Dari RM30,000 Sebulan Jatuh Miskin Bila Suami Meninggal

Dari RM30,000 Sebulan Jatuh Miskin Bila Suami Meninggal

SHAH ALAM – Dahulunya, keluarga ini berpendapatan kira-kira RM30,000 sebulan, namun kini mereka menjadi penerima bantuan zakat bulanan.

Itu dialami seorang ibu tunggal berusia 66 tahun yang bergelar Datin pada satu ketika dahulu.

Bagaimanapun status kehidupan mewahnya bersama dua lagi anak, berubah sekelip mata apabila suaminya seorang ahli perniagaan berjaya bergelar Datuk, meninggal dunia.

Lebih menguji apabila harta yang ditinggalkan suami tidak mampu menampung hutang yang ditinggalkan menyebabkan wanita berkenaan terpaksa mendapatkan bantuan daripada Lembaga Zakat Selagor (LZS).

Bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga, ketiga-tiga beranak itu juga disahkan menghidap penyakit kronik yang memerlukan pembiayaan rawatan untuk jangka masa panjang.

Ketua Operasi Agihan Daerah Petaling, Mohd Nur Fadhli Yohman, berkongsi pengalaman mengendalikan salah satu kes melibatkan golongan asnaf miskin yang menerima bantuan LZS.

Menurutnya,  kes berkenaan berlaku lima tahun lalu dan sehingga kini keluarga berkenaan masih menerima bantuan daripada LZS.

“Nilai harta yang ditinggalkan arwah suaminya kira-kira RM3 juta tapi hutang yang perlu ditanggung lebih dari itu menyebabkan keluarga ini tidak mampu dan terpaksa menjual semua harta mereka dan tinggal menyewa.  Wanita berkenaan juga mengalami sakit kronik juga dua anaknya memerlukan perbelanjaan bulanan.

“Jadi sejak itu LSZ mengambil peranan membantu menguruskan hidup keluarga ini, sehingga hari ini meliputi bantuan kewangan bulanan, sewa bulanan, perubatan bulanan dan keperluan hari raya. Bagaimanapun LZS tidak menampung bayaran hutang mereka,” katanya kepada Sinar Harian.

Tambah Mohd Nur Fadhli kes berkenaan menjadi antara kes yang memberi kesan sepanjang pengalamannya mengendalikan kes asnaf.

“ALLAH SWT tarik nikmat sekelip mata. Jadi di sinilah peranan LSZ membantu golongan yang memerlukan. Dahulu mereka merupakan pembayar zakat dan mungkin tidak terfikir akan menjadi penerima zakat pada hari ini,”katanya.

Sumber: Sinar Harian


Analisis kes

Pengurusan Kewangan

Isu yang jelas di sini ialah kesilapan dalam pengurusan kewangan. Gaji arwah kira-kira RM30,000 sebulan atau RM360,000 setahun, satu nilai yang besar yang membolehkan keluarga hidup dengan selesa. Namun ada kemungkinan arwah tidak ada ambil sebarang polisi Takaful untuk diri dan keluarganya.

Guidelines yang biasa digunakan ialah kita perlu memperuntukkan kira-kira 10% dari gaji untuk perlindungan Takaful.

Dalam kes ini, RM3,000 boleh digunakan untuk membiayai Hibah Takaful dan perlindungan Medical Card untuk seisi keluarga. Beberapa anggapan yang kita boleh rumuskan (hipotesis shj) berdasarkan kronologi kisah di atas ialah:

  • Datuk ini adalah sole breadwinner. Isterinya tidak bekerja.
  • Nilai harta pusaka yang ditinggalkan bernilai RM3 juta. Ini termasuklah harta boleh alih seperti rumah. Jika rumah itu ada MRTT yang mencukupi (nilai coverage dan tempoh coverage), baki loan akan dilangsaikan oleh syarikat Takaful. Namun kerana hutang lain terlalu banyak, setelah rumah dijual tiada baki yang tinggal untuk waris meneruskan hidup.
  • Hanya isteri dan anak-anaknya waris Faraid yang sah. Tiada yang lain.
  • Umur Datuk semasa meninggal sudah menjangkau 60++ tahun. Anggapan ini dibuat berdasarkan umur bekas isterinya.
  • Isteri dan anak-anaknya sudah lama menghidapi penyakit kronik. Pusaka yang ditinggalkan banyak digunakan untuk membiayai kos perubatan.

Berdasarkan anggapan-anggapan di atas, sangat jelas keperluan Hibah Takaful untuk menutup lompong yang ada. Namun begitu, dengan keadaan kesihatan keluarganya, mungkin mereka ada membuat permohonan untuk mengambil Takaful, tetapi berhadapan dengan masalah:

  • Umur 60++ tahun berisiko besar untuk ada penyakit diabetes, sakit jantung, darah tinggi atau penyakit kronik yang lain. Syarikat Takaful sangat berhati-hati untuk meluluskan permohonan prospek dari range umur ini. Perlu buat medical checkup untuk sahkan kesihatan. Kadar caruman juga tinggi, selari dengan risiko di pihak syarikat Takaful.
  • Penyakit kronik yang sedia ada menjadikan permohonan isteri dan anak-anaknya berkemungkinan sangat tinggi untuk ditolak.

Bagaimana Takaful Sepatutnya Boleh Membantu?

  • Pampasan coverage Hibah Takaful diambil mencukupi untuk membiayai hutang yang ada dan wang yang mencukupi untuk waris meneruskan hidup. Dalam kes ini, hutang yang menggunung menyebabkan waris hidup merempat dan terpaksa memohon bantuan zakat sehingga kini.
  • Medical Card boleh membiaya kos perubatan penyakit kronik. Bukan murah kosnya, boleh menyebabkan habis wang simpanan tahu!

Hibah dan Analisa Hutang

Artikel ini kekurangan fakta yang spesifik tentang detail kes untuk kita tahu jika adanya perebutan pusaka antara waris. Bagaimanapun, hibah dan perancangan harta yang dibuat semasa hidup boleh memudahkan waris mencairkan pusaka yang ditinggalkan.

Kelebihan lain yang ketara yang akan membantu waris ialah dokumen aset dikumpulkan setempat dan analisa hutang arwah.

Untuk menghibahkan rumah, perunding Wasiyyah Shoppe akan meminta dokumen MRTT rumah atau Hibah Takaful yang boleh digunakan sebagai jaminan untuk membiayai baki pinjaman rumah sekiranya pemberi meninggal dunia. Segala dokumen yang berkaitan juga akan dikumpulkan setempat. Jika tidak, waris terpaksa menggeledah fail untuk mencari dokumen SNP, MRTT dan lainnya untuk membuat tuntutan.

Analisa hutang adalah isu yang sangat releven dengan kes di atas. Nilai hutang yang melebihi nilai aset menyebabkan waris berhabisan duit untuk membayar segala hutang yang ditinggalkan.

Simbiosis Hibah dan Takaful

Hibah Takaful dan Hibah aset adalah komponen penting dalam perancangan harta dan pengurusan pusaka. Kedua-duanya menjalankan fungsi berbeza dan saling melengkapi untuk mencapai tujuan di atas.

 

 

 

Nikah Sindiket, Nikah di ‘Thailand’ dan Kesan Terhadap Nasab dan Pewarisan

Nikah Sindiket, Nikah di ‘Thailand’ dan Kesan Terhadap Nasab dan Pewarisan

Negara digegarkan baru-baru ini dengan isu seorang lelaki bernikah poligami dengan budak perempuan bawah umur yang baru berumur 11 tahun. Pelbagai isu kemanusiaan, hukum agama dan undang-undang yang ditimbulkan. Ramai yang mengecam, tetapi ada juga yang mempertahankan. Kerana isu ini menjadi perhatian masyarakat, perbicaraan cepat sahaja dijalankan. Lelaki itu akhirnya didenda RM1,800 oleh Mahkamah atas pertuduhan berkahwin dan berpoligami tanpa kebenaran.

Nikah ‘tanpa izin’, ‘Nikah Sindiket’ atau ‘Nikah di Thailand’ yang digambarkan dalam contoh poligami di atas adalah pernikahan yang tidak mengikut saluran yang diiktiraf oleh perundangan Malaysia. Negara kita ada undang-undang dan tatacara pernikahan yang perlu diikuti. Ia bukan sahaja untuk memastikan pernikahan itu sah, malah untuk melindungi hak suami, isteri dan anak sekiranya ada pertikaian di hari kemudian. Perkahwinan yang tidak didaftarkan tidak tertakluk kepada  akta atau enakmen berkenaan perkahwinan, maka sebarang tuntutan seperti isteri menuntut hak nafkah daripada suami tidak dapat dilaksanakan.

Dari segi syarak, sah atau tidak nikah sindiket bergantung kepada kes. Jika cukup rukun-rukun nikah, maka ia sah dari syarak. Tetapi awas kerana dari segi undang-undang, ia bermasalah. Contohnya perkahwinan itu dilakukan oleh jurunikah yang tidak bertauliah atau telah tamat tempoh tauliah, tidak didafttarkan di Pejabat Pendaftar Perkahwinan, kahwin lari, sindiket nikah palsu di hadapan jurunikah bertauliah dan sebagainya.

Kenapa Berlakunya Nikah Sindiket?

Sebut saja nikah di Thailand, kebiasaannya kita akan terus terfikir tentang nikah poligami. Lebih2 lagi jika anda seorang lelaki (hehe gurau2). Berpoligami secara halal di Thailand lebih ‘mudah’ dan ‘murah’, khasnya bagi lelaki yang takut nak berterus terang dengan isteri pertama. Tetapi sudah tentu akan ada masalah dari segi undang-undang di kemudian harinya.

Berpoligami di Malaysia lebih sukar dan mencabar. Si suami perlu mendapatkan keizinan isteri pertama dahulu. Ini dituntut dalam Seksyen 23 (3) Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah2 Persekutuan) 1984.

Sebab-sebab lain adanya Nikah Sindiket:

– Wujudnya syarikat sindiket pernikahan. Law of Supply and Demand. Bila ada tawaran, ada lah pelanggannya. Ada sindiket yang menawarkan servis dengan bayaran RM3,000. Ia mendapat sambutan baik daripada lelaki yang hendak berpoligami.

Perhubungan tidak baik antara anak dan bapa. Bapa enggan mewalikan anak perempuannya.

Pasangan tidak se-kufu’. Keluarga enggan menerima dan merestui bakal menantu.

Pasangan terlanjur. Hendak menutup kesalahan dan maruah yang tercalar. Ada juga yang hendak menyembunyikan status duda, janda, suami orang, isteri yang masih bersuami atau dalam tempoh iddah.

Ditangkap khalwat. Ada kes pasangan khalwat ditipu oleh agen yang menguruskan pernikahan tersebut. Mereka diberikan surat nikah palsu, yang didakwa dikeluarkan secara sah oleh JAWI.

Faktor undang-undang yang dikatakan rumit dan panjang, terutamanya bagi perkahwinan bawah umur, perkahwinan luar daerah, poligami dan perkahwinan dengan warga asing. Perkahwinan dengan warga asing bermasalah apabila wali pasangan berada di negara asal, dan atas alasan jarak mereka memilih untuk dinikahkan oleh jurunikah bertauliah yang berperanan sebagai Wali Raja. Dalam satu kes antara seorang perempuan Kemboja dan lelaki Malaysia, Hakim memutuskan akad nikah tersebut sebagai fasid.

Implikasi Nikah Sindiket Terhadap Perkahwinan

Akta Undang-undang Keluarga Islam (AUKI) 1984 untuk Wilayah Persekutuan di rujuk. Menurut Seksyen 25 AUKI 1984, setiap pemastautin dikehendaki mendaftarkan perkahwinan, tetapi menurut Seksyen 34 pendaftaran perkahwinan semata-mata tidak menentukan sah atau tidak perkahwinan tersebut.

Bermaksud, sesuatu perkahwinan itu boleh jadi sah dari syarak kerana memenuhi rukun nikah, tetapi tidak sah dari sudut perundangan kerana tidak didaftarkan.

Bagaimanapun, perkahwinan in masih boleh didaftarkan dengan cara mendapatkan perintah daripada mahkamah.

Perkahwinan yang tidak sah secara undang-undang dan tidak didaftarkan akan menghadapi permasalahan apabila adanya pertikaian dan tuntutan di mahkamah berhubung hak suami isteri. Kerana hak yang digariskan dalam AUKI hanya untuk perkahwinan yang telah didaftarkan. Hak berkaitan antaranya berkenaan nafkah isteri (Seksyen 59), harta sepencarian (Seksyen 58), tuntutan Mut’ah (Seksyen 2).

Implikasi Nikah Sindiket Terhadap Anak

Anak hasil nikah sindiket yang diakui memenuhi syarat pernikahan oleh Mahkamah Syariah, nasabnya akan dibinkan kepada ayahnya. Jika tidak, anak itu dikategorikan sebagai anak tak sah taraf. Anak itu akan dibinkan Abdullah.

Jika nikah itu tidak didaftarkan, anak akan terkesan. Bapa yang sepatutnya bertanggungjawab memberikan nafkah keperluan kepada anak boleh bersikap lepas tangan. Peruntukan Seksyen 72 yang menghukum bapa yang berkemampuan yang enggan memberikan nafkah tidak berkesan untuk situasi ini kerana pernikahan itu tidak berdaftar dan tidak tertakluk kepada AUKI.

Implikasi Terhadap Pewarisan Harta

Syarat yang melayakkan waris menerima pusaka ialah perhubungan kekeluargaan dengan si mati, iaitu melalui perhubungan darah atau nasab, ataupun perkahwinan yang sah.

Anak yang lahir daripada nikah sindiket yang tidak sah dan tidak didaftarkan tidak layak untuk mewarisi harta pusaka bapanya. Anak itu hanya berhubung nasab dan menerima pusaka ibunya sahaja.

Perhubungan suami isteri hasil nikah sindiket yang tidak sah juga menjadikan mereka saling tidak mewarisi.

 

 

Sumber Rujukan: Buku “Nikah Sindiket di Malaysia” Terbitan USIM

Adik beradik arwah putus hubungan selepas dapat faraid

Adik beradik arwah putus hubungan selepas dapat faraid

Melampau lah dia orang ni!

Duit arwah ada tapi dia orang simpan dan tak nak bayarkan hutang arwah.

Entah apa yang mereka fikirkan.

Nama je adik beradik tetapi sayang sekali adik beradik mata duitan.

Kejam mereka ni!

Memang mereka sungguh kejam tak kasihan pada arwah yang sangat berbaik sangka pada mereka.

Maaf atas bahasa yang kasar pagi-pagi ni.

Saya dapat panggilan dari puan Amy semalam.

Ingat lagi pada kisah puan Amy?

Suami beliau meninggal dunia tahun lepas dan meninggalkan ibu, isteri, 1 anak perempuan dan adik beradik.

Dari segi pembahagian faraid,
ibu dapat 1/6 = 4/24
isteri 1/8 = 3/24
1 anak perempuan 1/2 = 12/24
baki 5/24 jatuh pada adik beradik.

Isteri tu dapat bahagian faraid paling kecil. Harta itu untuk kegunaan diri dia sendiri. Dia tidak perlu gunakan harta itu untuk menyara anak.

Siapakah yang sepatutnya menyara anak dia?

Tanggungjawab itu jatuh kepada wali anak tersebut yakni pakcik-pakcik dia. Sebab adik beradik arwah pun dapat hak faraid.

Cuma yang sedihnya arwah tidak membuat sebarang perancangan harta.

Isteri surirumah sepenuh masa. Dia diminta berhenti berkerja oleh suami.

Anak masih kecil lagi baru 2 tahun.

Penama suami letak nama mak. Tak tukar-tukar.

Masa suami sakit isteri tanya tak buat perancangan ke? Jawab suami ‘Takkanlah adik-beradik saya nak ambil harta saya’. Ya lah dia yang penat bekerja untuk anak dan isteri dia.

Ya dia berbaik sangka!

Meninggal je suami, adalah adik beradik yang kononnya nak menolong. Di ambil nya dokumen penting. Mereka keluarkan duit-duit dari kwsp, tabung haji, unit trust dan insuran yang ada penama ibu arwah. Anggaran adalah lebih dari RM 1.5 juta. Disimpannya duit tu. Tidak di beri sesen pun pada balu dan anak.

Loan rumah masih ada baki RM 1 juta atas nama arwah. Ini hutang yang arwah tinggalkan. Hutang ini WAJIB di bayar menggunakan harta pusaka (kwsp, tabung haji, insuran, unit trust) yang arwah tinggalkan. Kalau ada baki barulah dibahagikan.

Isteri arwah terpaksa menuntut harta sepencarian di Mahkamah Syariah. Semua waris-waris kena hadir semasa pembicaraan. Ini semua membebankan waris. Nak pergi mahkamah kena ambil peguam ya. Tambah lagi kos. Kalau tak ada duit macamana?

Kali pertama pembicaraan ramai adik beradik suami yang tak hadir. Sampai hakim kasi warning. Dan hakim sudah meminta mereka menyelesaikan hutang arwah.

Kali kedua semua waris-waris hadir. Adik beradik arwah mahu semua harta di jual termasuk rumah yang di diami keluarga arwah. Lepas keluar mahkamah ada pula adik beradik arwah yang cakap pada balu arwah ‘Lepas ini kita tiada ikatan’. Wow begitu mudah sekali mereka mahu melepaskan tanggugjawab mereka.

Kali ketiga keputusan mahkamah, semua adik beradik suami tak hadir. Alhamdulillah hakim memberi harta sepencarian sebuah rumah (dari 2 rumah), sebuah kereta (dari 2 buah kereta) dan sebuah motor. Yang lain tu adalah bahagian isteri di beri 30% dan ada yang ikut faraid.

Dan yang paling menakutkan saya bila puan Amy memberitahu bahawa hakim berkata dia sudah berpuluh-puluh tahun dalam bidang ini dan dia nampak sendiri betapa celaka nya hidup mereka yang ambil faraid tetapi tidak melakukan tanggungjawab mereka.

Kita tidak mendoakan kecelakaan bagi mereka sebab impak nya akan jatuh kepada keluarga mereka jua.

Tetapi hari ini saya nak minta anda semua yang membaca agar mendoakan proses pengurusan harta puan Amy ini berjalan dengan mudah, hutang-hutang arwah di bayar dan Allah beri pertunjuk dan hidayah kepada adik-beradik arwah. Semoga silaturrahim mereka berkekalan. aamin.

Proses pengurusan harta arwah sekarang di Mahkamah Sivil. Nak dapatkan surat kuasa pun perlukan persetujuan semua waris-waris arwah. Surat kuasa ini perlu untuk keluarkan duit dari bank, nak tukar geran kereta dll. Ada adik-beradik arwah yang masih tak nak memberikan kerjasama…

 

Sumber: Umi Khisom

Anak ambil alih harta ayah RM4 juta, ayah disisih

Anak ambil alih harta ayah RM4 juta, ayah disisih

Tanggang Moden?

 

Kita sering didendang dengan cerita Tanggang, seorang anak penderhaka yang telah melupakan dan meninggalkan ibunya setelah menempa kejayaan. Jasa ibu yang membesarkannya bukan sahaja tidak dihargai, malah Tanggang berasa malu apabila dikaitkan dengan ibunya yang miskin. Lebih teruk dari itu, Tanggang menghalau ibunya dengan biadap. Kisah Melayu dongeng ini mempunyai persamaan dengan kisah benar yang semakin viral ini. Seorang bekas jutawan yang telah disisih oleh tujuh orang anaknya setelah memindah milik harta bernilai jutaan ringgit kepada mereka. Sebahagian akhbar melabel mereka sebagai ‘Tanggang Moden’.

Itulah nasib Daut@ Md Kassim yang sudah berumur 83 tahun dan kini tinggal dengan isteri kedua dan anak-anak tirinya. Harta mewahnya yang telah dikumpul sejak tahun 70-an lagi telah diserahkan kepada anak-anaknya yang kini berusia antara 41 hingga 58 tahun. Antara aset miliknya yang telah berpindah milik kepada anak-anak kandungnya terdiri daripada tiga buah stesen minyak, 10 ekar ladang ternakan ayam, ladang tanaman sawit, rumah di Cheras yang dibeli pada harga RM600,000, deposit overdraf RM800,000 dan wang syarikat RM100,000.

Menurutnya, serahan hak milik ladang ternakan ayamnya telah dibuat secara kotor. Beliau mendakwa anaknya telah memperdayanya untuk menukar nama pemilik harta itu ketika beliau sedang dalam keadaan sakit dan tidak mampu berfikir secara waras.

Pada usia yang sangat lanjut itu, kesihatan Daut juga agak merosot. Daut telah diserang angin ahmar pada tahun 2013. Dalam keadaan kehilangan harta yang banyak dan disisih oleh anak kandung sendiri, beliau terpaksa menyara kehidupan dan mengeluarkan kos rawatan kesihatan dengan sisa baki yang ada.

Dalam keadaan itu sekalipun, anak perempuannya masih tiada rasa simpati dan sanggup mengherdiknya ketika beliau ingin meminta minyak diisi dengan percuma di stesen minyak yang pernah menjadi miliknya. Daut dibiar menunggu sehingga dua jam lamanya.

———-

Kisah ini apabila didengari sebelah pihak sahaja memang akan membawa kita untuk mencemuh sikap tujuh orang anaknya yang digambar ingin membolot kekayaan ayahnya semata-mata. Seakan-akan mereka sudah tidak sabar menunggu ayahnya yang sudah tua itu pergi meninggalkan dunia.

Untuk bersikap adil, kita perlu mendengar penjelasan kedua-dua belah pihak dahulu sebelum memutuskan siapa yang bersalah dalam hal ini. Kita tidak tahu sejarah silam keluarga Daut – bagaimana cara beliau membesarkan anak-anaknya, dan pada masa yang sama membangunkan aset kekayaannya. Pelbagai isu boleh berlaku – mungkin anak-anak diabaikan dalam proses mengumpul harta. Mungkin ada kesilapan lain di situ hingga mewujudkan perasaan dendam dan tidak puas hati yang membekas dalam hati tujuh orang anaknya.

Bagaimanapun, Islam telah mengajar kita bagaimana seharusnya sikap seorang anak melayan orang tuanya. Ibu ayah diletakkan di tempat yang tinggi sehinggakan kita ditegah untuk bercakap ‘ugh’ kepada mereka, apatah lagi bersikap kasar dan mengherdik. Selagimana mereka tidak menyuruh membuat maksiat, selagi itu kita harus patuh dan bersikap hormat. Bahkan jika maksiat yang disuruh, seorang anak harus menolak dengan baik. Masih disaran untuk adanya rasa hormat kepada ibu ayah.

Maka, dalam konteks isu warga emas ini, walau apapun kisah di sebaliknya, anak-anak Daut sepatutnya tetap hormat kepada ayahnya. Tidak wajar mereka menyisih malah mencemuh ayah mereka.

.

Hibahkan aset

Isu dan permasalahan yang dihadapi Daut dan sebahagian ibu ayah di luar sana ialah sukar menjangkakan sikap anak yang boleh berubah 180 darjah setelah mendapat hak milik harta. Ada anak yang berpura-pura baik kerana ingin membodek rumah dan aset lain diberikan kepada mereka. Setelah dapat apa yang dihajati, mulalah terbuka topeng dan sedikit demi sedikit mereka menyisihkan ibu dan ayahnya dari hidup.

Fikir kita, mustahil anak yang kita kenal berpuluh tahun boleh berubah begitu drastik. Dahulu sejak kecil kita didik dengan ilmu agama dan menghormati orang tua. Namun kerana harta, sikap anak berubah sekelip mata.

Sebenarnya terlalu banyak pengaruh yang ada di sekeliling yang boleh menjadi punca anak berubah. Antaranya pengaruh rakan pejabat, rakan lepak, isteri, keluarga belah isteri, drama, isu semasa dan bermacam lagi. Malah tekanan ekonomi keluarga atau gaya hidup juga boleh menjadikan dia terdesak.

Ibu ayah yang baik ingin menyerahkan harta kepada anak-anak sebagai tanda kasih sayang. Tetapi pada masa yang sama, mereka tidak mahu anak mereka berubah dan hubungan retak apabila nama pemilik harta dipindah milik. Apakah penyelesaian yang terbaik untuk permasalahan ini?

Ya, seperti yang ditulis di atas… solusinya ialah Hibah. Sebabnya Hibah mempunyai ciri-ciri istimewa, iaitu

Hibah harta daripada ibu/ayah kepada anaknya, atau datuk/nenek kepada cucunya BOLEH DIBATALKAN TANPA PERSETUJUAN ANAK/CUCU.

Walaupun sesuatu harta itu telah dihibahkan kepada anak, ibu ayah masih boleh mengambil manfaat daripada harta tersebut semasa mereka masih hidup. Mereka masih boleh tinggal di rumah yang telah dihibah. Walaupun rumah tersebut telah di’hadiah’kan kepada anak melalui dokumen hibah, nama pemillik asal iaitu ibu/ayah masih belum ditukar. Pertukaran nama pemilik kepada nama anak hanya dibuat setelah pemberi hibah meninggal dunia. Sekiranya ibu ayah hendak membatalkan hibah ini, ia boleh dilaksanakan pada bila-bila masa sahaja dan tanpa memerlukan persetujuan daripada anak.

Untuk makluman, hibah yang dibuat selain kepada anak, cucu dan ke bawah tidak boleh dibatalkan melainkan mendapat persetujuan penerima hibah. Contohnya hibah suami kepada isteri tidak boleh dibatalkan sekiranya isteri tidak bersetuju.

Disebabkan ciri ‘boleh batal’ ini, maka Hibah adalah penyelesaian terbaik bagi masalah seperti Daut. Mungkin anak-anaknya tidak akan melayani beliau sebegitu sekiranya harta beliau diserahkan kepada anaknya melalui dokumen Hibah.

Dari sudut lain, hibah juga boleh menjadi tertautnya kasih sayang ibu ayah dengan anaknya. Anak-anak sudah tentu akan menjaga perhubungan dengan ibu ayah apabila mereka tahu Hibah harta yang diberikan kepada mereka boleh dibatalkan pada bila-bila masa sahaja.

Anda bijak jika anda Hibah :):)

Untuk Hibahkan Harta, Hubungi saya Ansari 019-7498210 atau Live Chat sekarang..
Bagaimana harta pusaka kes kematian serentak ibu ayah diurus

Bagaimana harta pusaka kes kematian serentak ibu ayah diurus

Untuk memulakan tuntutan harta pusaka, seseorang itu perlu mengemukakan sijil kematian sebagai bukti pengesahan kematian. Di dalam sijil tersebut, tercatat tarikh dan waktu kematian arwah yang disahkan oleh pegawai perubatan yang bertugas. Tidak mudah untuk pegawai tersebut untuk mengesahkan waktu kematian khasnya dalam tragedi kemalangan jalanraya on the spot, kebakaran, bangunan runtuh dan bencana alam. Ada kemungkinan waktu kematian akan diseragamkan untuk kesemua mangsa dan disifatkan sebagai kematian serentak. Kematian serentak yang melibatkan mangsa yang saling waris-mewarisi akan menimbulkan isu dari segi pewarisan pusaka.

Dalam insiden kemalangan di Sitiawan, Perak baru-baru ini, Sairulazuwan dan isterinya Azilina serta anak bongsu berusia 3 bulan maut setelah kereta yang dinaiki mereka terbabas ke parit sedalam 2.5 meter. Mereka meninggalkan tiga orang anak yang terselamat kerana tidak berada bersama-sama dalam kereta tersebut. Pasukan perubatan mengesahkan ketiga-tiga mangsa meninggal dunia di lokasi.

Untuk dijadikan contoh dalam perkongsian ini, kita andaikan saja ia kematian serentak. Mengikut faraid, Azilina mewarisi pusaka Sairulazuwan dan begitu juga Sairulazuwan pula mewarisi pusaka Azilina. Namun begitu, syarat pewarisan ialah waris (al-warith) mestilah hidup semasa kematian orang yang mewariskan hartanya (al-muwarrith). Kes ini tidak menepati syarat pewarisan tersebut kerana kedua-duanya dianggap mati pada masa yang sama.

.

Pandangan Fuqaha

Menurut Jumhur Fuqaha termasuk mazhab Hanafi, Maliki dan Syafie, Sairulazuwan dan Azilina tidak saling waris-mewarisi kerana tidak menepati syarat di atas. Ini juga keputusan yang dipersetujui dalam Muzakarah Fatwa Kebangsaan Kali Ke-83 berkenaan Hukum Pewarisan Bagi Kes Kematian Serentak.

Menurut pandangan ini, harta pusaka itu akan dibahagikan kepada waris lain yang masih hidup tanpa mengambil kira bahagian waris yang mati tersebut. Ini bermaksud untuk harta pusaka Sairulazuwan, tiga orang anaknya yang hidup akan berkongsi pusaka bersama-sama dengan waris lain (sekiranya berhak). Bahagian Azilina tidak diambil kira.

Mazhab Hanbali pula berbeza pendapat – mereka saling mewarisi. Pandangan ini berdasarkan pendapat daripada Umar, Ali, Syuraih, Ibrahim dan Sya’bi. Bagaimanapun harta yang diwariskan mestilah harta yang dimiliki oleh si mati secara hakiki (talad/qadim) dan bukannya harta yang baru diwarisi (tarif/jadid) daripada orang yang mati serentak bersama-samanya. Harta tarif hanya boleh diwariskan kepada waris yang hidup sahaja.

.

Kerisauan seorang ibu

Seorang ibu dalam luahannya risau tentang nasib anak-anaknya yang masih kecil sekiranya tragedi mati serentak berlaku kepadanya dan suami. Luahannya telah menjadi viral dan mendapat perhatian netizen yang tergerak untuk berfikir tentang kemungkinan ia berlaku kepada mereka juga. Antara perkara yang dirisaukan ibu tersebut ialah siapa yang akan menguruskan loan rumah, kereta, persekolahan dan sebagainya. Biarpun Hibah Takaful telah diambil untuk memberi wang saraan hidup, adakah ianya cukup untuk menampung hidup mereka sehingga dewasa?

 

Saya komen sedikit tentang aspek pewarisan pusaka.

Isu pertama ialah mengenai perancangan pusaka. Di awal luahannya, beliau menyebut tentang menulis will dengan kawannya seorang peguam. Tindakan itu baik dan selangkah ke arah merancang pusaka, tetapi perlu dibuat dengan berhati-hati. Will adalah untuk non-Muslim dan dibicarakan di Mahkamah Sivil. Walaupun ia biasanya diterjemah sebagai Wasiat untuk Muslim, konsepnya sebenarnya sangat berbeza. Fungsi wasiat disebut dengan jelas dalam al-Quran – untuk dituju kepada BUKAN WARIS. Untuk merancang pusaka dengan lebih efektif, dokumen yang sepatutnya dibuat ialah HIBAH.

Isu kedua ialah berkenaan pengurusan harta pusaka. Setelah meninggal, harta peninggalan arwah akan dibekukan daripada dipindahmilik atau dikeluarkan. Walaupun pemilik harta sudah meninggal dunia, nama di akaun bank, geran, dan sjil pelaburan masih lagi di bawah nama arwah. Untuk mencairkan harta tersebut, pentadbir harta yang diamanahkan harus menurut prosedur undang-undang yang telah ditetapkan. Untuk memudahkan waris mendapatkan pusaka, pastikan pentadbir dilantik secepat mungkin menerusi dokumen wasiat.

Saya teliti satu persatu komen dari netizen. Ada satu komen yang menarik perhatian. Sepasang suami isteri komited untuk tidak naik kereta bersama kerana takutkan kematian serentak.

Saya rasa kita tak perlu sejauh itu. Perlu ingat, mati serentak bukan hanya boleh berlaku di jalanraya sahaja. Boleh berlaku kepada mangsa bangunan runtuh, terbakar atau bencana alam juga. Malah tanpa asbab itu pun boleh berlaku kerana Allah yang tetapkan bila dan bagaimana kita akan mati.

Kita fokus apa yang dalam kawalan kita. Iaitu dengan melantik wasi dan merancang pembahagian harta melalui hibah dan wasiat. Saya syorkan anda merancang dengan Wasiyyah Shoppe, syarikat pakar yang sudah berpengalaman luas dalam bidang pewarisan. Untuk soalan atau mendaftar, boleh Live Chat atau Whatsapp saya, Ansari 019-7498210.

.

RUJUKAN