Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Semua orang berdebar mendengar pembentangan Bajet 2019 hari ini. Saya hanya nak ulas dalam konteks perancangan harta dan urus pusaka sahaja. Bab lain biarlah pakar ekonomi ulas.

Bajet 2019: Duti Setem Hartanah Dinaikkan

Duti setem untuk pindahmilik hartanah bernilai RM 1 juta ke atas telah dinaikkan dari 3% kepada 4% mulai 1 Januari 2019.

Duti setem ini berkuatkuasa untuk tujuan pindahmilik di antara pemberi dan penerima semasa hidup DAN turunmilik yang berlaku berdasarkan DISTRIBUTION ORDER yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi Sivil.

1. URUSAN PINDAHMILIK SEMASA HIDUP.

Kebetulan baru semalam saya ulas isu pandangan bahawa hibah mesti disusuli dengan perlaksanaan Borang 14A. Ulasan saya semalam ialah pindahmilik atau tidak, kedua2 kaedah sama berkesan. Cuma ada orang perlu kepada kaedah pindahmilik dan ada orang tidak perlu pindahmilik semasa hidup. Cukup sekadar dokumen hibah yang lengkap rukun dan syaratnya.

Hari ini YB Menteri Kewangan mengumumkan kenaikan kadar duti setem bagi hartanah bernilai RM 1 juta ke 4% dari 3%.

Maknanya apa? Maknanya selepas 1 Jan 2019 kos untuk pindahmilik menjadi SEMAKIN MAHAL bagi orang yang ingin memindahmilik hartanah bernilai lebih RM 1 JUTA! Barang perlu diingati. Kita mungkin bukan orang kaya tetapi nilai hartanah kita sentiasa meningkat pada masa depan.

So apa penyelesaiannya jika kita inginkan anak kita memiliki hartanah kita sekarang? Buatlah HIBAH BERDOKUMEN di Wasiyyah Shoppe Bhd yang telah terbukti sama berkesan seperti pindahmilik! Jika kemudian hari kita nak jual atau tukar formula hibah pun senang.

Tapi kalau nak pindahmilik pun ok. Bayar je lah duti setem. Hasilnya pun akan digunakan untuk kesejahteraan kita juga ?

2. URUSAN TURUNMILIK DI PEJABAT TANAH MELALUI DISTRIBUTION ORDER MAHKAMAH TINGGI SIVIL.

Dari segi amalan dan bidang kuasa bila seseorang rakyat Malaysia meninggal dunia, agensi yg mempunyai bidang kuasa membicarakan kes pusaka ialah :

  • Amanah Raya Berhad – harta alih RM 600 000 ke bawah.
  • Pejabat Pusaka Kecil – harta alih DAN tak alih RM 2 juta ke bawah.
  • Mahkamah Tinggi Sivil – harta alih dan / atau harta tak alih RM 2 juta ke atas.

Walaupun demikian ada pihak yang membawa kes yang sepatutnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil. Pihak ini dilantik melalui wasiat yang melantik wasi. Alasannya, proses di Mahkamah Tinggi Sivil lebih cepat which is true.

Tetapi implikasi kosnya adalah sangat besar. Di Pejabat Pusaka Kecil, waris sendiri boleh failkan permohonan tetapi di Mahkamah Tinggi Sivil waris perlu lantik peguam. Selain itu ada pelbagai kos2 lain.

Apabila Pejabat Pusaka Kecil mengeluarkan Perintah Pembahagian yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di Pejabat tanah, tiada duti setem dikeluarkan.

Tetapi apabila Mahkamah Tinggi mengeluarkan Distribution Order yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di pejabat tanah, ada setem duti ďikenakan. Berapa kadarnya? Ikut apa yang YB Menteri Kewangan umumkan hari ini untuk hartanah bernilai RM 1 juta ke atas.

Udah le kena bayar fi pengurusan pusaka beberapa % dan pelbagai caj lain kepada pihak berkenaan, duti setem pun kena bayar juga.

Membawa kes pusaka kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil selepas 1 Jan 2019 ini akan menyebabkan waris terbeban kos yang tidak perlu. Sepatutnya waris ini tidak perlu pun membayar duti setem in the first place jika kesnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil.

Ini dua kesan utama yang saya dapat lihat ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka.

Rakyat Malaysia ! Fahami kesan Bajet 2019 ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka anda!

RANCANG HARTA DAN URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

BIAR JADI PUSAKA JANGAN JADI PUAKA 2018

~ Tn Hj Ariffin Sabirin, Pengarah Wasiyyah Shoppe

Hibah vs Faraid?

Hibah vs Faraid?

Kekeliruan yang biasa dibangkitkan ialah isu ‘percanggahan’ di antara Hibah dan Faraid. Adakah Hibah lebih baik daripada Faraid? Pembahagian Faraid telah dinyatakan dengan jelas dalam al-Quran, maka adakah dengan membuat Hibah seseorang itu telah melanggar hukum syarak? Isu-isu ini timbul akibat kekeliruan tentang fungsi Hibah, Wasiat dan Faraid dan limitasi instrumen masing-masing.

Yang jelas, persamaan antara Hibah dan Faraid ialah kedua-duanya menurut Hukum Syarak. Maka secara asasnya tidak boleh seseorang itu mengatakan Hibah itu bercanggah dengan Islam.

Hibah vs Faraid

Ada lagi pihak yang menggembar-gemburkan isu ini. Ketinggalan zaman pihak ini. Isu ini dah lama selesai. Isu hibah vs faraid ni saya rasa 3 tahun lepas lagi saya dah jawab dalam fb saya & dalam satu seminar di USIM yg saya hadiri.

Ada banyak kesimpulan dari seminar tersebut yg diulas bersama ketika seminar & selepas seminar. Antaranya ialah :

1. Faraid mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Perlaksanaan faraid adalah WAJIB ke atas harta pusaka tanpa kompromi kerana ia adalah perintah Allah.

2. Yang wajib difaraidkan ialah HARTA PUSAKA iaitu harta sah milik simati yang TIDAK dihibah kepada mana2 pihak semasa hidupnya.

3. Harta yang SAH TELAH DIHIBAH akan terkeluar dari harta pusaka.

4. Selain hibah, wasiat 1/3 ( bukan wasiat melantik wasi ), harta sepencarian & amanah juga bila dibuat akan menyebabkan harta itu terkeluar dari pusaka dan tidak diagihkan kepada waris.

Mahkamah Syariah Mengesahkan Hibah

5. Hanya MAHKAMAH SYARIAH sahaja yang mempunyai bidang kuasa untuk menentukan hibah itu sah atau tidak. Mahkamah akan melihat kepada maslahah kes, hujah2 peguam berdasarkan hukum syarak ( hukum syarak bukan bermakna pandangan Syafie semata2) & hakim2 akan berijtihad dalam membuat keputusan.

MAHKAMAH SIVIL tiada bidang kuasa dalam pengesahan hibah. Jika dokumen “hibah” itu dibawa ke Mahkamah Sivil untuk prosesnya, ia adalah dokumen sivil dan bukan syariah walaupun kita bertegas mengatakan “semangat” dokumen itu adalah selaras dengan hukum syarak. Analogi mudah ialah restoran yang mendapat sijil halal dengan restoran yang “tidak menjual makanan yang tidak dibenarkan Syarak”. Yang mana anda pilih ?

Kos Pusaka dan Caj Perlaksanaan

6. Kesemua perlaksanaan dokumen2 ini ada kosnya masing2 serba sedikit atau serba banyak. Terserah kepada masyarakat untuk menilai & memilih apa yg paling memenuhi keperluan mereka. Setiap organisasi ada struktur cajnya masing2. Ada yang mengenakan caj perkhidmatan dari 1 – 5 % dari nilai harta pusaka ketika kematian pelanggan (bukan nilai harta ketika membuat dokumen ) tidak termasuk kos2 lain ( disbursement ).

Di Wasiyyah Shoppe Bhd , kami telah membantu masyarakat Malaysia menguruskan harta pusaka TANPA MENGENAKAN BAYARAN caj perkhidmatan semenjak 2007 lagi. Kenapa kami buat begitu? Kerana kami tahu caj perkhidmatan beberapa peratus inilah yang amat membebankan waris.

Ya ia boleh ditolak dari harta pusaka bersifat harta alih simati tetapi ia bermakna bahagian waris akan berkurangan secara signifikan atau lebih teruk lagi jika simati tidak meninggalkan harta alih, siapa yg terpaksa membayarnya? Renungkan.

7. Umat Islam hendaklah bertanggungjawab dalam penggunaan hibah untuk mengelakkan isu “lari dari faraid”. Nawaitunya perlu jelas bahawa hibah ( atau apa dokumen sekalipun ) kita buat adalah KERANA ALLAH SWT sahaja.

Kepada pihak yg masih bermain dengan sentimen ini nasihat saya BERHENTILAH . Masyarakat semakin cerdik dan pandai menilai. Tugas kita ialah berdakwah kepada masyarakat & bukan mengelirukan.

Pada saya sama ada faraid, hibah, wasiat, harta sepencarian atau waqaf , semuanya ada persyariatan, hikmah & fungsinya sendiri. Allah susun cantik dah semuanya. Kita pilihlah yang mana sesuai. Wallahuaklam.

RANCANG HARTA & URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

– Disesuaikan dari tulisan En Ariffin Sabirin

Forum Dialog Wasiat – Bolehkah Wasiat kepada Waris?

Forum Dialog Wasiat – Bolehkah Wasiat kepada Waris?

Masyarakat kebanyakannya masih ramai yang keliru tentang Wasiat. Wasiat seringkali diterjemahkan dan disangka sama dengan ‘Will’, tapi keduanya sebenarnya jauh berbeza dari fungsinya dalam perancangan harta untuk pusaka. Preview ringkas – Wasiat untuk orang Islam, Will untuk non-muslim. Sebagai perunding, saya mahu pastikan penyampaian saya kepada masyarakat tidak bercanggah. Maka dengan sebab itu saya hadir ke Forum Dialog Wasiat yang dianjur oleh Wasiyyah Shoppe. Dua Panelis berpengalaman terdiri daripada Peguam Syarie dan ex-veteran dari Pejabat Tanah dan Galian.

Sebahagian isi artikel ini adalah penambahan saya daripada apa yang telah disentuh oleh panelis dalam Dialog Wasiat tersebut. Tetapi telah saya pastikan ianya tidak lari dari maksud yang hendak disampaikan oleh ahli panel.

Akta Wasiat 1959

Definisi wasiat yang dirujuk dalam undang-undang diambil daripada Akta Wasiat (Will’s Act) 1959. Akta ini dibawah tatakuasa Mahkamah Sivil dan terpakai hanya untuk NON-MUSLIM. Will yang dibuat akan berkuatkuasa walaupun ada waris yang menentang. Beri perhatian – ini hanyalah untuk bukan Islam. Untuk orang Islam, peruntukan undang-undang Syariah yang berkaitan wasiat tertakluk kepada enakmen negeri kerana lain negeri, lain hukum Syariah yang diamalkan.

Enakmen Wasiat

Setakat ini, baru ada tiga negeri di Malaysia yang ada enakmen berkaitan wasiat, iaitu Selangor (Tahun 1999), Negeri Sembilan (2004) dan Melaka (2005). Bagi penduduk Islam di negeri-negeri berkenaan, penguatkuasaan Wasiat tertakluk kepada enakmen yang ada. Bagi negeri-negeri lain, Mahkamah akan memutuskan penghakiman menurut hukum syarak dan kebijaksanaan hakim.

Mengikut Enakmen Wasiat Orang Islam (Selangor) 1999, Wasiat ialah iqrar seseorang yang dibuat semasa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud kebajikan atau apa-apa maksud yang dibenarkan menurut hukum syarak, selepas dia mati. Islam amat menggalakkan umatnya supaya berwasiat dalam merancang harta.

Daripada tafsiran Wasiat tersebut, ada tiga elemen penting yang menerangkan tentang Wasiat:

  • Iqrar seseorang yang dibuat semasa hidup
  • Ke atas harta fizikal atau manfaat harta
  • Untuk tujuan kebajikan atau tujuan lain yang menuruti syarak
  • Terlaksana selepas pemilik harta mati

Fungsi Wasiat Mengikut Perundangan

Orang Melayu seringkali keliru tentang fungsi Wasiat. Malah ramai juga yang menulis Wasiat kerana menyangka ianya instrumen yang dapat memastikan waris menerima harta pusaka yang ditinggalkan.

Tetapi adakah benar begitu?

Fungsi Wasiat terhad kepada:

  • Maksimum 1/3 nilai keseluruhan harta
  • Ditujukan kepada BUKAN WARIS. Contohnya seperti anak angkat, anak tiri, infaq fisabilillah dan sebagainya.

Atas limitasi di atas, maka jika seseorang mewasiatkan kepada anak angkat, wasiatnya akan berkuatkuasa (jika terbukti wasiatnya sah) walaupun ditentang oleh waris. Syarat kedua juga mestilah dipatuhi – wasiat tersebut mestilah TIDAK MELEBIHI 1/3 NILAI HARTA.

Bagaimana jika Wasiat ditujukan kepada Waris?

Ini seringkali berlaku dalam masyarakat. Banyak syarikat, bank  dan firma peguam yang menyediakan perkhidmatan menulis wasiat. Boleh jadi mereka tidak tahu atau sengaja tidak menyatakan limitasi fungsi wasiat di atas. Maka anda pun ambil perkhidmatan mereka untuk menulis wasiat untuk isteri dan anak-anak.

Jika dah terlajak menulis Wasiat itu, maka anda perlu tahu sejauh mana Wasiat itu berguna untuk masa depan waris yang ditinggalkan.

Secara asasnya, Wasiat kepada waris hanya akan berkuatkuasa sekiranya tiada Waris yang menentang. Jika sebaliknya yang berlaku, wasiat tersebut akan terbatal. Ianya berbalik kepada fungsi Wasiat yang diterangkan di atas – iaitu wasiat  sepatutnya ditujukan untuk bukan waris.

Wasiat Terbatal – tak betul?

AMARAN! Bahagian ini agak teknikal dan tidak sesuai untuk mereka yang baru hendak membaca tentang pusaka. Anda boleh skip agar tidak keliru. Saya ambil keputusan untuk sertakan sekali subtopik ini kerana ada perunding daripada syarikat pesaing yang mempertikaikan kenyataan ‘wasiat terbatal’. Setelah membaca ulasannya, saya dapati kenyataannya agak mengelirukan.

Secara praktis, dokumen Wasiat yang diamalkan di Malaysia terbahagi kepada dua, iaitu:

  • Wasiat mewariskan harta pusaka (seperti yang biasa difahami)
  • Wasiat melantik Wasi/pentadbir.

Syarikat pesaing ada yang menggabungkan keduanya dalam satu dokumen Wasiat. Berbeza dengan amalan Wasiyyah Shoppe iaitu mengasingkan dua bentuk wasiat di atas dalam dokumen yang berlainan. Ini bukan dibuat saja-saja. Tujuan pengasingan ini adalah untuk mengelakkan konflik di samping memudahkan pengurusan pusaka semasa perlaksanaan nanti kerana keduanya berada dalam bidang kuasa mahkamah yang berbeza.

Kuasa mengesahkan Wasiat (orang Islam) berada di bawah Mahkamah Syariah, manakala pengesahan perlantikan wasi dan pengeluaran probet berada di bawah bidang kuasa Mahkamah Sivil.

Panelis ada menyebut tentang satu kes berkaitan yang telah dipanjangkan perbicaraanya. Puncanya antara lain kerana kedua-dua elemen di atas digabungkan dalam satu dokumen Wasiat yang seterusnya menyebabkan konflik dalam penghakiman. Mahkamah Syariah telah membatalkan wasiat yang dibuat (kerana ditujukan untuk waris) tetapi pada masa yang sama Mahkamah Sivil telahpun mengeluarkan probet (Probet dikeluarkan apabila ada wasiat yang sah). Mahkamah Syariah kata wasiah tak sah, tapi probet dah keluar seakan-akan wasiatnya sah. Ada ralat di situ, maka penghakiman terpaksa dipanjangkan untuk membetulkan keadaan.

Berbalik kepada argumen perunding syarikat pesaing.. (ini menurut pemahaman saya terhadap ulasannya, minta betulkan jika tersilap tafsir). Mereka akur wasiat kepada waris terbatal apabila ada waris lain yang tak bersetuju. Dari sudut itu, betullah wasiat terbatal kan? Tetapi mereka taknak kata terbatal sebab wasiat melantik wasi masih berkuatkuasa!

Secara ringkasnya, mereka akur definisi Wasiat yang biasa difahami masyarakat (pengagihan pusaka) itu akan terbatal. Tetapi kenyataan ini disanggah kerana ia berisiko menjejaskan perkhidmatan penulisan Wasiat yang dibuat oleh mereka.

Bukanlah motif saya suka untuk membuka kelemahan syarikat pesaing untuk menjual servis kami. Tapi tuduhan dan manipulasi mereka menjadi pencetus kepada penulisan ini untuk menerangkan keadaan dari sudut pandang kami.

Wasiat Wasiyyah Shoppe

Bagi Wasiyyah Shoppe, kami telus dengan fungsi Wasiat ini. Malah penulisan Wasiat ini (wasiat 1/3 dan perlantikan wasi) anda boleh dapatkan secara Free of Charge (FOC) jika anda melanggan plan pengurusan al-Wasitah kami!

APA SEBENARNYA PUNCA HARTA PUSAKA BERMASALAH DI MALAYSIA?

APA SEBENARNYA PUNCA HARTA PUSAKA BERMASALAH DI MALAYSIA?

Dilaporkan terdapat RM 66 BILION nilai harta pusaka tertunggak di Malaysia. Walaupun nilai itu tidak dapat disokong dengan statistik tepat dari mana2 jabatan, hakikatnya memang dari masa ke semasa anggaran peningkatan nilai tidak boleh disangkal.

Saya terlibat dengan industri ini sejak 1998. Merata Malaysia ( kecuali Sabah & Sarawak ), Brunei, Indonesia, Singapura & Australia telah saya jelajahi semenjak 20 tahun lepas untuk berdakwah tentang harta pusaka orang Islam.

 

Faktor Harta Pusaka Bermasalah

Pemerhatian saya membawa kepada beberapa kesimpulan tentang faktor harta pusaka bermasalah iaitu :

1. Ketidakfahaman waris tentang hukum faraid.

Ini cabaran yang paling besar. Perbalahan antara waris berlaku kerana waris tidak faham tentang hukum faraid. Yang tidak berhak menuntut macam nak rak. Yang berhak pula sibuk bercerita tentang bahagian masing2 saja & lupa / tidak mahu ambil tahu tentang nasib anak yatim & balu yamg ditinggalkan simati. Pada mereka faraid ialah matematik pembahagian harta pusaka semata2 yg tidak diiringi oleh tanggungjawab. Faraid ialah hak waris ibarat terjumpa duit tercicir di tepi jalan yang dianggap “rezeki terpijak”! Perbalahan berpanjangan menyebabkan proses pusaka lambat selesai.

 

2. Ketidakfahaman waris tentang proses pentadbiran harta pusaka orang Islam di Malaysia.

Walaupun waris2 faham tentang hak masing2 dalam hukum faraid tetapi mereka tidak faham / tidak mahu ambil tahu tentang apa proses perundangan yang perlu dilalui sebelum mereka menerima hak mereka itu.

Mereka tidak tahu di mana mahu bermula. Sama ada di Pejabat Pusaka Kecil ke atau Mahkamah Tinggi Sivil ke atau Mahkamah Syariah ke ? Apa bidang kuasa mahkamah2 ini dalam urusan harta pusaka ? Apa dokumentasi yang perlu disediakan ? Waris2 “blur” tentang ini. Itu yg menyebabkan kes pusaka tertunggak kerana waris berkecenderungan untuk “mengambil masa” bertahun2 lamanya untuk “memahami” proses ini atau mengambil inisiatif.

 

3. Kematian waris yang berlapis.

Apabila waris2 lambat bertindak, berlaku pula keadaan ada waris yang meninggal dunia. Jika waris asal (anak2) simati ada 5 orang saja, jika salah seorang waris meninggal dunia dlm keadaan pusaka simati yg asal belum selesai, waris2 kepada waris itu juga terlibat sama. Jika waris2 kepada siwaris itu ada 5 orang, maka waris2 yg terlibat untuk penyelesaian pusaka simati yg asal ialah:

5 org – 1 org yg sudah mati + 5 org waris kepada waris yg mati = 9 orang!

Kalau dulu hanya 5 org waris terlibat, kini ada 9 orang terlibat. Keadaan makin rumit!

 

4. Kos pentadbiran harta pusaka yang “tidak murah”.

Jika tidak kena caranya & waris tidak tahu , kos menguruskan harta pusaka ini akan berpotensi menjadi mahal & membebankan waris. Bila perkhidmatan profesional pihak ketiga digunakan, ada kos buka fail ( beberapa ribu RM ) yg akan dikenakan pihak berkenaan sebelum mereka memulakan sebarang kerja.

Walaupun kos ini boleh ditolak dari harta pusaka simati tetapi ia tetap terpaksa didahulukan oleh waris. Isunya siapa waris nak keluar duit sendiri dahulu?

Selain itu juga wujud kos profesional sehingga beberapa peratus dari nilai harta pusaka disamping kos2 lain dikenakan. Waris sebenarnya tak boleh komplen tentang caj ini kerana Akta Probet & Pentadbiran 1959 membenarkan sehingga 5 % dicaj dari harta pusaka sebagai fi profesional.

Bagi waris yang faham mereka sebenarnya boleh meminimakan caj dengan cara menguruskan sendiri pusaka ini jika harta pusaka < rm 2 juta & dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil. Tetapi jika kes pusaka > rm 2 juta memang tiada pilihan kecuali menggunakan perkhidmatan syarikat amanah / peguam.

Waris yang tidak faham ? Mereka akan berkecenderungan untuk menangguhkan urusan pusaka ini kerana isu kos.

 

5. Waris tiada masa.

Bila ibubapa meninggal dunia kerana umur tua, anak2 kebiasaannya berumur 25 – 50 tahun. Mereka ini berada di kemuncak kerjaya & sibuk dengan pelbagai urusan. Mereka tiada masa untuk turun naik pejabat tanah untuk urusan dokumentasi pusaka. Ini juga salah satu dari faktor pusaka lambat diuruskan.

 

6. Sikap tidak ambil berat waris.

Waris yg lebih “kaya” dari ibubapa seringkali mengambil sikap tidak ambil berat urusan pusaka tanah sekangkang kera di kampung. Pada mereka tiada apa yg nak direbutkan tanah pusaka yang tidak bernilai itu. Bila2 free nanti boleh buat katanya.

Pada saya inilah sebab2 utama pusaka banyak tertunggak di Malaysia. Jika anda tidak mahu masalah ini menghantui waris anda kelak, hubungilah perunding2 profesional Wasiyyah Shoppe Bhd di seluruh Malaysia. Mereka boleh membantu in shaa Allah.

Semenjak 2007, kami telah membantu waris melalui proses perundangan tuntutan harta pusaka secara PERCUMA. Kenapa? Tak percaya?

 

-En Ariffin, Wasiyyah Shoppe

Adik beradik arwah putus hubungan selepas dapat faraid

Adik beradik arwah putus hubungan selepas dapat faraid

Melampau lah dia orang ni!

Duit arwah ada tapi dia orang simpan dan tak nak bayarkan hutang arwah.

Entah apa yang mereka fikirkan.

Nama je adik beradik tetapi sayang sekali adik beradik mata duitan.

Kejam mereka ni!

Memang mereka sungguh kejam tak kasihan pada arwah yang sangat berbaik sangka pada mereka.

Maaf atas bahasa yang kasar pagi-pagi ni.

Saya dapat panggilan dari puan Amy semalam.

Ingat lagi pada kisah puan Amy?

Suami beliau meninggal dunia tahun lepas dan meninggalkan ibu, isteri, 1 anak perempuan dan adik beradik.

Dari segi pembahagian faraid,
ibu dapat 1/6 = 4/24
isteri 1/8 = 3/24
1 anak perempuan 1/2 = 12/24
baki 5/24 jatuh pada adik beradik.

Isteri tu dapat bahagian faraid paling kecil. Harta itu untuk kegunaan diri dia sendiri. Dia tidak perlu gunakan harta itu untuk menyara anak.

Siapakah yang sepatutnya menyara anak dia?

Tanggungjawab itu jatuh kepada wali anak tersebut yakni pakcik-pakcik dia. Sebab adik beradik arwah pun dapat hak faraid.

Cuma yang sedihnya arwah tidak membuat sebarang perancangan harta.

Isteri surirumah sepenuh masa. Dia diminta berhenti berkerja oleh suami.

Anak masih kecil lagi baru 2 tahun.

Penama suami letak nama mak. Tak tukar-tukar.

Masa suami sakit isteri tanya tak buat perancangan ke? Jawab suami ‘Takkanlah adik-beradik saya nak ambil harta saya’. Ya lah dia yang penat bekerja untuk anak dan isteri dia.

Ya dia berbaik sangka!

Meninggal je suami, adalah adik beradik yang kononnya nak menolong. Di ambil nya dokumen penting. Mereka keluarkan duit-duit dari kwsp, tabung haji, unit trust dan insuran yang ada penama ibu arwah. Anggaran adalah lebih dari RM 1.5 juta. Disimpannya duit tu. Tidak di beri sesen pun pada balu dan anak.

Loan rumah masih ada baki RM 1 juta atas nama arwah. Ini hutang yang arwah tinggalkan. Hutang ini WAJIB di bayar menggunakan harta pusaka (kwsp, tabung haji, insuran, unit trust) yang arwah tinggalkan. Kalau ada baki barulah dibahagikan.

Isteri arwah terpaksa menuntut harta sepencarian di Mahkamah Syariah. Semua waris-waris kena hadir semasa pembicaraan. Ini semua membebankan waris. Nak pergi mahkamah kena ambil peguam ya. Tambah lagi kos. Kalau tak ada duit macamana?

Kali pertama pembicaraan ramai adik beradik suami yang tak hadir. Sampai hakim kasi warning. Dan hakim sudah meminta mereka menyelesaikan hutang arwah.

Kali kedua semua waris-waris hadir. Adik beradik arwah mahu semua harta di jual termasuk rumah yang di diami keluarga arwah. Lepas keluar mahkamah ada pula adik beradik arwah yang cakap pada balu arwah ‘Lepas ini kita tiada ikatan’. Wow begitu mudah sekali mereka mahu melepaskan tanggugjawab mereka.

Kali ketiga keputusan mahkamah, semua adik beradik suami tak hadir. Alhamdulillah hakim memberi harta sepencarian sebuah rumah (dari 2 rumah), sebuah kereta (dari 2 buah kereta) dan sebuah motor. Yang lain tu adalah bahagian isteri di beri 30% dan ada yang ikut faraid.

Dan yang paling menakutkan saya bila puan Amy memberitahu bahawa hakim berkata dia sudah berpuluh-puluh tahun dalam bidang ini dan dia nampak sendiri betapa celaka nya hidup mereka yang ambil faraid tetapi tidak melakukan tanggungjawab mereka.

Kita tidak mendoakan kecelakaan bagi mereka sebab impak nya akan jatuh kepada keluarga mereka jua.

Tetapi hari ini saya nak minta anda semua yang membaca agar mendoakan proses pengurusan harta puan Amy ini berjalan dengan mudah, hutang-hutang arwah di bayar dan Allah beri pertunjuk dan hidayah kepada adik-beradik arwah. Semoga silaturrahim mereka berkekalan. aamin.

Proses pengurusan harta arwah sekarang di Mahkamah Sivil. Nak dapatkan surat kuasa pun perlukan persetujuan semua waris-waris arwah. Surat kuasa ini perlu untuk keluarkan duit dari bank, nak tukar geran kereta dll. Ada adik-beradik arwah yang masih tak nak memberikan kerjasama…

 

Sumber: Umi Khisom