyeluruh dan lebih meluas.

Kumpulan Penyelidik mengkaji latarbelakang penulis kitab sama ada penulis kitab itu seseorang yang mempunyai kredibiliti dalam bidang yang ditulis dan adakah pandangannya disokong dengan nas, hadis dan ijmak ulama yang sahih dan kukuh.

Kitab yang dikaji juga merentas masa, zaman dan pemikiran serta datang dari pelbagai sumber negara2 Islam ( bukan Malaysia sahaja ) sehingga boleh dibuat kronologi aliran pemikiran penulis berkenaan.

Kes2 yang telah diputuskan oleh Mahkamah Syariah seluruh Malaysia juga dikaji alasan penghakimannya bagi mengenalpasti apa faktor yang diambilkira oleh Mahkamah Syariah dalam membuat keputusan.

Kumpulan penyelidik yang terdiri dari ahli2 akademik ini mempunyai disiplin tinggi untuk mencari kebenaran berdasarkan fakta2 yang ditemuinya. Berbeza pendekatan individu tertentu yang hanya mahu membaca apa yang menyokong pandangannya sahaja. Pandangan yang tidak sealiran dengannya ditolak ketepi malah ada yang disembunyikan !

Dapatan penyelidikan yang pelbagai kemudiannya dibentang dan dibincang secara terperinci di kalangan penyelidik. Hanya pandangan yang benar2 mantap sahaja dimasukkan ke dalam hasil penyelidikan manakala pandangan yang tidak kuat hanya dijadikan rujukan. Panduan umum hibah harta bercagar diformulasikan.

Laporan penyelidikan ini kemudiannya dibentang kepada Wasiyyah Shoppe Berhad dan menjadi panduan kepada pembangunan produk dan perkhidmatan kami.

Wasiyyah Shoppe Berhad TIDAK BOLEH sesuka hati membuat apa yang kami mahukan kecuali jika telah diluluskan oleh Panel Syariah kami dan diendorse oleh Lembaga Pengarah Syarikat. Ini tadbirurus korporat yang dipegang secara ketat oleh kami.

Individu tertentu berkenaan boleh menyatakan apa sahaja yang dikehendakinya tanpa terikat apa2 sekatan tetapi Wasiyyah Shoppe Berhad sebagai syarikat amanah berdaftar di bawah Akta Pemegang Amanah 1949 tidak boleh bertindak sesuka hati kerana terikat dengan tadbirurus korporat yang ketat.

Selepas dapatan penyelidikan diputuskan , Wasiyyah Shoppe Berhad berkongsi maklumat ini dengan pihak2 berautoriti di Malaysia yang kemudiannya memberi maklumbalas sama ada hujah2 dan dapatan ini boleh memberi kesan kepada pengesahan hibah harta bercagar atau tidak.

Inilah disiplin ilmu yang dipegang Wasiyyah Shoppe Berhad yang menyebabkan kami berani memperkenalkan hibah harta bercagar kepada masyarakat Malaysia.

MONKEY SURPRISE !

Saya terperanjat bila melihat slide2 individu tertentu berkaitan hibah harta bercagar. Hujah2 di dalam slidenya hampir menyerupai slide yang dihasilkan oleh kumpulan penyelidik.

Saya terperanjat beruk ( monkey surprise ) kerana ada ayat2 di dalam slide itu ‘sebiji2’ diceduk dari slide kumpulan penyelidik. Kumpulan penyelidik lagilah terperanjat kerana titik peluh mereka senang2 diciplak oleh individu tertentu tanpa sebarang kredit diberikan.

Ya berkongsi ilmu itu sesuatu yang baik tetapi adab perlulah dijaga. Janganlah semudah itu menciplak hasil titik peluh kumpulan penyelidik tanpa memberi kredit dan memohon keizinan. Fikirlah sendiri tindakan mengambil tanpa keizinan tuanpunya itu apa maksudnya ?

Dengan penjelasan ini saya berharap masyarakat dapat membuat penilaian sama ada ingin memegang pandangan individu tertentu atau pandangan Wasiyyah Shoppe Berhad sebuah syarikat amanah berdaftar yang disokong penyelidikan ilmiah berdisiplin. Pilihan di tangan anda.

RANCANG HARTA DAN URUS PUSAKA KINI TEPAT DAN MUDAH.

Ceramah Awam Hibah dan Wasiat

Ceramah Awam Hibah dan Wasiat

Minggu lepas saya melakar sejarah peribadi, yang saya rasa wajar untuk saya abadikan di laman website ini. Buat kali pertamanya saya menyahut jemputan sebagai penceramah bagi berkongsi tentang hibah, wasiat dan pengurusan pusaka. Sebelum ini, saya banyak berurusan secara face-to-face. Syukur kerana ini adalah langkah besar saya ke arah menjadi penceramah rasmi mewakili Wasiyyah Shoppe Berhad

Bila dah diluluskan nanti, bolehlah jemput saya untuk berceramah ya. Lebih mudah nanti untuk saya luaskan capaian dalam masyarakat bagi meningkatkan kesedaran dan menyebarluas sedikit ilmu pengetahuan yang saya ada mengenai perancangan harta dan pengurusan pusaka.

Masyarakat amnya masih kabur dan harta beku yang terkumpul yang majoritinya harta umat Islam saban tahun semakin meningkat. Ini berlaku kerana kurangnya ilmu tentang prosedur pusaka dan tidak merancang pembahagian harta semasa masih hidup.

Mujur kebelakangan ini ramai yang sudah peka dengan hibah. Sekurang-kurangnya tahu yang hibah itu ada fungsinya yang penting dalam merancang harta. Tidaklah terikut-ikut dengan membuat wasiat, sehingga menyangka masalah pusaka akan selesai setelah berwasiat kepada waris!

Akhir kata, saya menanti khabar baik kelulusan dari Wasiyyah Shoppe Berhad untuk menjadi penceramah rasmi. Doakan saya!

 

Harta Yang Boleh Dihibah

Harta Yang Boleh Dihibah

Objektif membuat perancangan harta ialah untuk memastikan hasrat pemilik harta tercapai, khususnya apabila dia sudah berada di alam lain.

Jika hasrat itu dizahirkan melalui dokumen hibah, maka dokumen yang dibuat mestilah sempurna.

Ramai yang menyediakan servis penyediaan dokumen hibah seperti peguam, syarikat amanah dan syarikat berkaitan pusaka. Namun begitu, bagaimanakah untuk kita pastikan dokumen yang disediakan itu sempurna rukun hibah dan syaratnya dan akhirnya mencapai tujuan iaitu tidak bermasalah untuk dilaksanakan?

Indicator yang menentukan kesempurnaan sesuatu dokumen hibah itu ialah apabila dokumen tersebut dibicara di Mahkamah Syariah dan berjaya disahkan.

Antara kriteria yang diteliti oleh hakim ialah samada dokumen hibah itu menepati empat rukun Hibah, iaitu:

➡️ Pemberi (al-Wahib)

➡️ Penerima (al-Mawhub lahu)

➡️ Harta yang dihibah (al-Mawhub)

➡️ Sighah (ijab dan qabul)

Syarat Harta Yang Boleh Dihibah

Harta yang dihibah mestilah memenuhi syarat berikut:

👍 Harta yang halal. 

👍 Mempunyai nilai di sisi syarak.

👍 Harta itu milik pemberi hibah. 

👍 Harta itu boleh diserah milikkan. 

👍 Harta sudah wujud semasa dihibahkan. Contohnya, tidak sah hibah barang yang belum ada seperti menghibahkan anak lembu yang masih dalam kandungan atau hibah hasil padi tahun hadapan sedangkan masih belum berbuah dan sebagainya. 

👍 Harta itu tidak bersambung dengan harta pemberi hibah yang tidak boleh dipisahkan seperti pokok-pokok, tanaman dan bangunan yang tidak termasuk tanah.

Harta yang Tidak Boleh diHibah

Secara umumnya, harta yang tidak boleh dihibah ialah harta yang tidak menepati sekurang-kurangnya salah satu daripada ciri-ciri di atas.

Untuk lebih mudah faham, antara contoh harta yang TIDAK BOLEH DIHIBAH ialah:

👎 KWSP (Paling popular – rujuk artikel ini untuk penjelasan lanjut)

👎 Pencen terbitan (rujuk di SINI)

👎 Ganjaran terbitan

👎 Pampasan insurans/Takaful caruman majikan

👎 Harta milik orang lain

👎 Harta yang dipegang sebagai pemegang amanah

👎 Harta tidak patuh syariah