Statistik Bankrap di Malaysia. Punca Utama Dari Personal Loan

Statistik Bankrap di Malaysia. Punca Utama Dari Personal Loan

Melalui data yang diperolehi daripada Jabatan Insolvensi Malaysia dari tahun 2014 sehingga 2018, terdapat 95,105 kes kebankrapan yang ditadbir. Kebanyakan kes berlaku di Selangor, dan sebahagian besar di Kuala Lumpur dan Johor Bharu. Dari segi umur, 35% adalah dalam kalangan umur 35-44 tahun dan sekitar 25% masing-masing yang berumur 25-34 tahun dan 45-54 tahun. Sekitar 13% daripada golongan warga emas, mereka yang pada tahap umur sebegini sepatutnya sudah mempunyai tabungan yang banyak untuk bersara. Tetapi berada dalam kalangan mereka yang muflis. Sadis, kan?

Hampir 70% adalah lelaki, berbanding perempuan. Sebanyak 55% yang bankrap adalah Melayu, 27% Cina manakala 12% India. Jika tanpa berfikir panjang, kita akan terus menghentam Melayu kerana membentuk majoriti mereka yang muflis – timbullah dakwaan yang Melayu boros dan tidak pandai merancang kewangan, tidak seperti orang Cina.

Tapi itu sebenarnya penghentaman yang tidak adil, samberono sangat. Sebetulnya kita kena bandingkan peratusan itu dengan bilangan populasi mengikut bangsa. Bumiputera (bukan Melayu sahaja, tetapi majoriti) merangkumi 69% populasi penduduk Malaysia, 23% Cina dan India 7%. Bila dibandingkan kedua statistik ini, barulah kita nampak… boros ni tak mengira bangsa. Serupa sahaja Melayu, Cina mahupun India.

 

Macam Mana Boleh Bankrap?

Tanda tanya yang menjadi persoalan utama ialah, sebab bankrap. Hampir 28% berpunca daripada pinjaman peribadi manakala 25% akibat dari sewa beli kenderaan. Pinjaman peribadi ni meluas kegunaannya, ada kala ia digunakan untuk tujuan ‘biar papa asal bergaya’, seperti mengadakan perkahwinan grand atau membuat renovasi rumah. Adakalanya ia diguna ke arah positif iaitu membina profil aset seperti membeli rumah lelong.

Oh, berkaitan membeli aset rumah. Sebanyak 14% muflis kerana pinjaman perumahan. Ini mungkin dalam kes rumah yang tidak dapat dibayar ansurannya dilelong pada bidaan rendah, dan hasilnya tidak dapat menampung baki pinjaman perumahan kepada bank pemiutang. Maka rumah terlepas dari genggaman, pemiliknya pula bankrap.

Bagi yang bankrap kerana tak mampu membayar ansuran kereta, memang jelas. Mampu kancil, tapi beli Mustang.

Hampir 10% muflis kerana hutang kad kredit. Interest kad kredit sangat tinggi, sekitar 18% p.a. Bila hutang dah banyak, berganda naiknya sebab interest. Mula lah gali lubang kambus lubang. Penjamin sosial atau guarantor, golongan teraniaya merangkumi 5% yang muflis. Menariknya, ada juga yang bankrap kerana biasiswa/pinjaman pelajaran, cuma tak banyak lah, iaitu 0.06%. Mereka ni menyesal tak agaknya belajar dulu?

 

Isytihar Bankrap/Muflis?

Seseorang itu hanya boleh diisytiharkan bankrap melalui Perintah Mahkamah. Pemiutang boleh memohon Penghutang dibankrapkan jika hutangnya melebihi RM50,000. Kadar minimum kebankrapan ini sebenarnya telah dinaikkan, di mana sebelum ini nilai tersebut hanyalah RM30,000.

Selain itu, kita juga boleh memohon untuk membankrapkan diri sendiri. Kenapa sendiri nak cari pasal? Sebabnya untuk melindungi diri dari tuntutan pemiutang yang berlebihan.

langsai hutang

 

Tetapi, bankrap ini adalah jalan terakhir, sebab banyak kekangan yang dihadapi oleh individu muflis.

Menurut Seksyen 8 Akta Insolvensi 1967, orang yang telah diisytihar bankrap akan hilang kelayakan menguruskan hartanya. Dia tidak dibenarkan untuk memindahmilik hartanya kepada pihak ketiga selepas dikenakan Perintah Kebankrapan. Semua transaksi atau urusan berkaitan asetnya terletak hak kepada Ketua Pengarah Insolvensi (KPI). Semua akaun simpanan akan ditutup melainkan dengan kebenaran KPI dan dia hanya boleh menggunakan kad kreditnya dengan amaun tidak melebihi RM1,000. Bankrap juga tidak dibenarkan membuat pembayaran terus kepada pemiutang.

Dari segi perlindungan terhadap pemiutang, pemiutang tidak bercagar tidak ada kuasa untuk menguruskan harta anda dan mereka memerlukan kebenaran mahkamah jika hendak meneruskan tindakan undang-undang. Selain memfailkan saman, mereka juga perlu memfailkan bukti hutang mereka.

Walau bagaimanapun, pemiutang yang bercagar boleh menyita dan menghasilkan harta anda di bawah Seksyen 8(2) Akta Kebankrapan 1967 yang mana harta itu akan dihasilkan dalam tempoh 6 bulan dari tarikh Perintah Penerimaan. Hasil jualan tersebut akan digunakan untuk membayar hutang yang lain sekiranya hasil jualan tersebut mempunyai lebihan.

 

Sekatan Lain Untuk Bankrap

Seorang bankrap tidak dibenarkan meninggalkan negara kecuali mendapat kebenaran bertulis daripada KPI ataupun Mahkamah.

Bankrap juga hilang kelayakan daripada:
(a) Memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen;
(b) Memegang jawatan sebagai penjawat awam (tertakluk kepada tindakan tatatertib Jabatan/KPI);
(c) Memegang sebarang jawatan dalam mana-mana badan berkanun, koperasi berdaftar atau organisasi;
(d) Mengamalkan profesion tertentu;
(e) Menjalankan perniagaan secara persendirian atau perkongisan atau menubuhkan syarikat;
(f) Bekerja dalam perniagaan saudara;
(g) Mengekalkan apa-apa tindakan tanpa sanksi KPI selain daripada tindakan untuk ganti rugi dalam kecederaan kepada orang lain;
(h) Meninggalkan Malaysia sebelum/tanpa kebenaran KPI atau Mahkamah;
(i)Pencen dan ganjaran lain yang diterima oleh bankrap hendaklah terletak hak kepada Ketua Pengarah Insolvensi untuk dibahagikan kepada pemiutang. Walau bagaimanapun, Ketua Pengarah Insolvensi mempunyai budi bicara untuk menentukan berapa jumlah pencen dan ganjaran yang boleh diberikan kepada bankrap.   
(j) Menguatkuasakan haknya di bawah undang-undang tertentu

 

Membuang Status Bankrap

Ada tiga cara untuk menamatkan status kebankrapannya iaitu:


(a) Membuat permohonan pembatalan ke mahkamah dengan alasan hutang telah dijelaskan sepenuhnya / tidak sepatutnya diisytiharkan bankrap;


(b) Membuat permohonan pelepasan ke mahkamah pada bila-bila masa tertakluk kepada syarat yang dikenakan oleh mahkamah. MdI perlu mengemukakan laporan kes yang menyatakan kelakuan dan kerjasama bankrap kepada Jabatan;


(c) Membuat permohonan pelepasan kepada KPI untuk pelepasan melalui Sijil Ketua Pengarah Insolvensi di bawah Seksyen 33A Akta Kebankrapan 1967. Permohonan hanya boleh dibuat sekiranya pentadbiran kes kebankrapan telah dijalankan selama lima tahun selain memenuhi kriteria dan syarat-syarat yang lain.

 

 

 
 
Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Semua orang berdebar mendengar pembentangan Bajet 2019 hari ini. Saya hanya nak ulas dalam konteks perancangan harta dan urus pusaka sahaja. Bab lain biarlah pakar ekonomi ulas.

Bajet 2019: Duti Setem Hartanah Dinaikkan

Duti setem untuk pindahmilik hartanah bernilai RM 1 juta ke atas telah dinaikkan dari 3% kepada 4% mulai 1 Januari 2019.

Duti setem ini berkuatkuasa untuk tujuan pindahmilik di antara pemberi dan penerima semasa hidup DAN turunmilik yang berlaku berdasarkan DISTRIBUTION ORDER yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi Sivil.

1. URUSAN PINDAHMILIK SEMASA HIDUP.

Kebetulan baru semalam saya ulas isu pandangan bahawa hibah mesti disusuli dengan perlaksanaan Borang 14A. Ulasan saya semalam ialah pindahmilik atau tidak, kedua2 kaedah sama berkesan. Cuma ada orang perlu kepada kaedah pindahmilik dan ada orang tidak perlu pindahmilik semasa hidup. Cukup sekadar dokumen hibah yang lengkap rukun dan syaratnya.

Hari ini YB Menteri Kewangan mengumumkan kenaikan kadar duti setem bagi hartanah bernilai RM 1 juta ke 4% dari 3%.

Maknanya apa? Maknanya selepas 1 Jan 2019 kos untuk pindahmilik menjadi SEMAKIN MAHAL bagi orang yang ingin memindahmilik hartanah bernilai lebih RM 1 JUTA! Barang perlu diingati. Kita mungkin bukan orang kaya tetapi nilai hartanah kita sentiasa meningkat pada masa depan.

So apa penyelesaiannya jika kita inginkan anak kita memiliki hartanah kita sekarang? Buatlah HIBAH BERDOKUMEN di Wasiyyah Shoppe Bhd yang telah terbukti sama berkesan seperti pindahmilik! Jika kemudian hari kita nak jual atau tukar formula hibah pun senang.

Tapi kalau nak pindahmilik pun ok. Bayar je lah duti setem. Hasilnya pun akan digunakan untuk kesejahteraan kita juga ?

2. URUSAN TURUNMILIK DI PEJABAT TANAH MELALUI DISTRIBUTION ORDER MAHKAMAH TINGGI SIVIL.

Dari segi amalan dan bidang kuasa bila seseorang rakyat Malaysia meninggal dunia, agensi yg mempunyai bidang kuasa membicarakan kes pusaka ialah :

  • Amanah Raya Berhad – harta alih RM 600 000 ke bawah.
  • Pejabat Pusaka Kecil – harta alih DAN tak alih RM 2 juta ke bawah.
  • Mahkamah Tinggi Sivil – harta alih dan / atau harta tak alih RM 2 juta ke atas.

Walaupun demikian ada pihak yang membawa kes yang sepatutnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil. Pihak ini dilantik melalui wasiat yang melantik wasi. Alasannya, proses di Mahkamah Tinggi Sivil lebih cepat which is true.

Tetapi implikasi kosnya adalah sangat besar. Di Pejabat Pusaka Kecil, waris sendiri boleh failkan permohonan tetapi di Mahkamah Tinggi Sivil waris perlu lantik peguam. Selain itu ada pelbagai kos2 lain.

Apabila Pejabat Pusaka Kecil mengeluarkan Perintah Pembahagian yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di Pejabat tanah, tiada duti setem dikeluarkan.

Tetapi apabila Mahkamah Tinggi mengeluarkan Distribution Order yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di pejabat tanah, ada setem duti ďikenakan. Berapa kadarnya? Ikut apa yang YB Menteri Kewangan umumkan hari ini untuk hartanah bernilai RM 1 juta ke atas.

Udah le kena bayar fi pengurusan pusaka beberapa % dan pelbagai caj lain kepada pihak berkenaan, duti setem pun kena bayar juga.

Membawa kes pusaka kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil selepas 1 Jan 2019 ini akan menyebabkan waris terbeban kos yang tidak perlu. Sepatutnya waris ini tidak perlu pun membayar duti setem in the first place jika kesnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil.

Ini dua kesan utama yang saya dapat lihat ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka.

Rakyat Malaysia ! Fahami kesan Bajet 2019 ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka anda!

RANCANG HARTA DAN URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

BIAR JADI PUSAKA JANGAN JADI PUAKA 2018

~ Tn Hj Ariffin Sabirin, Pengarah Wasiyyah Shoppe

Hibah Amanah Tabung Haji

Hibah Amanah Tabung Haji

Kalau dulu, ramai orang menyimpan di Tabung Haji sebab nak pergi Haji dengan harga subsidi. Kos pergi Haji cuma dalam RM10,000, tetapi ramai yang menyimpan jauh lebih banyak dari jumlah itu. Simpanan di TH dilihat lebih menguntungkan berbanding simpanan di bank biasa. TH memberikan pulangan bonus dividen 5 – 8% setiap tahun. Dari segi kecairan dan kemudahan untuk keluarkan simpanan, Tabung Haji boleh di’link’ dengan bank seperti Maybank. Dengan banyaknya wang yang disimpan, maka timbul keperluan dan concern untuk perancangan harta dan pusaka. Antara cara yang dipraktikkan ialah dengan meletakkan penama dan membuat Hibah Simpanan Tabung Haji.

Penyimpan boleh meletakkan penama untuk akaun TH tetapi perlu diketahui, fungsi penama TH sama sepertimana penama di akaun KWSP. Penama bukanlah penerima mutlak, tugasnya adalah sebagai pemegang amanah yang akan membahagikan wang di TH itu mengikut pembahagian Faraid. Sebagai alternatif baru-baru ini TH telah memperkenalkan Hibah Amanah yang membolehkan penyimpan menamakan penerima Hibah wang simpanan TH. Berbeza dengan penama, Penerima Hibah adalah penerima mutlak. Dia adalah penerima wang mengikut bahagian Hibah yang telah diletakkan oleh Pemberi Hibah.

Untuk makluman, Wasiyyah Shoppe pun ada produk Hibah Tabung Haji. Adakah ia redundant? TIDAK, kerana produk Hibah Wasiyyah Shoppe ada kelainan berbanding HIbah dari TH dari segi kontrak Hibah yang dimeterai, iaitu jenis hibah yang digunapakai. Ada kesannya yang signifikan kepada Pemberi Hibah. Sila baca lanjut untuk tahu..

Untuk permulaan artikel ini, saya akan membincangkan dahulu tentang Hibah dari Tabung Haji sendiri. Kebanyakan bahan diambil direct dari sumber TH.

 

Hibah Amanah Tabung Haji

1. Harta Hibah dipegang oleh Pemegang Amanah dan diserahmilikkan kepada Penerima selepas kematian Pemberi.

2. Sekiranya PENERIMA MENINGGAL DAHULU sebelum Pemberi, Hibah Amanah tersebut akan menjadi HARTA PUSAKA PENERIMA Hibah.

3. Boleh Hibah sebahagian dan sebahagian lagi letak penama untuk dibahagi mengikut Faraid. Atau dihibah kesemuanya. Pembahagian mengikut peratusan wang simpanan dalam akaun.

4. Menggunakan Surat Kuasa Wakil yang melantik TH sebagai wakil untuk bertindak bagi pihak Pemberi Hibah.

5. TH sebagai Pemegang Amanah Gantian yang akan mentadbir Harta Hibah Amanah selepas kematian Pemberi.

6. Syarat-syarat dan kelayakan Penerima Hibah Amanah:

  • Individu warganegara Malaysia ataupun bukan warganegara Malaysia;
  • Tiada had bilangan Penerima Hibah Amanah;
  • Beragama Islam atau bukan beragama Islam;
  • Waras (sekiranya tidak waras, Pemberi Hibah Amanah hendaklah melantik Penjaga Sah); dan
  • Tiada had umur (sekiranya Penerima Hibah Amanah berumur di bawah 18 tahun, Pemberi Hibah Amanah hendaklah melantik Penjaga Sah).

7. Yuran-yuran yang terlibat ialah Yuran Pendaftaran dan Yuran Tuntutan Pengeluaran apabila Penerima membuat tuntutan. Yuran lain dikenakan jika hendak membuat pindaan atau membatalkan hibah.

Boleh rujuk syarat2 yang lain di Laman TH atau Utusan.

 

Kelebihan Hibah Tabung Haji yang Disediakan Oleh Wasiyyah Shoppe

Perbezaan utama ialah dalam terma (2) di atas:

Sekiranya PENERIMA MENINGGAL DAHULU sebelum Pemberi, Hibah Amanah tersebut akan menjadi HARTA PUSAKA PENERIMA Hibah

Wasiyyah Shoppe menggunakan HIBAH BERSYARAT RUQBA. Bezanya, sekiranya penerima meninggal dahulu dari pemberi, harta yang dihibahkan akan BERPATAH BALIK KEPADA PEMBERI.

Untuk lebih faham, ini perbezaannya jika anda menggunakan Hibah dari TH (tiada syarat Ruqba dalam kontrak Hibah):

i) Ibu hibahkan wang simpanan TH kepada anak. Anak eksiden dan meninggal dunia. Disebabkan wang itu sudah dihibahkan kepada anak, wang itu akan menjadi pusaka anak. Menurut hukum Faraid, ibu hanya berhak 1/6 daripada jumlah wang itu. Jika nilai Hibah RM100,000, maka ibu berhak untuk dapat RM16,666 sahaja!

ii) Ibu hibahkan kepada anak angkat. Anak angkat bukan waris Faraid. Sekiranya anak angkat meninggal dahulu, maka ibu takkan dapat LANGSUNG wang yang dihibahkan. Siapa yang dapat? Waris faraid anak angkat, iaitu ibu ayah kandung, datuk nenek kandung atau adik beradik kandungnya! Orang yang tiada kaitan dengan si ibu!

Perbezaan ini nampak kecil, tapi implikasinya besar.

Memang ada perbezaan dari sudut kos, tetapi mudah untuk justify bila dinilai dari sudut kesannya.

Jika berminat, boleh Whatsapp saya Ansari, 019-749 8210 atau di goo.gl/EM7eo8

Insurans Konvensional Boleh Hibah?

Insurans Konvensional Boleh Hibah?

Perbezaan antara insurans dan Takaful sebenarnya amat ketara, walaupun ada yang memanggil insurans sebagai Takaful dan Takaful sebagai insurans. Tidaklah salah besar jika panggilan itu hanya sekadar panggilan. Tapi jika anda orang Islam, dan anda ambil insurans instead of Takaful, implikasinya sangat besar – i) berkait dosa dan pahala terlibat dalam instrumen tidak patuh syariat; dan ii) adakah anda boleh ambil pampasan polisi yang diambil apabila berlaku kematian, TPD atau sakit kritikal.

Fokus artikel ini ialah kepada persoalan ii), iaitu Halal kah waris atau pemegang polisi mengambil pampasan daripada insurans. Kerana insurans itu sendiri tidak menepati syariat, maka adakah benefit seperti Medical Card atau pampasan boleh diambil? Dan kerana pampasan polisi seringkali diguna sebagai instrumen perancangan harta untuk pusaka, adakah pampasan itu boleh dihibah atau dibahagi mengikut faraid?

 

Pandangan Fatwa Mengenai Insurans

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Ke-94 yang bersidang pada 20-22 April 2011 telah membincangkan perkara ini lebih mendalam.

Muzakarah telah memutuskan seperti berikut:

No.1
Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa insurans konvensional adalah suatu muamalah yang tidak patuh syariah kerana mempunyai elemen-elemen yang bercanggah dengan prinsip teras Islam.

No.2
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa pampasan polisi insurans konvensional yang diterima oleh ahli waris adalah dikira sebagai harta tidak patuh syariah.

No.3
Dalam hal ini, jumlah bayaran pokok pembeli polisi ketika hayat sahaja dikategorikan sebagai harta peninggalan si mati yang perlu diagihkan secara sistem faraid. Manakala baki pampasan polisi insurans konvensional tersebut tidak boleh diwarisi oleh ahli waris secara sistem faraid serta wajib dilupuskan dengan diserahkan sama ada kepada pihak Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-Negeri atau didermakan untuk tujuan kebajikan termasuklah kepada golongan fakir dan miskin.

No.4
Jika terdapat ahli waris pembeli polisi, contohnya isteri atau anak-anak pembeli polisi dikategorikan sebagai golongan fakir dan miskin, maka hukumnya adalah harus bagi ahli waris tersebut untuk mengambil wang pampasan polisi insurans konvensional tersebut dengan jumlah sekadar keperluan sebagai fakir dan miskin setelah disahkan oleh pihak berkuasa atau Jawatankuasa Kariah kawasan berkenaan. Baki wang pampasan polisi tersebut perlulah diberikan pada baitulmal dsb.

Ringkasannya:

i) Hanya bayaran pokok yang dibayar untuk premium insurans yang boleh diambil dan dibahagi ikut faraid.

ii) Baki pampasan polisi tidak boleh diwarisi dan hendaklah dilupuskan ke Baitulmal atau didermakan.

iii) Jika waris fakir miskin, harus mengambil pampasan sekadar keperluan sahaja.

 

Adakah Wasiyyah Shoppe Buat Hibah Untuk Polisi Insurans?

Walaupun Fatwa membenarkan waris mengambil wang pokok daripada premium yang dibayar untuk insurans, nilainya kecil berbanding pampasan yang diharapkan. Wasiyyah Shoppe juga menekankan produk syariah compliant. Maka membuat hibah untuk insurans adalah bertentangan dengan misi syarikat.

Ringkasnya, Wasiyyah Shoppe TIDAK membuat hibah untuk polisi insurans.

Bagi yang sudah terlanjur mengambil insurans, dinasihatkan agar cepat2 bertukar kepada Takaful. Biarlah rugi sedikit di dunia dengan kerugian premium2 yang telah dibayar bertahun2 sebelum ini, asalkan ianya Halal dan insyaAllah beroleh keberkatan. Malah jika dibandingkan pampasan Takaful yang Halal diambil kesemuanya oleh waris, maka sebenarnya anda lebih untung untuk bertukar segera.

Dengan pampasan Takaful yang Halal itu, anda boleh mengikatnya dengan Surat Ikatan Amanah untuk memberi arahan membayar segala hutang; ataupun mengikat pampasan itu dengan produk amanah WSB seperti memberi arahan kepada Wasiyyah Shoppe untuk mengagihkan pampasan kepada anak secara bulanan.

Boleh contact saya, Ansari 019-749 8210 untuk maklumat lanjut..

Retirement Plan Tips and Advice From Sanjay Tolani

Retirement Plan Tips and Advice From Sanjay Tolani

This Retirement Plan Tips and Advice is shared by Sanjay Tolani, 15 years member of the Million Dollar Round Table – The Premier Association of Financial Professionals, with 2 Court of the Table & 11 Top of the Table honors. He became the youngest member in 2003 at the age of 19 and then qualified as the Youngest Life Member in 2012 at the age of 28.

—————————————————————–

Imagine this:

 

You turn 65 and the 1st month you get a cheque of $10,000; what would you spend it on?
2nd Month you get $10,000; what would you spend it on?
3rd Month you get $10,000; what would you spend it on?
4th Month you get $10,000; what would you spend it on?

Image result for sanjay tolani

Isn’t this what retirement should be?? Getting this monthly income without having to worry about anything except where to spend this money…. Not having to worry about saving any off it because you keep getting this income irrespective.
When planning for Retirement it is important to identify the different possible sources of Income you have when you retire.

 

When you are in your “GOLDEN Retirement Years” you probably don’t want to be worried where the money will come from every month.

The general potential sources of income are:

1.Rental Income from Property
2.Coupons from a bond portfolio
3.Interest on Fixed Deposits
4.Dividends from Preferred Shares or Income Generating Shares
5.Pension from Government Social Security
6.Income from an Endowment Policy

 

Income from the above sources can be classified into Variable or Guaranteed

 

A. Property: Variable Income

Rental Income is a variable source of Income and one of the most common ways to build a retirement income.

 

Points to consider:

1.Maintenance of property (as property ages the cost of maintenance increases)
2.Finding the right tenant
3.Renovation & Restoration between tenancy agreements
4.Tax on Income & Property
5.Annual Maintenance Contracts (Outsourced) cover minor repairs but for all major repairs they may need approvals and instant payments.

 

B. Bond Portfolio:Guaranteed/Variable Income

Bonds provide a guaranteed coupon to the investor and protect the value on maturity.

 

Points to consider:

1.Rating of the Bond Issuer (if the coupon is too good to be true it probably is)
2.Reinvestment Risk on maturity of the Bond (Hence income will be Variable)
3.Bonds going bankrupt
4.Taxation on Income from Bond Coupons

 

C. Fixed Deposit:Guaranteed/Variable Income

Income from Interest earned on Fixed Deposits is probably one of the easiest ways to have an income in Retirement.

 

Points to consider:

1.Reinvestment risk after maturity of the Fixed Deposit. (Hence Income can be Variable)
2.Maximum duration of the Fixed Deposit is not very long which may increase the risk of not getting enough income.

 

D. Income Generating Equities: Variable Income

Some Equity Portfolios can be designed to give a regular income at retirement.

 

Points to consider:

1.Income is based on Corporate Performance which is Variable so cannot depended on.
2.It is an excellent way to hedge for inflation as profits are usually inflation adjusted and hence a very good source of income hedging in retirement.
3.Corporate Risk of the equity portfolio (company can go bankrupt)

 

E. Government Social Security: Guaranteed Income

Governments may provide citizens with Guaranteed Life Time Income. It is a recommendation in many cases to get maximum income from a source like this as it is for a lifetime and we know people are living longer than ever before.

 

Points to consider:

1.It may not be sufficient income to depend on for your lifestyle as most governments put a cap on the total contribution to such a program.
2.Changes in political agendas may affect these income levels and hence could be of concern.

 

F. Life Insurance & Retirement Plans: Guaranteed/Variable Income

These are usually used to build up a nest egg and build a steady flow of income. However not all are the same.

 

Points to consider:

1.Is the income variable or guaranteed?
2.How long is the income guaranteed for?
3.What is the credit rating of the insurer?
4.How much is the minimum guaranteed income and potential incremental income?
5.Does it provide a lumpsum on retirement or an income in retirement?
6.Taxation on income from Life Annuity Products?

 

This is a summary of risks and concerns when planning for retirement.

 

“Assets in Old Age become a Liability;
Income is the TRUE Asset.”

 

When you do retire; build as much guaranteed income as possible and use variable income to combat external factors like inflation and lifestyle upgrades requirements.

 

Building a base income gives you the comfort that you don’t need to depend on variable income when markets move up and down.

 

Details needed when building a retirement income stream:

1.What is your age today?
2.How much Minimum Guaranteed Income do you need every month? (be realistic)
3.How is your health?
4.Retirement is at Age 65 anything before that is a holiday … not retirement (be clear of your true retirement age)
5.How long would you like your income? (forever is usually the answer)
6.Do you have current variable income? If yes; how much of it are you reinvesting back in the variable assets and how much are you diverting to Guaranteed income assets?

 

If you are unaware on the above; speak to a financial advisor today. Spend some time to discuss and plan the longest vacation of your life… YOUR Retirement!!