Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Bajet 2019 Dari Segi Perancangan Harta Dan Urus Pusaka

Semua orang berdebar mendengar pembentangan Bajet 2019 hari ini. Saya hanya nak ulas dalam konteks perancangan harta dan urus pusaka sahaja. Bab lain biarlah pakar ekonomi ulas.

Bajet 2019: Duti Setem Hartanah Dinaikkan

Duti setem untuk pindahmilik hartanah bernilai RM 1 juta ke atas telah dinaikkan dari 3% kepada 4% mulai 1 Januari 2019.

Duti setem ini berkuatkuasa untuk tujuan pindahmilik di antara pemberi dan penerima semasa hidup DAN turunmilik yang berlaku berdasarkan DISTRIBUTION ORDER yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi Sivil.

1. URUSAN PINDAHMILIK SEMASA HIDUP.

Kebetulan baru semalam saya ulas isu pandangan bahawa hibah mesti disusuli dengan perlaksanaan Borang 14A. Ulasan saya semalam ialah pindahmilik atau tidak, kedua2 kaedah sama berkesan. Cuma ada orang perlu kepada kaedah pindahmilik dan ada orang tidak perlu pindahmilik semasa hidup. Cukup sekadar dokumen hibah yang lengkap rukun dan syaratnya.

Hari ini YB Menteri Kewangan mengumumkan kenaikan kadar duti setem bagi hartanah bernilai RM 1 juta ke 4% dari 3%.

Maknanya apa? Maknanya selepas 1 Jan 2019 kos untuk pindahmilik menjadi SEMAKIN MAHAL bagi orang yang ingin memindahmilik hartanah bernilai lebih RM 1 JUTA! Barang perlu diingati. Kita mungkin bukan orang kaya tetapi nilai hartanah kita sentiasa meningkat pada masa depan.

So apa penyelesaiannya jika kita inginkan anak kita memiliki hartanah kita sekarang? Buatlah HIBAH BERDOKUMEN di Wasiyyah Shoppe Bhd yang telah terbukti sama berkesan seperti pindahmilik! Jika kemudian hari kita nak jual atau tukar formula hibah pun senang.

Tapi kalau nak pindahmilik pun ok. Bayar je lah duti setem. Hasilnya pun akan digunakan untuk kesejahteraan kita juga ?

2. URUSAN TURUNMILIK DI PEJABAT TANAH MELALUI DISTRIBUTION ORDER MAHKAMAH TINGGI SIVIL.

Dari segi amalan dan bidang kuasa bila seseorang rakyat Malaysia meninggal dunia, agensi yg mempunyai bidang kuasa membicarakan kes pusaka ialah :

  • Amanah Raya Berhad – harta alih RM 600 000 ke bawah.
  • Pejabat Pusaka Kecil – harta alih DAN tak alih RM 2 juta ke bawah.
  • Mahkamah Tinggi Sivil – harta alih dan / atau harta tak alih RM 2 juta ke atas.

Walaupun demikian ada pihak yang membawa kes yang sepatutnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil. Pihak ini dilantik melalui wasiat yang melantik wasi. Alasannya, proses di Mahkamah Tinggi Sivil lebih cepat which is true.

Tetapi implikasi kosnya adalah sangat besar. Di Pejabat Pusaka Kecil, waris sendiri boleh failkan permohonan tetapi di Mahkamah Tinggi Sivil waris perlu lantik peguam. Selain itu ada pelbagai kos2 lain.

Apabila Pejabat Pusaka Kecil mengeluarkan Perintah Pembahagian yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di Pejabat tanah, tiada duti setem dikeluarkan.

Tetapi apabila Mahkamah Tinggi mengeluarkan Distribution Order yang mengandungi arahan pembahagian tanah dan waris mendaftarkannya di pejabat tanah, ada setem duti ďikenakan. Berapa kadarnya? Ikut apa yang YB Menteri Kewangan umumkan hari ini untuk hartanah bernilai RM 1 juta ke atas.

Udah le kena bayar fi pengurusan pusaka beberapa % dan pelbagai caj lain kepada pihak berkenaan, duti setem pun kena bayar juga.

Membawa kes pusaka kecil ke Mahkamah Tinggi Sivil selepas 1 Jan 2019 ini akan menyebabkan waris terbeban kos yang tidak perlu. Sepatutnya waris ini tidak perlu pun membayar duti setem in the first place jika kesnya dibicarakan di Pejabat Pusaka Kecil.

Ini dua kesan utama yang saya dapat lihat ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka.

Rakyat Malaysia ! Fahami kesan Bajet 2019 ke atas urusan perancangan harta dan urus pusaka anda!

RANCANG HARTA DAN URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

BIAR JADI PUSAKA JANGAN JADI PUAKA 2018

~ Tn Hj Ariffin Sabirin, Pengarah Wasiyyah Shoppe

Hibah Boleh Dicabar – Fahami Mengapa dan Sebab Perlu Juga Buat Hibah

Hibah Boleh Dicabar – Fahami Mengapa dan Sebab Perlu Juga Buat Hibah

Jujurnya, saya agak dilema untuk menulis tentang topik Hibah dicabar ini. Bukan kerana ingin menyembunyikan fakta, tetapi kerana bimbang pembaca tidak benar2 faham dan terus pergi ke kesimpulan sendiri bahawa sia-sia saja membuat perancangan hibah, harta dan pusaka. Bila itu berlaku, kerugian saya hanya lah tak dapat close kes. Tapi waris lah yang terlebih banyak menanggung risiko rumah terpaksa dijual, waris faraid menuntut hak dan sebagainya.

Saya ambil keputusan untuk tulis juga sebagai tanda saya, sebagai perunding Wasiyyah Shoppe TELUS DAN JUJUR dalam menyampaikan fakta. Biar lah client membuat Hibah setelah mengetahui benefit dan kelemahan yang ada. Yang tak dapat terima itu bukan rezeki. Ramai lagi yang faham dan proceed dengan Hibah. Keberkatan rezeki lebih utama.

Adakah Hibah boleh dicabar?

Jawapannya, YA Hibah boleh dicabar. Berikut penjelasannya..

Perlaksanaan dokumen Hibah terikat dengan Hukum Syariat dan Undang-undang Syariah tempatan. Jika Klausa Hibah bercanggah dengan hukum Islam atau tidak menepati rukun Hibah, maka Hibah itu akan tertolak. Adakalanya bila ia terjadi, dokumen itu dikira sebagai Wasiat, dan tertakluk kepada limitasi yang ada pada dokumen Wasiat.

Dokumen Hibah juga wajib selari dengan undang-undang syariah. Hibah boleh dicabar kerana masih belum ada akta khusus dalam undang2 Syariah di Malaysia yang membicarakan tentang Hibah. Tapi jangan pula keliru dengan mengatakan Hibah itu bercanggah dengan hukum Islam!

Hibah ini fully syariah compliant. Bagi Wasiyyah Shoppe sebagai penyedia dokumen Hibah terbanyak di Malaysia, dokumen yang dikeluarkan diselia oleh panel berkaliber dari sudut syariah dan undang2. Hibah boleh dicabar kerana masih belum ada tataselia dari segi undang2 di Malaysia.

 

Apa yang berlaku bila Hibah dicabar?

Jika dokumen Hibah dipersetujui oleh para waris, maka pembahagian harta pusaka akan mengikut hasrat pemberi Hibah sepertimana yang tercatat dalam dokumen. Tiada masalah di situ.

Tetapi jika Hibah dicabar, dokumen Hibah akan dibawa ke Mahkamah Syariah untuk disahkan. Hakim akan meneliti sama ada rukun-rukun Hibah telah dipenuhi melalui bukti dokumen yang dibuat. Maka di sini jelas… jika dokumen yang dibuat tidak sempurna, maka Hibah itu akan DITOLAK.

Peranan penyedia dokumen Hibah adalah teramat penting di sini. Wasiyyah Shoppe telah melalui lebih 300 kes hibah dicabar dan pengesahan Hibah berjaya diluluskan di Mahkamah. Jaringan dan kawal selia dari panel berpengalaman memastikan dokumen Hibah yg disediakan sentiasa mematuhi syariat dan selari dengan undang2.

Kerana pada akhirnya, kita nak pastikan dokumen Hibah tiada masalah untuk dilaksanakan. Penerima Hibah dapat menerima harta sepertimana yang dihasratkan oleh pemberi. Maka jika hendak membuat Hibah, pastikan anda engage dengan syarikat atau individu yang tahu dan berpengalaman. Kerana industri pewarisan ini adalah satu bidang niche yang tak semua orang pakar dan faham tentangnya.

 

So, Berbaloi Tak Buat Hibah?

Kalau saya yang jawab, pastinya BERBALOI.

Jika anda tak buat sebarang perancangan, harta pusaka yang ditinggalkan akan dibahagikan secara Faraid.

Jika anda buat Hibah, jika tiada waris yang mencabar, maka Hibah akan dilakasanakan tanpa isu.

Jika Hibah dicabar, bawa dokumen itu ke Mahkamah Syariah untuk disahkan. Berdasarkan pengalaman pengesahan dokumen Hibah yang disediakan oleh Wasiyyah Shoppe, kebarangkalian untuk disahkan sangat tinggi. Isu yang mungkin timbul ialah kos untuk peguam. Tapi yang pentingnya harta yang dihibahkan itu berjaya dimiliki penerima.

 

Bagaimana pula Jika Wasiat Dicabar?

Saya timbulkan isu Wasiat supaya lebih mudah untuk fahami situasi. Fungsi Wasiat sepertimana yang diterangkan di SINI dikhususkan untuk diberikan kepada BUKAN WARIS dan tidak melebihi 1/3 nilai harta.

Jika Wasiat diberikan kepada WARIS, maka jika ada waris lain yang tidak setuju, Wasiat itu terus TERBATAL.

Bezanya dengan Hibah di atas… Jika Hibah diberi kepada waris atau sesiapa sahaja dan ia dicabar oleh waris, dokumen itu akan diteliti untuk DISAHKAN. Tidak terbatal melainkan jika rukun Hibah tidak sempurna.

 

Untuk maklumat lanjut, boleh Whatsapp saya Ansari di 019-749 8210 atau klik DI SINI

Hibah vs Faraid?

Hibah vs Faraid?

Kekeliruan yang biasa dibangkitkan ialah isu ‘percanggahan’ di antara Hibah dan Faraid. Adakah Hibah lebih baik daripada Faraid? Pembahagian Faraid telah dinyatakan dengan jelas dalam al-Quran, maka adakah dengan membuat Hibah seseorang itu telah melanggar hukum syarak? Isu-isu ini timbul akibat kekeliruan tentang fungsi Hibah, Wasiat dan Faraid dan limitasi instrumen masing-masing.

Yang jelas, persamaan antara Hibah dan Faraid ialah kedua-duanya menurut Hukum Syarak. Maka secara asasnya tidak boleh seseorang itu mengatakan Hibah itu bercanggah dengan Islam.

Hibah vs Faraid

Ada lagi pihak yang menggembar-gemburkan isu ini. Ketinggalan zaman pihak ini. Isu ini dah lama selesai. Isu hibah vs faraid ni saya rasa 3 tahun lepas lagi saya dah jawab dalam fb saya & dalam satu seminar di USIM yg saya hadiri.

Ada banyak kesimpulan dari seminar tersebut yg diulas bersama ketika seminar & selepas seminar. Antaranya ialah :

1. Faraid mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Perlaksanaan faraid adalah WAJIB ke atas harta pusaka tanpa kompromi kerana ia adalah perintah Allah.

2. Yang wajib difaraidkan ialah HARTA PUSAKA iaitu harta sah milik simati yang TIDAK dihibah kepada mana2 pihak semasa hidupnya.

3. Harta yang SAH TELAH DIHIBAH akan terkeluar dari harta pusaka.

4. Selain hibah, wasiat 1/3 ( bukan wasiat melantik wasi ), harta sepencarian & amanah juga bila dibuat akan menyebabkan harta itu terkeluar dari pusaka dan tidak diagihkan kepada waris.

Mahkamah Syariah Mengesahkan Hibah

5. Hanya MAHKAMAH SYARIAH sahaja yang mempunyai bidang kuasa untuk menentukan hibah itu sah atau tidak. Mahkamah akan melihat kepada maslahah kes, hujah2 peguam berdasarkan hukum syarak ( hukum syarak bukan bermakna pandangan Syafie semata2) & hakim2 akan berijtihad dalam membuat keputusan.

MAHKAMAH SIVIL tiada bidang kuasa dalam pengesahan hibah. Jika dokumen “hibah” itu dibawa ke Mahkamah Sivil untuk prosesnya, ia adalah dokumen sivil dan bukan syariah walaupun kita bertegas mengatakan “semangat” dokumen itu adalah selaras dengan hukum syarak. Analogi mudah ialah restoran yang mendapat sijil halal dengan restoran yang “tidak menjual makanan yang tidak dibenarkan Syarak”. Yang mana anda pilih ?

Kos Pusaka dan Caj Perlaksanaan

6. Kesemua perlaksanaan dokumen2 ini ada kosnya masing2 serba sedikit atau serba banyak. Terserah kepada masyarakat untuk menilai & memilih apa yg paling memenuhi keperluan mereka. Setiap organisasi ada struktur cajnya masing2. Ada yang mengenakan caj perkhidmatan dari 1 – 5 % dari nilai harta pusaka ketika kematian pelanggan (bukan nilai harta ketika membuat dokumen ) tidak termasuk kos2 lain ( disbursement ).

Di Wasiyyah Shoppe Bhd , kami telah membantu masyarakat Malaysia menguruskan harta pusaka TANPA MENGENAKAN BAYARAN caj perkhidmatan semenjak 2007 lagi. Kenapa kami buat begitu? Kerana kami tahu caj perkhidmatan beberapa peratus inilah yang amat membebankan waris.

Ya ia boleh ditolak dari harta pusaka bersifat harta alih simati tetapi ia bermakna bahagian waris akan berkurangan secara signifikan atau lebih teruk lagi jika simati tidak meninggalkan harta alih, siapa yg terpaksa membayarnya? Renungkan.

7. Umat Islam hendaklah bertanggungjawab dalam penggunaan hibah untuk mengelakkan isu “lari dari faraid”. Nawaitunya perlu jelas bahawa hibah ( atau apa dokumen sekalipun ) kita buat adalah KERANA ALLAH SWT sahaja.

Kepada pihak yg masih bermain dengan sentimen ini nasihat saya BERHENTILAH . Masyarakat semakin cerdik dan pandai menilai. Tugas kita ialah berdakwah kepada masyarakat & bukan mengelirukan.

Pada saya sama ada faraid, hibah, wasiat, harta sepencarian atau waqaf , semuanya ada persyariatan, hikmah & fungsinya sendiri. Allah susun cantik dah semuanya. Kita pilihlah yang mana sesuai. Wallahuaklam.

RANCANG HARTA & URUS PUSAKA KINI TEPAT & MUDAH.

– Disesuaikan dari tulisan En Ariffin Sabirin

Forum Dialog Wasiat – Bolehkah Wasiat kepada Waris?

Forum Dialog Wasiat – Bolehkah Wasiat kepada Waris?

Masyarakat kebanyakannya masih ramai yang keliru tentang Wasiat. Wasiat seringkali diterjemahkan dan disangka sama dengan ‘Will’, tapi keduanya sebenarnya jauh berbeza dari fungsinya dalam perancangan harta untuk pusaka. Preview ringkas – Wasiat untuk orang Islam, Will untuk non-muslim. Sebagai perunding, saya mahu pastikan penyampaian saya kepada masyarakat tidak bercanggah. Maka dengan sebab itu saya hadir ke Forum Dialog Wasiat yang dianjur oleh Wasiyyah Shoppe. Dua Panelis berpengalaman terdiri daripada Peguam Syarie dan ex-veteran dari Pejabat Tanah dan Galian.

Sebahagian isi artikel ini adalah penambahan saya daripada apa yang telah disentuh oleh panelis dalam Dialog Wasiat tersebut. Tetapi telah saya pastikan ianya tidak lari dari maksud yang hendak disampaikan oleh ahli panel.

Akta Wasiat 1959

Definisi wasiat yang dirujuk dalam undang-undang diambil daripada Akta Wasiat (Will’s Act) 1959. Akta ini dibawah tatakuasa Mahkamah Sivil dan terpakai hanya untuk NON-MUSLIM. Will yang dibuat akan berkuatkuasa walaupun ada waris yang menentang. Beri perhatian – ini hanyalah untuk bukan Islam. Untuk orang Islam, peruntukan undang-undang Syariah yang berkaitan wasiat tertakluk kepada enakmen negeri kerana lain negeri, lain hukum Syariah yang diamalkan.

Enakmen Wasiat

Setakat ini, baru ada tiga negeri di Malaysia yang ada enakmen berkaitan wasiat, iaitu Selangor (Tahun 1999), Negeri Sembilan (2004) dan Melaka (2005). Bagi penduduk Islam di negeri-negeri berkenaan, penguatkuasaan Wasiat tertakluk kepada enakmen yang ada. Bagi negeri-negeri lain, Mahkamah akan memutuskan penghakiman menurut hukum syarak dan kebijaksanaan hakim.

Mengikut Enakmen Wasiat Orang Islam (Selangor) 1999, Wasiat ialah iqrar seseorang yang dibuat semasa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud kebajikan atau apa-apa maksud yang dibenarkan menurut hukum syarak, selepas dia mati. Islam amat menggalakkan umatnya supaya berwasiat dalam merancang harta.

Daripada tafsiran Wasiat tersebut, ada tiga elemen penting yang menerangkan tentang Wasiat:

  • Iqrar seseorang yang dibuat semasa hidup
  • Ke atas harta fizikal atau manfaat harta
  • Untuk tujuan kebajikan atau tujuan lain yang menuruti syarak
  • Terlaksana selepas pemilik harta mati

Fungsi Wasiat Mengikut Perundangan

Orang Melayu seringkali keliru tentang fungsi Wasiat. Malah ramai juga yang menulis Wasiat kerana menyangka ianya instrumen yang dapat memastikan waris menerima harta pusaka yang ditinggalkan.

Tetapi adakah benar begitu?

Fungsi Wasiat terhad kepada:

  • Maksimum 1/3 nilai keseluruhan harta
  • Ditujukan kepada BUKAN WARIS. Contohnya seperti anak angkat, anak tiri, infaq fisabilillah dan sebagainya.

Atas limitasi di atas, maka jika seseorang mewasiatkan kepada anak angkat, wasiatnya akan berkuatkuasa (jika terbukti wasiatnya sah) walaupun ditentang oleh waris. Syarat kedua juga mestilah dipatuhi – wasiat tersebut mestilah TIDAK MELEBIHI 1/3 NILAI HARTA.

Bagaimana jika Wasiat ditujukan kepada Waris?

Ini seringkali berlaku dalam masyarakat. Banyak syarikat, bank  dan firma peguam yang menyediakan perkhidmatan menulis wasiat. Boleh jadi mereka tidak tahu atau sengaja tidak menyatakan limitasi fungsi wasiat di atas. Maka anda pun ambil perkhidmatan mereka untuk menulis wasiat untuk isteri dan anak-anak.

Jika dah terlajak menulis Wasiat itu, maka anda perlu tahu sejauh mana Wasiat itu berguna untuk masa depan waris yang ditinggalkan.

Secara asasnya, Wasiat kepada waris hanya akan berkuatkuasa sekiranya tiada Waris yang menentang. Jika sebaliknya yang berlaku, wasiat tersebut akan terbatal. Ianya berbalik kepada fungsi Wasiat yang diterangkan di atas – iaitu wasiat  sepatutnya ditujukan untuk bukan waris.

Wasiat Terbatal – tak betul?

AMARAN! Bahagian ini agak teknikal dan tidak sesuai untuk mereka yang baru hendak membaca tentang pusaka. Anda boleh skip agar tidak keliru. Saya ambil keputusan untuk sertakan sekali subtopik ini kerana ada perunding daripada syarikat pesaing yang mempertikaikan kenyataan ‘wasiat terbatal’. Setelah membaca ulasannya, saya dapati kenyataannya agak mengelirukan.

Secara praktis, dokumen Wasiat yang diamalkan di Malaysia terbahagi kepada dua, iaitu:

  • Wasiat mewariskan harta pusaka (seperti yang biasa difahami)
  • Wasiat melantik Wasi/pentadbir.

Syarikat pesaing ada yang menggabungkan keduanya dalam satu dokumen Wasiat. Berbeza dengan amalan Wasiyyah Shoppe iaitu mengasingkan dua bentuk wasiat di atas dalam dokumen yang berlainan. Ini bukan dibuat saja-saja. Tujuan pengasingan ini adalah untuk mengelakkan konflik di samping memudahkan pengurusan pusaka semasa perlaksanaan nanti kerana keduanya berada dalam bidang kuasa mahkamah yang berbeza.

Kuasa mengesahkan Wasiat (orang Islam) berada di bawah Mahkamah Syariah, manakala pengesahan perlantikan wasi dan pengeluaran probet berada di bawah bidang kuasa Mahkamah Sivil.

Panelis ada menyebut tentang satu kes berkaitan yang telah dipanjangkan perbicaraanya. Puncanya antara lain kerana kedua-dua elemen di atas digabungkan dalam satu dokumen Wasiat yang seterusnya menyebabkan konflik dalam penghakiman. Mahkamah Syariah telah membatalkan wasiat yang dibuat (kerana ditujukan untuk waris) tetapi pada masa yang sama Mahkamah Sivil telahpun mengeluarkan probet (Probet dikeluarkan apabila ada wasiat yang sah). Mahkamah Syariah kata wasiah tak sah, tapi probet dah keluar seakan-akan wasiatnya sah. Ada ralat di situ, maka penghakiman terpaksa dipanjangkan untuk membetulkan keadaan.

Berbalik kepada argumen perunding syarikat pesaing.. (ini menurut pemahaman saya terhadap ulasannya, minta betulkan jika tersilap tafsir). Mereka akur wasiat kepada waris terbatal apabila ada waris lain yang tak bersetuju. Dari sudut itu, betullah wasiat terbatal kan? Tetapi mereka taknak kata terbatal sebab wasiat melantik wasi masih berkuatkuasa!

Secara ringkasnya, mereka akur definisi Wasiat yang biasa difahami masyarakat (pengagihan pusaka) itu akan terbatal. Tetapi kenyataan ini disanggah kerana ia berisiko menjejaskan perkhidmatan penulisan Wasiat yang dibuat oleh mereka.

Bukanlah motif saya suka untuk membuka kelemahan syarikat pesaing untuk menjual servis kami. Tapi tuduhan dan manipulasi mereka menjadi pencetus kepada penulisan ini untuk menerangkan keadaan dari sudut pandang kami.

Wasiat Wasiyyah Shoppe

Bagi Wasiyyah Shoppe, kami telus dengan fungsi Wasiat ini. Malah penulisan Wasiat ini (wasiat 1/3 dan perlantikan wasi) anda boleh dapatkan secara Free of Charge (FOC) jika anda melanggan plan pengurusan al-Wasitah kami!

Nikah Sindiket, Nikah di ‘Thailand’ dan Kesan Terhadap Nasab dan Pewarisan

Nikah Sindiket, Nikah di ‘Thailand’ dan Kesan Terhadap Nasab dan Pewarisan

Negara digegarkan baru-baru ini dengan isu seorang lelaki bernikah poligami dengan budak perempuan bawah umur yang baru berumur 11 tahun. Pelbagai isu kemanusiaan, hukum agama dan undang-undang yang ditimbulkan. Ramai yang mengecam, tetapi ada juga yang mempertahankan. Kerana isu ini menjadi perhatian masyarakat, perbicaraan cepat sahaja dijalankan. Lelaki itu akhirnya didenda RM1,800 oleh Mahkamah atas pertuduhan berkahwin dan berpoligami tanpa kebenaran.

Nikah ‘tanpa izin’, ‘Nikah Sindiket’ atau ‘Nikah di Thailand’ yang digambarkan dalam contoh poligami di atas adalah pernikahan yang tidak mengikut saluran yang diiktiraf oleh perundangan Malaysia. Negara kita ada undang-undang dan tatacara pernikahan yang perlu diikuti. Ia bukan sahaja untuk memastikan pernikahan itu sah, malah untuk melindungi hak suami, isteri dan anak sekiranya ada pertikaian di hari kemudian. Perkahwinan yang tidak didaftarkan tidak tertakluk kepada  akta atau enakmen berkenaan perkahwinan, maka sebarang tuntutan seperti isteri menuntut hak nafkah daripada suami tidak dapat dilaksanakan.

Dari segi syarak, sah atau tidak nikah sindiket bergantung kepada kes. Jika cukup rukun-rukun nikah, maka ia sah dari syarak. Tetapi awas kerana dari segi undang-undang, ia bermasalah. Contohnya perkahwinan itu dilakukan oleh jurunikah yang tidak bertauliah atau telah tamat tempoh tauliah, tidak didafttarkan di Pejabat Pendaftar Perkahwinan, kahwin lari, sindiket nikah palsu di hadapan jurunikah bertauliah dan sebagainya.

Kenapa Berlakunya Nikah Sindiket?

Sebut saja nikah di Thailand, kebiasaannya kita akan terus terfikir tentang nikah poligami. Lebih2 lagi jika anda seorang lelaki (hehe gurau2). Berpoligami secara halal di Thailand lebih ‘mudah’ dan ‘murah’, khasnya bagi lelaki yang takut nak berterus terang dengan isteri pertama. Tetapi sudah tentu akan ada masalah dari segi undang-undang di kemudian harinya.

Berpoligami di Malaysia lebih sukar dan mencabar. Si suami perlu mendapatkan keizinan isteri pertama dahulu. Ini dituntut dalam Seksyen 23 (3) Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah2 Persekutuan) 1984.

Sebab-sebab lain adanya Nikah Sindiket:

– Wujudnya syarikat sindiket pernikahan. Law of Supply and Demand. Bila ada tawaran, ada lah pelanggannya. Ada sindiket yang menawarkan servis dengan bayaran RM3,000. Ia mendapat sambutan baik daripada lelaki yang hendak berpoligami.

Perhubungan tidak baik antara anak dan bapa. Bapa enggan mewalikan anak perempuannya.

Pasangan tidak se-kufu’. Keluarga enggan menerima dan merestui bakal menantu.

Pasangan terlanjur. Hendak menutup kesalahan dan maruah yang tercalar. Ada juga yang hendak menyembunyikan status duda, janda, suami orang, isteri yang masih bersuami atau dalam tempoh iddah.

Ditangkap khalwat. Ada kes pasangan khalwat ditipu oleh agen yang menguruskan pernikahan tersebut. Mereka diberikan surat nikah palsu, yang didakwa dikeluarkan secara sah oleh JAWI.

Faktor undang-undang yang dikatakan rumit dan panjang, terutamanya bagi perkahwinan bawah umur, perkahwinan luar daerah, poligami dan perkahwinan dengan warga asing. Perkahwinan dengan warga asing bermasalah apabila wali pasangan berada di negara asal, dan atas alasan jarak mereka memilih untuk dinikahkan oleh jurunikah bertauliah yang berperanan sebagai Wali Raja. Dalam satu kes antara seorang perempuan Kemboja dan lelaki Malaysia, Hakim memutuskan akad nikah tersebut sebagai fasid.

Implikasi Nikah Sindiket Terhadap Perkahwinan

Akta Undang-undang Keluarga Islam (AUKI) 1984 untuk Wilayah Persekutuan di rujuk. Menurut Seksyen 25 AUKI 1984, setiap pemastautin dikehendaki mendaftarkan perkahwinan, tetapi menurut Seksyen 34 pendaftaran perkahwinan semata-mata tidak menentukan sah atau tidak perkahwinan tersebut.

Bermaksud, sesuatu perkahwinan itu boleh jadi sah dari syarak kerana memenuhi rukun nikah, tetapi tidak sah dari sudut perundangan kerana tidak didaftarkan.

Bagaimanapun, perkahwinan in masih boleh didaftarkan dengan cara mendapatkan perintah daripada mahkamah.

Perkahwinan yang tidak sah secara undang-undang dan tidak didaftarkan akan menghadapi permasalahan apabila adanya pertikaian dan tuntutan di mahkamah berhubung hak suami isteri. Kerana hak yang digariskan dalam AUKI hanya untuk perkahwinan yang telah didaftarkan. Hak berkaitan antaranya berkenaan nafkah isteri (Seksyen 59), harta sepencarian (Seksyen 58), tuntutan Mut’ah (Seksyen 2).

Implikasi Nikah Sindiket Terhadap Anak

Anak hasil nikah sindiket yang diakui memenuhi syarat pernikahan oleh Mahkamah Syariah, nasabnya akan dibinkan kepada ayahnya. Jika tidak, anak itu dikategorikan sebagai anak tak sah taraf. Anak itu akan dibinkan Abdullah.

Jika nikah itu tidak didaftarkan, anak akan terkesan. Bapa yang sepatutnya bertanggungjawab memberikan nafkah keperluan kepada anak boleh bersikap lepas tangan. Peruntukan Seksyen 72 yang menghukum bapa yang berkemampuan yang enggan memberikan nafkah tidak berkesan untuk situasi ini kerana pernikahan itu tidak berdaftar dan tidak tertakluk kepada AUKI.

Implikasi Terhadap Pewarisan Harta

Syarat yang melayakkan waris menerima pusaka ialah perhubungan kekeluargaan dengan si mati, iaitu melalui perhubungan darah atau nasab, ataupun perkahwinan yang sah.

Anak yang lahir daripada nikah sindiket yang tidak sah dan tidak didaftarkan tidak layak untuk mewarisi harta pusaka bapanya. Anak itu hanya berhubung nasab dan menerima pusaka ibunya sahaja.

Perhubungan suami isteri hasil nikah sindiket yang tidak sah juga menjadikan mereka saling tidak mewarisi.

 

 

Sumber Rujukan: Buku “Nikah Sindiket di Malaysia” Terbitan USIM