Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Semua orang berdebar mendengar pembentangan Bajet 2019 hari ini. Saya hanya nak ulas dalam konteks perancangan harta dan urus pusaka sahaja. Bab lain biarlah pakar ekonomi ulas.

Bajet 2019: Duti Setem Hartanah Dinaikkan

Duti setem untuk pindahmilik hartanah bernilai RM 1 juta ke atas telah dinaikkan dari 3% kepada 4% mulai 1 Januari 2019.

Duti setem ini berkuatkuasa untuk tujuan pindahmilik di antara pemberi dan penerima semasa hidup DAN turunmilik yang berlaku berdasarkan DISTRIBUTION ORDER yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi Sivil.

1. URUSAN PINDAHMILIK SEMASA HIDUP.

Kebetulan baru semalam saya ulas isu pandangan bahawa hibah mesti disusuli dengan perlaksanaan Borang 14A. Ulasan saya semalam ialah pindahmilik atau tidak, kedua2 kaedah sama berkesan. Cuma ada orang perlu kepada kaedah pindahmilik dan ada orang tidak perlu pindahmilik semasa hidup. Cukup sekadar dokumen hibah yang lengkap rukun dan syaratnya.

Hari ini YB Menteri Kewangan mengumumkan kenaikan kadar duti setem bagi hartanah bernilai RM 1 juta ke 4% dari 3%.

Maknanya apa? Maknanya selepas 1 Jan 2019 kos untuk pindahmilik menjadi SEMAKIN MAHAL bagi orang yang ingin memindahmilik hartanah bernilai lebih RM 1 JUTA! Barang perlu diingati. Kita mungkin bukan orang kaya tetapi nilai hartanah kita sentiasa meningkat pada masa depan.

So apa penyelesaiannya jika kita inginkan anak kita memiliki hartanah kita sekarang? Buatlah HIBAH BERDOKUMEN di Wasiyyah Shoppe Bhd yang telah terbukti sama berkesan seperti pindahmilik! Jika kemudian hari kita nak jual atau tukar formula hibah pun senang.

Tapi kalau nak pindahmilik pun ok. Bayar je lah duti setem. Hasilnya pun akan digunakan untuk kesejahteraan kita juga ?

2. URUSAN TURUNMILIK DI PEJABAT TANAH MELALUI DISTRIBUTION ORDER MAHKAMAH TINGGI SIVIL.

Dari segi amalan dan bidang kuasa bila seseorang rakyat Malaysia meninggal dunia, agensi yg mempunyai bidang kuasa membicarakan kes pusaka ialah :

  • Amanah Raya Berhad – harta alih RM 600 000 ke bawah.
  • Pejabat Pusaka Kecil – harta alih DAN tak alih RM 2 juta ke bawah.
  • Mahkamah Tinggi Sivil – harta alih dan / atau harta tak alih RM 2 juta ke atas.

Walaupun demikian ada pihak yang membawa kes yang sepatutnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil. Pihak ini dilantik melalui wasiat yang melantik wasi. Alasannya, proses di Mahkamah Tinggi Sivil lebih cepat which is true.

Tetapi implikasi kosnya adalah sangat besar. Di Pejabat Pusaka Kecil, waris sendiri boleh failkan permohonan tetapi di Mahkamah Tinggi Sivil waris perlu lantik peguam. Selain itu ada pelbagai kos2 lain.

Apabila Pejabat Pusaka Kecil mengeluarkan Perintah Pembahagian yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di Pejabat tanah, tiada duti setem dikeluarkan.

Tetapi apabila Mahkamah Tinggi mengeluarkan Distribution Order yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di pejabat tanah, ada setem duti ďikenakan. Berapa kadarnya? Ikut apa yang YB Menteri Kewangan umumkan hari ini untuk hartanah bernilai RM 1 juta ke atas.

Udah le kena bayar fi pengurusan pusaka beberapa % dan pelbagai caj lain kepada pihak berkenaan, duti setem pun kena bayar juga.

Membawa kes pusaka kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil selepas 1 Jan 2019 ini akan menyebabkan waris terbeban kos yang tidak perlu. Sepatutnya waris ini tidak perlu pun membayar duti setem in the first place jika kesnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil.

Ini dua kesan utama yang saya dapat lihat ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka.

Rakyat Malaysia ! Fahami kesan Bajet 2019 ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka anda!

RANCANG HARTA DAN URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

BIAR JADI PUSAKA JANGAN JADI PUAKA 2018

~ Tn Hj Ariffin Sabirin, Pengarah Wasiyyah Shoppe

Hibah vs Faraid?

Hibah vs Faraid?

Kekeliruan yang biasa dibangkitkan ialah isu ‘percanggahan’ di antara Hibah dan Faraid. Adakah Hibah lebih baik daripada Faraid? Pembahagian Faraid telah dinyatakan dengan jelas dalam al-Quran, maka adakah dengan membuat Hibah seseorang itu telah melanggar hukum syarak? Isu-isu ini timbul akibat kekeliruan tentang fungsi Hibah, Wasiat dan Faraid dan limitasi instrumen masing-masing.

Yang jelas, persamaan antara Hibah dan Faraid ialah kedua-duanya menurut Hukum Syarak. Maka secara asasnya tidak boleh seseorang itu mengatakan Hibah itu bercanggah dengan Islam.

Hibah vs Faraid

Ada lagi pihak yang menggembar-gemburkan isu ini. Ketinggalan zaman pihak ini. Isu ini dah lama selesai. Isu hibah vs faraid ni saya rasa 3 tahun lepas lagi saya dah jawab dalam fb saya & dalam satu seminar di USIM yg saya hadiri.

Ada banyak kesimpulan dari seminar tersebut yg diulas bersama ketika seminar & selepas seminar. Antaranya ialah :

1. Faraid mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Perlaksanaan faraid adalah WAJIB ke atas harta pusaka tanpa kompromi kerana ia adalah perintah Allah.

2. Yang wajib difaraidkan ialah HARTA PUSAKA iaitu harta sah milik simati yang TIDAK dihibah kepada mana2 pihak semasa hidupnya.

3. Harta yang SAH TELAH DIHIBAH akan terkeluar dari harta pusaka.

4. Selain hibah, wasiat 1/3 ( bukan wasiat melantik wasi ), harta sepencarian & amanah juga bila dibuat akan menyebabkan harta itu terkeluar dari pusaka dan tidak diagihkan kepada waris.

Mahkamah Syariah Mengesahkan Hibah

5. Hanya MAHKAMAH SYARIAH sahaja yang mempunyai bidang kuasa untuk menentukan hibah itu sah atau tidak. Mahkamah akan melihat kepada maslahah kes, hujah2 peguam berdasarkan hukum syarak ( hukum syarak bukan bermakna pandangan Syafie semata2) & hakim2 akan berijtihad dalam membuat keputusan.

MAHKAMAH SIVIL tiada bidang kuasa dalam pengesahan hibah. Jika dokumen “hibah” itu dibawa ke Mahkamah Sivil untuk prosesnya, ia adalah dokumen sivil dan bukan syariah walaupun kita bertegas mengatakan “semangat” dokumen itu adalah selaras dengan hukum syarak. Analogi mudah ialah restoran yang mendapat sijil halal dengan restoran yang “tidak menjual makanan yang tidak dibenarkan Syarak”. Yang mana anda pilih ?

Kos Pusaka dan Caj Perlaksanaan

6. Kesemua perlaksanaan dokumen2 ini ada kosnya masing2 serba sedikit atau serba banyak. Terserah kepada masyarakat untuk menilai & memilih apa yg paling memenuhi keperluan mereka. Setiap organisasi ada struktur cajnya masing2. Ada yang mengenakan caj perkhidmatan dari 1 – 5 % dari nilai harta pusaka ketika kematian pelanggan (bukan nilai harta ketika membuat dokumen ) tidak termasuk kos2 lain ( disbursement ).

Di Wasiyyah Shoppe Bhd , kami telah membantu masyarakat Malaysia menguruskan harta pusaka TANPA MENGENAKAN BAYARAN caj perkhidmatan semenjak 2007 lagi. Kenapa kami buat begitu? Kerana kami tahu caj perkhidmatan beberapa peratus inilah yang amat membebankan waris.

Ya ia boleh ditolak dari harta pusaka bersifat harta alih simati tetapi ia bermakna bahagian waris akan berkurangan secara signifikan atau lebih teruk lagi jika simati tidak meninggalkan harta alih, siapa yg terpaksa membayarnya? Renungkan.

7. Umat Islam hendaklah bertanggungjawab dalam penggunaan hibah untuk mengelakkan isu “lari dari faraid”. Nawaitunya perlu jelas bahawa hibah ( atau apa dokumen sekalipun ) kita buat adalah KERANA ALLAH SWT sahaja.

Kepada pihak yg masih bermain dengan sentimen ini nasihat saya BERHENTILAH . Masyarakat semakin cerdik dan pandai menilai. Tugas kita ialah berdakwah kepada masyarakat & bukan mengelirukan.

Pada saya sama ada faraid, hibah, wasiat, harta sepencarian atau waqaf , semuanya ada persyariatan, hikmah & fungsinya sendiri. Allah susun cantik dah semuanya. Kita pilihlah yang mana sesuai. Wallahuaklam.

RANCANG HARTA & URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

– Disesuaikan dari tulisan En Ariffin Sabirin

Panduan Menghadiri Bicara di Pejabat Pusaka Kecil

Panduan Menghadiri Bicara di Pejabat Pusaka Kecil

Pembicaraan harta pusaka simati akan diadakan pada tarikh, masa dan tempat seperti yang tercatit dalam Borang D (Notis Petisyen dan Pendengaran – Seksyen 8) dan Borang S (Notis Pendengaran Permohonan Berikutnya -Seksyen17 )

 

Pemohon/pempetisyen adalah bertanggungjawab ke atas perkara-perkara yang berikut :-

 

  1. Tuan/puan adalah dikehendaki membawa bersama dokumen-dokumen asal berikut :-

 

  • Sijil Kematian simati/waris-waris yang telah mati
  • Kad Pengenalan dan Surat Beranak semua waris
  • Sijil Kerakyatan / Surat Kelahiran, Sijil Perkahwinan simati (jika ada)
  • Hakmilik tanah / Surat Perjanjian Jual Beli.Sijil Pendaftaran kenderaan, sijil saham, buku akaun simpanan yang telah dikemaskinikan.
  • Lain-lain dokumen asal yang berkaitan dengan harta simati.

 

  1. Tuan/puan dikehendaki memaklumkan kepada semua waris simati yang berhak menuntut harta pusaka tersebut supaya hadir pada tarikh pembicaraan.

 

  1. Sila pastikan semua yang hadir berpakaian kemas dan sopan. (Bagi waris di bawah umur 18 tahun tidak diwajibkan hadir, hanya salinan kad pengenalan dan surat beranak sahaja diperlukan).

 

  1. Waris yang tidak dapat hadir pada tarikh pembicaraan, bolehlan mengemukakan BORANG PERSETUJUAN (BORANG DDA) yang boleh diperolehi di mana-mana Unit Pembahagian Pusaka seluruh Semenanjung Malaysia atau di muat turun dari laman web (www.jkptg.gov.my ). Borang Persetujuan hendaklah ditandatangani di hadapan Pesuruhjaya Sumpah, Majistret atau Pentadbir Tanah Daerah dan diisi dengan lengkap bagaimana harta hendak dibahagikan diruang yang disediakan. Borang Persetujuan yang tidak lengkap akan ditolak.

 

  1. Sekiranya simati meninggalkan ibu bapa, mereka adalah waris yang berhak dan dikehendaki hadir pembicaraan atau mengemukakan Borang Persetujuan.

 

  1. Jika tuan/puan seorang sahaja waris simati (tunggal) yang akan menghadiri pembicaraan itu, maka tuan/puan dikehendaki membawa dua (2) orang saksi bebas (yang tidak ada pertalian persaudaraan dengan waris yang berhak / simati)

 

  1. Sebelum menghadiri pembicaraan, waris-waris dinasihatkan supaya mengadakan perbincangan bagi menentukan cara pembahagian.

 

  1. Sekiranya tuan/puan gagal hadir pembicaraan setelah 3 kali panggilan dibuat, permohonan tuan/puan akan dibatalkan.

 

  1. Bayaran perintah sebanyak RM ___________ hendaklah dijelaskan semasa perbicaraan (berdasarkan nilaian terkini harta simati seperti senarai harta di Borang Permohonan Borang A-Seksyen 8 yang difailkan)

 

** Sebarang maklumat / keterangan lanjut sila hubungi Unit Pembahagian Pusaka yang berkenaan.

 

Sumber: https://www.jkptg.gov.my/ms/content/panduan-menghadiri-perbicaraan-pembahagian-harta-pusaka-kecil

Hibah Takaful Sahaja Tidak Selesaikan Masalah Harta Pusaka

Hibah Takaful Sahaja Tidak Selesaikan Masalah Harta Pusaka

Ramai agen Takaful yang mempromosikan Hibah Takaful sebagai penyelesai masalah harta pusaka. Prospek pada mulanya disedarkan dengan masalah harta yang ditinggalkan si mati termasuklah wang simpanan di bank akan dibekukan. Polisi Hibah Takaful menjadi penyelamat di mana syarikat Takaful akan memberikan pampasan sejumlah wang untuk waris teruskan hidup.

Tiada masalah jika agen berhenti setakat itu. Memang polisi Takaful ada peranan tersebut yang merupakan elemen penting dalam perancangan pusaka.

Tetapi jika agen meneruskan dengan mendakwa Hibah Takaful sebagai penyelesai masalah pusaka, maka itu sudah misleading – sama ada agen sengaja menyembunyikan fakta atau tidak. Masalah pembekuan harta pusaka tidak akan selesai melainkan ada Wasi/ pentadbir yang menguruskan prosedur pencairan harta tersebut di Pejabat Pesaka Kecil atau Mahkamah.

 

Prosedur Pencairan Harta

Majoriti masyarakat kita tidak tahu bagaimana hendak menjalankan urusan pencairan harta. Dan itulah yang menjadi antara punca banyaknya harta umat Islam khususnya terbeku sehingga mencapai angka RM66 bilion setakat ini. Harta tersebut tidak dapat dimanfaatkan dengan dipindahmilik kepada nama waris kerana wasi yang dilantik tidak dapat menjalankan prosedur pencairan harta sehingga selesai.

 

Polisi Takaful Tidak Selesaikan Bab Pemilikan Harta

Prosedur pencairan harta memerlukan pendedahan ilmu serta komitmen masa dan wang. Di sinilah Syarikat Takaful tidak dapat membantu, kerana kepakaran mereka adalah dalam pengurusan risiko dan perlindungan, bukan dalam pembahagian pusaka. Mereka boleh membantu dalam merancang, tetapi bukan membahagi pusaka.

Merancang ialah semasa hidup, membahagi selepas si mati meninggal dunia.

Dengan Hibah Takaful, prospek telah merancang ‘suntikan’ sejumlah wang untuk kegunaan waris. Amaun pampasan optimum yang disarankan ialah yang cukup untuk menampung hidup selama 10 tahun. Sekiranya sesebuah keluarga memerlukan bajet RM60,000 setahun untuk keperluan rumah, kereta, groceries, sekolah dan sebagainya, maka pampasan Hibah yang diperlukan ialah sekurang-kurangnya RM600,000.

Apabila prospek meninggal dunia, wang pampasan boleh digunakan untuk keperluan tersebut dan membayar ansuran rumah. Rumah boleh dibayar, tetapi adakah rumah itu automatik berpindah milik kepada isteri dan anak-anak?

Jawapannya.. TIDAK SEMESTINYA. Jika ada waris lain yang berhak, maka mereka adalah PEMILIK BERSAMA rumah tersebut.

Ini adalah aspek pewarisan pusaka yang tidak dirancang dan tidak dapat diselesaikan dengan Takaful.

 

Takaful Tidak Selesaikan Risiko Perebutan Harta Pusaka

Apabila prospek tidak merancang pembahagian harta semasa hidup lagi, akan timbul risiko perebutan harta selepas dia meninggal. Sudah tentu si isteri akan mempertahankan rumah yang diduduki bertahun lamanya dan dibeli dengan susah payah. Apatah lagi waris lain tidak menyumbang langsung untuk membayar ansuran rumah. Malah ada yang hanya muncul setelah sekian lama untuk menuntut harta.

Walau sekuat mana pun isteri mempertahankan, secara hukum dan undang-undang, waris berhak menuntut hak mereka.

Kebiasaannya si isteri tiada pilihan melainkan membayar hak mereka berdasarkan harga rumah (menggunakan pampasan Takaful?) atau dengan menjual rumah tersebut.

 

Takaful Tidak Menjamin Hutang Dilangsaikan

Salah satu fungsi yang dicanang oleh agen Takaful ialah melangsaikan hutang si mati. Dalam Islam, hutang tidak boleh dibuat main. Hutang Wajib dilangsaikan walaupun kita telah meninggalkan dunia. Jika tidak, ruh tidak aman dan tergantung-gantung.

Kebiasannya nilai pampasan Hibah yang dikira selain untuk kegunaan waris, turut mengambil kira hutang yang ada. Jika si mati ada membuat hutang personal loan tertunggak RM200,000, maka pampasan yang dicadangkan naik kepada RM800,000.

Persoalannya ialah, apakah jaminan pampasan tersebut akan digunakan untuk melangsaikan hutang tersebut?

Jawapannya, TIADA JAMINAN.

Hibah Takaful adalah hak milik mutlak penerima Hibah. Penerima boleh menggunakannya untuk tujuan apa sahaja yang dikehendakinya. Walaupun si mati semasa hidupnya ada memesan kepada si isteri untuk melangsaikan hutang menggunakan pampasan yang diterima, tiada apa yang mengikat si isteri untuk melaksanakan pesanan itu.

Malah si mati tidak akan hidup kembali untuk mengutuk si isteri yang enggan berbuat seperti yang dikehendakinya.

 

Macam tu, apa guna Hibah Takaful?

Secara ringkasnya, ia berguna untuk memberi pampasan wang untuk keperluan waris teruskan hidup. Jika isteri diletakkan sebagai penerima hibah tunggal, maka waris lain tidak berhak menuntut bahagian. Mereka tidak boleh mencabar hak isteri kerana Hibah Takaful termaktub di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSA) 2013.

Maka disebabkan itu, ia adalah bahagian penting dalam merancang pusaka. Tetapi kekurangannya ialah ia tidak merancang aset seperti rumah, kereta, tanah dan sebagainya. Peranan itu diambil oleh syarikat pewarisan pusaka seperti Wasiyyah Shoppe.

 

Wasiyyah Shoppe + AIA Public Takaful

Selain Wasiyyah Shoppe, saya juga agen AIA Public Takaful. Peranan Takaful telah saya terangkan. Peranan Wasiyyah Shoppe pula secara ringkasnya menyelesaikan semua masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh Takaful yang di atas.

Peranan Wasiyyah Shoppe:

1) Menjadi Wasi/pentadbir harta yang dilantik untuk menguruskan semua prosedur pencairan harta secara PERCUMA kepada waris.

2) Membuat perancangan harta menggunakan instrumen Hibah dan Wasiat

3) Menjadi orang tengah (mediator) apabila berlakunya perebutan pusaka. Turut menghantar wakil sebaik berlaku kematian untuk menerangkan proses tuntutan pencairan pusaka.

4) Surat Ikatan Amanah mengikat penerima hibah untuk menggunakan pampasan Hibah Takaful sepertimana yang dikehendaki oleh pemberi Hibah.

5)  Menguruskan perbicaraan di Mahkamah sekiranya ada waris yang mencabar Hibah yang disediakan.

 

Hubungi Saya

Boleh direct Whatsapp saya, Ansari di SINI , tak perlu save nombor.

Atau 019-7498210