APA SEBENARNYA PUNCA HARTA PUSAKA BERMASALAH DI MALAYSIA?

APA SEBENARNYA PUNCA HARTA PUSAKA BERMASALAH DI MALAYSIA?

Dilaporkan terdapat RM 66 BILION nilai harta pusaka tertunggak di Malaysia. Walaupun nilai itu tidak dapat disokong dengan statistik tepat dari mana2 jabatan, hakikatnya memang dari masa ke semasa anggaran peningkatan nilai tidak boleh disangkal.

Saya terlibat dengan industri ini sejak 1998. Merata Malaysia ( kecuali Sabah & Sarawak ), Brunei, Indonesia, Singapura & Australia telah saya jelajahi semenjak 20 tahun lepas untuk berdakwah tentang harta pusaka orang Islam.

 

Faktor Harta Pusaka Bermasalah

Pemerhatian saya membawa kepada beberapa kesimpulan tentang faktor harta pusaka bermasalah iaitu :

1. Ketidakfahaman waris tentang hukum faraid.

Ini cabaran yang paling besar. Perbalahan antara waris berlaku kerana waris tidak faham tentang hukum faraid. Yang tidak berhak menuntut macam nak rak. Yang berhak pula sibuk bercerita tentang bahagian masing2 saja & lupa / tidak mahu ambil tahu tentang nasib anak yatim & balu yamg ditinggalkan simati. Pada mereka faraid ialah matematik pembahagian harta pusaka semata2 yg tidak diiringi oleh tanggungjawab. Faraid ialah hak waris ibarat terjumpa duit tercicir di tepi jalan yang dianggap “rezeki terpijak”! Perbalahan berpanjangan menyebabkan proses pusaka lambat selesai.

 

2. Ketidakfahaman waris tentang proses pentadbiran harta pusaka orang Islam di Malaysia.

Walaupun waris2 faham tentang hak masing2 dalam hukum faraid tetapi mereka tidak faham / tidak mahu ambil tahu tentang apa proses perundangan yang perlu dilalui sebelum mereka menerima hak mereka itu.

Mereka tidak tahu di mana mahu bermula. Sama ada di Pejabat Pusaka Kecil ke atau Mahkamah Tinggi Sivil ke atau Mahkamah Syariah ke ? Apa bidang kuasa mahkamah2 ini dalam urusan harta pusaka ? Apa dokumentasi yang perlu disediakan ? Waris2 “blur” tentang ini. Itu yg menyebabkan kes pusaka tertunggak kerana waris berkecenderungan untuk “mengambil masa” bertahun2 lamanya untuk “memahami” proses ini atau mengambil inisiatif.

 

3. Kematian waris yang berlapis.

Apabila waris2 lambat bertindak, berlaku pula keadaan ada waris yang meninggal dunia. Jika waris asal (anak2) simati ada 5 orang saja, jika salah seorang waris meninggal dunia dlm keadaan pusaka simati yg asal belum selesai, waris2 kepada waris itu juga terlibat sama. Jika waris2 kepada siwaris itu ada 5 orang, maka waris2 yg terlibat untuk penyelesaian pusaka simati yg asal ialah:

5 org – 1 org yg sudah mati + 5 org waris kepada waris yg mati = 9 orang!

Kalau dulu hanya 5 org waris terlibat, kini ada 9 orang terlibat. Keadaan makin rumit!

 

4. Kos pentadbiran harta pusaka yang “tidak murah”.

Jika tidak kena caranya & waris tidak tahu , kos menguruskan harta pusaka ini akan berpotensi menjadi mahal & membebankan waris. Bila perkhidmatan profesional pihak ketiga digunakan, ada kos buka fail ( beberapa ribu RM ) yg akan dikenakan pihak berkenaan sebelum mereka memulakan sebarang kerja.

Walaupun kos ini boleh ditolak dari harta pusaka simati tetapi ia tetap terpaksa didahulukan oleh waris. Isunya siapa waris nak keluar duit sendiri dahulu?

Selain itu juga wujud kos profesional sehingga beberapa peratus dari nilai harta pusaka disamping kos2 lain dikenakan. Waris sebenarnya tak boleh komplen tentang caj ini kerana Akta Probet & Pentadbiran 1959 membenarkan sehingga 5 % dicaj dari harta pusaka sebagai fi profesional.

Bagi waris yang faham mereka sebenarnya boleh meminimakan caj dengan cara menguruskan sendiri pusaka ini jika harta pusaka < rm 2 juta & dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil. Tetapi jika kes pusaka > rm 2 juta memang tiada pilihan kecuali menggunakan perkhidmatan syarikat amanah / peguam.

Waris yang tidak faham ? Mereka akan berkecenderungan untuk menangguhkan urusan pusaka ini kerana isu kos.

 

5. Waris tiada masa.

Bila ibubapa meninggal dunia kerana umur tua, anak2 kebiasaannya berumur 25 – 50 tahun. Mereka ini berada di kemuncak kerjaya & sibuk dengan pelbagai urusan. Mereka tiada masa untuk turun naik pejabat tanah untuk urusan dokumentasi pusaka. Ini juga salah satu dari faktor pusaka lambat diuruskan.

 

6. Sikap tidak ambil berat waris.

Waris yg lebih “kaya” dari ibubapa seringkali mengambil sikap tidak ambil berat urusan pusaka tanah sekangkang kera di kampung. Pada mereka tiada apa yg nak direbutkan tanah pusaka yang tidak bernilai itu. Bila2 free nanti boleh buat katanya.

Pada saya inilah sebab2 utama pusaka banyak tertunggak di Malaysia. Jika anda tidak mahu masalah ini menghantui waris anda kelak, hubungilah perunding2 profesional Wasiyyah Shoppe Bhd di seluruh Malaysia. Mereka boleh membantu in shaa Allah.

Semenjak 2007, kami telah membantu waris melalui proses perundangan tuntutan harta pusaka secara PERCUMA. Kenapa? Tak percaya?

 

-En Ariffin, Wasiyyah Shoppe

Adik beradik arwah putus hubungan selepas dapat faraid

Adik beradik arwah putus hubungan selepas dapat faraid

Melampau lah dia orang ni!

Duit arwah ada tapi dia orang simpan dan tak nak bayarkan hutang arwah.

Entah apa yang mereka fikirkan.

Nama je adik beradik tetapi sayang sekali adik beradik mata duitan.

Kejam mereka ni!

Memang mereka sungguh kejam tak kasihan pada arwah yang sangat berbaik sangka pada mereka.

Maaf atas bahasa yang kasar pagi-pagi ni.

Saya dapat panggilan dari puan Amy semalam.

Ingat lagi pada kisah puan Amy?

Suami beliau meninggal dunia tahun lepas dan meninggalkan ibu, isteri, 1 anak perempuan dan adik beradik.

Dari segi pembahagian faraid,
ibu dapat 1/6 = 4/24
isteri 1/8 = 3/24
1 anak perempuan 1/2 = 12/24
baki 5/24 jatuh pada adik beradik.

Isteri tu dapat bahagian faraid paling kecil. Harta itu untuk kegunaan diri dia sendiri. Dia tidak perlu gunakan harta itu untuk menyara anak.

Siapakah yang sepatutnya menyara anak dia?

Tanggungjawab itu jatuh kepada wali anak tersebut yakni pakcik-pakcik dia. Sebab adik beradik arwah pun dapat hak faraid.

Cuma yang sedihnya arwah tidak membuat sebarang perancangan harta.

Isteri surirumah sepenuh masa. Dia diminta berhenti berkerja oleh suami.

Anak masih kecil lagi baru 2 tahun.

Penama suami letak nama mak. Tak tukar-tukar.

Masa suami sakit isteri tanya tak buat perancangan ke? Jawab suami ‘Takkanlah adik-beradik saya nak ambil harta saya’. Ya lah dia yang penat bekerja untuk anak dan isteri dia.

Ya dia berbaik sangka!

Meninggal je suami, adalah adik beradik yang kononnya nak menolong. Di ambil nya dokumen penting. Mereka keluarkan duit-duit dari kwsp, tabung haji, unit trust dan insuran yang ada penama ibu arwah. Anggaran adalah lebih dari RM 1.5 juta. Disimpannya duit tu. Tidak di beri sesen pun pada balu dan anak.

Loan rumah masih ada baki RM 1 juta atas nama arwah. Ini hutang yang arwah tinggalkan. Hutang ini WAJIB di bayar menggunakan harta pusaka (kwsp, tabung haji, insuran, unit trust) yang arwah tinggalkan. Kalau ada baki barulah dibahagikan.

Isteri arwah terpaksa menuntut harta sepencarian di Mahkamah Syariah. Semua waris-waris kena hadir semasa pembicaraan. Ini semua membebankan waris. Nak pergi mahkamah kena ambil peguam ya. Tambah lagi kos. Kalau tak ada duit macamana?

Kali pertama pembicaraan ramai adik beradik suami yang tak hadir. Sampai hakim kasi warning. Dan hakim sudah meminta mereka menyelesaikan hutang arwah.

Kali kedua semua waris-waris hadir. Adik beradik arwah mahu semua harta di jual termasuk rumah yang di diami keluarga arwah. Lepas keluar mahkamah ada pula adik beradik arwah yang cakap pada balu arwah ‘Lepas ini kita tiada ikatan’. Wow begitu mudah sekali mereka mahu melepaskan tanggugjawab mereka.

Kali ketiga keputusan mahkamah, semua adik beradik suami tak hadir. Alhamdulillah hakim memberi harta sepencarian sebuah rumah (dari 2 rumah), sebuah kereta (dari 2 buah kereta) dan sebuah motor. Yang lain tu adalah bahagian isteri di beri 30% dan ada yang ikut faraid.

Dan yang paling menakutkan saya bila puan Amy memberitahu bahawa hakim berkata dia sudah berpuluh-puluh tahun dalam bidang ini dan dia nampak sendiri betapa celaka nya hidup mereka yang ambil faraid tetapi tidak melakukan tanggungjawab mereka.

Kita tidak mendoakan kecelakaan bagi mereka sebab impak nya akan jatuh kepada keluarga mereka jua.

Tetapi hari ini saya nak minta anda semua yang membaca agar mendoakan proses pengurusan harta puan Amy ini berjalan dengan mudah, hutang-hutang arwah di bayar dan Allah beri pertunjuk dan hidayah kepada adik-beradik arwah. Semoga silaturrahim mereka berkekalan. aamin.

Proses pengurusan harta arwah sekarang di Mahkamah Sivil. Nak dapatkan surat kuasa pun perlukan persetujuan semua waris-waris arwah. Surat kuasa ini perlu untuk keluarkan duit dari bank, nak tukar geran kereta dll. Ada adik-beradik arwah yang masih tak nak memberikan kerjasama…

 

Sumber: Umi Khisom

Bapa Mertua Pendiam Berubah Bila Tuntut Harta Arwah Anak

Bapa Mertua Pendiam Berubah Bila Tuntut Harta Arwah Anak

Harta mempunyai ‘kuasa’ untuk mengubah karakter seseorang sekelip mata. Seseorang yang selama ini dikenali pendiam boleh berubah menjadi agresif apabila tibanya masa hendak menuntut harta pusaka. Mungkin ada perasaan tidak puas hati yang dipendam. Ataupun menyalahkan menantunya atas kematian anaknya. Atau mungkin juga kerana berasa dirinya lebih berhak ke atas harta peninggalan arwah anaknya kerana dia lah yang mendidik dan menjaganya sejak kecil. Seribu satu perkara yang boleh menjadi sebab hilangnya rasa simpati terhadap menantu dan 3 orang cucunya yang hilang pergantungan ketua keluarga dan sumber pendapatan tunggal.

.

Untuk anda suri rumah yang tidak bekerja, ambil pengajaran daripada kisah ini. Betapa pentingnya anda menggesa suami untuk membuat hibah untuk anda dan anak-anak.

————————————————–

Bapa mertua saya berubah jadi agresif. Urusan pampasan insurans kemalangan dia yang uruskan. Permohonan sijil faraid di mahkamah syariah pun dia yg uruskan itupun sebab syarikat insurans yg arahkan, kalau nak keluarkan pampasan insurans kena kemukakan sijil faraid dahulu. Itu yang dia cepat2 uruskan. Sekarang ni pampasan insurans dah dibahagi-bahagikan secara faraid. Besar juga jumlah yg bapa mertua saya dapat.

Saya faham bapa mertua ada bahagian faraid 1/6 ke atas harta arwah. Kalau dia tak minta pun saya sendiri akan bagi sebab itu mmg hak dia. Lagipun arwah suami memang tak ada buat apa2 wasiat atau perancangan harta. Tapi yg saya tak sangka, setiap hari dia akan call saya, bukan nak bertanya khabar tapi nak tanya apa lagi harta yg arwah ada tinggalkan. Saya bagitahu suami ada kwsp tapi dah letak penama. Nama saya dan 3 orang anak2. Dia nak tuntut supaya duit kwsp tu dibahagi secara faraid..

Bapa mertua saya kata, arwah anak dia. Dia yg besarkan arwah berpuluh tahun. Sedangkan saya hanya isteri yang baru je hidup dengan arwah tak sampai berapa tahun. Sebab tu dia berhak ke atas harta arwah. Bila dengar bapa mertua kata macamtu, saya rasa macam ada batu besar sedang menghempap kepala saya. Saya sedih tak terkata. Sudahlah baru kematian suami. Bapa mertua pula kata macam tu..

Saya baru kematian suami 4 bulan yg lalu akibat kemalangan motorsikal. Saya suri rumah dan tidak bekerja. Ada anak lelaki 3 orang. Mujur suami ada tinggalkan rumah, kereta dan sedikit simpanan. Tapi saya tak tahu sampai bila boleh duduk rumah tu. Sebab rumah dan kereta arwah suami pun dah jadi harta pusaka. Bapa mertua nak tuntut kwsp. Masalahnya kwsp hanya keluarkan bahagian saya sebagai penama. 3 lagi penama atas nama anak2 yg di bawah umur dan tak boleh dikeluarkan sehingga mereka berumur 18 tahun.

Bapa mertua tau jumlahnya banyak. Dia suruh saya bahagi-bahagikan kepada adik-beradik arwah suami seorang sedikit katanya untuk merasa duit arwah walaupun mereka tak ada bahagian faraid. Sedangkan yg banyak tu dalam akaun untuk bahagian anak2 yatim. Yg ada di tangan saya berapalah sangat untuk saya teruskan hidup saya dan menyara keperluan anak2. Bapa mertua dan adik-beradik arwah suami tak pernah tanya sama ada keperluan saya dan anak2 cukup atau tidak. Sedangkan anak2 arwah adalah tanggungjawab mereka sekarang.

Sekarang saya sedang usahakan untuk bayar pampasan bahagian rumah kepada bapa mertua jika tak nak rumah tu dijual. Kalau tak dia pun ada bahagian 1/6 ke atas rumah tu. Kereta pun dah ada ura-ura dia nak ambil. Tak apalah..saya pujuk hati bahawa harta dunia boleh dicari lagi. Saya cuba untuk jaga hubungan kekeluargaan dgn keluarga mertua. Takkan kerana harta kami nak berpatah arang. Yg penting sekarang saya kena cari kerja untuk membesarkan anak2 dan mulakan hidup yang baru.

Jauh di sudut hati memang ada rasa terkilan. Mungkin kisah saya boleh dijadikan pengajaran untuk diri saya dan juga orang lain. Betapa kerana harta manusia boleh berubah sekelip mata. Kerana itu pentingnya kita ada perancangan harta semasa hidup supaya tak menjadi malapetaka selepas kematian kita nanti. Semoga masih ada sinar untuk saya di hujung jalan…

Yang menentang Hibah itu yang paling kuat menangis semasa khutbah pusaka

Yang menentang Hibah itu yang paling kuat menangis semasa khutbah pusaka

Pengesahan Hibah di Mahkamah Syariah

 

Kisah “Pusaka Menjadi Puaka” ini dikongsi oleh seorang leader Wasiyyah Shoppe yang berkisarkan tentang kes Hibah bekas kliennya (sudah meninggal) yang ditentang oleh waris sehingga membawa kepada ‘Pengesahan Hibah’ di Mahkamah Syariah. Perbicaraan kes masih belum selesai dan sedang berjalan.

 

Kes ini ‘menarik’ kerana individu yang menentang perlaksanaan Hibah itu bukanlah seorang yang disangka-sangka akan membuat penentangan.

 

Keluarga arwah yang ditinggalkan dan berhak menuntut pusaka terdiri daripada suami beliau, 3 orang anak perempuan, dan 4 orang anak lelaki dari saudara lelaki sebapa.

 

Siapakah individu yang menentang itu?

 

Daripada senarai waris yang berhak, secara logiknya kita akan menyangka individu yang menentang itu adalah anak lelaki saudara lelaki sebapa, bukan? Ini berdasarkan andaian bahawa mereka adalah waris jauh yang tidak diberikan bahagian dalam dokumen Hibah tersebut… dan apa salahnya ingin mencuba nasib bagi mendapatkan hak Faraid mereka dengan membuat penentangan.

 

Anehnya, mereka bukanlah individu yang dimaksudkan.

 

Individu yang menentang ini adakah orang yang paling kuat menangis semasa Khutbah Pusaka dibacakan. Untuk menguatkan lagi kesalannya, beliau sendiri menyatakan untuk tidak mahu ambil walau satu sen pun daripada harta arwah.

 

Namun iktikadnya tidak kuat mana. Beliau bertukar fikiran untuk menuntut pusaka arwah isterinya setelah tidak beberapa lama. Mungkin ia akibat dipengaruhi oleh pihak luar, ataupun ianya keputusan beliau sendiri setelah perasaannya reda.

 

Harta boleh membutakan..

 

Kes berpatah balik seperti ini bukanlah sesuatu yang ganjil dan jarang berlaku. Banyak berlaku kes di mana seseorang yang kita tidak sangka-sangka akan merebut harta yang kita tinggalkan.. kerana kebaikan orang itu, atau ke’alim’annya, atau ke’kaya’annya.. orang itulah yang akan berubah karakter di saat kita meninggal.

 

Harta boleh membutakan.. sehingga menggadaikan hubungan kekeluargaan yang baik, dan merubah imej seseorang ke arah yang negatif, demi mendapatkan ‘hak’nya ke atas harta pusaka.

 

Dan sebab itulah pentingnya untuk kita merancang. Untuk kebaikan keluarga, dan juga waris yang berhak.